THALES i KNORR-BREMSE współpracują nad automatyzacją pociągów towarowych.

THALES i KNORR-BREMSE współpracują nad automatyzacją pociągów towarowych.

06 listopada 2022 | Źródło: Knorr-Bremse / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Europejski transport kolejowy musi stać się kręgosłupem transportu towarowego, aby pomóc w osiągnięciu ambitnych celów klimatycznych regionu na rok 2030. Thales i Knorr-Bremse stawiają sobie za cel zwiększenie wydajności, konkurencyjności i elastyczności sektora poprzez wdrożenie zautomatyzowanych cech i funkcji cyfrowych.

Fot. Thales

 

Knorr-Bremse, światowy lider w dziedzinie systemów hamulcowych i innych systemów o krytycznym znaczeniu dla pojazdów szynowych i użytkowych, oraz Thales, światowy lider w dziedzinie zaawansowanych technologii, podpisały Memorandum w sprawie współpracy w zakresie rozwoju rozwiązań Automatic Train Operation (ATO) dla pociągów towarowych i pasażerskich prowadzonych przez lokomotywy.

Automatyczna obsługa pociągów znacznie ułatwi maszynistom ich codzienną pracę, a tym samym pomoże przeciwdziałać grożącym sektorowi brakom personelu, a także zwiększy wydajność, punktualność i konkurencyjność transportu kolejowego.

"W naszej branży Automatyczna Obsługa Pociągu jest kluczową dźwignią dla zwiększenia efektywności i dostępności transportu kolejowego, zwiększenia zdolności transportowej i dalszej optymalizacji kosztów cyklu życia dla operatorów", wyjaśnia dr Nicolas Lange, prezes zarządu Knorr-Bremse Rail Vehicle Systems. "Nasza umowa partnerska z Thales ma ogromny potencjał w zakresie wprowadzania innowacji niezbędnych do umożliwienia bezpiecznej i płynnej Automatycznej Obsługi Pociągów, a tym samym poprawy, na przykład, efektywności energetycznej i punktualności."

"Pełna autonomia to wciąż praca w toku, choć niezbędne technologie szybko dojrzewają. ATO jest jedną z nich, jako niezbędny krok w kierunku osiągnięcia w pełni autonomicznej jazdy. Thales ma jasną wizję autonomii i jest zadowolony z partnerstwa z Knorr-Bremse, wiodącą firmą w zakresie systemów hamulcowych i innych systemów pociągów o znaczeniu krytycznym, w celu przyspieszenia rozwoju zautomatyzowanych funkcji pociągów na rynku towarowym" - dodaje dr Yves Joannic, wiceprezes Main Line Signalling i dyrektor zarządzający Ground Transportation Systems w Thales Germany.

Automatyczna obsługa pociągów (ATO) przyniesie wiele korzyści dla sektora kolejowych przewozów towarowych. Obejmują one przewidywane zwiększenie wydajności i zdolności przewozowej, oszczędności energii, poprawę wydajności i punktualności. Punktualność pociągu (Estimated Time of Arrival) zależy w szczególności od płynnej i konsekwentnej jazdy pociągu w oparciu o takie czynniki jak charakterystyka toru, topografia i otaczający ruch, a także parametry specyficzne dla pociągu, takie jak obciążenie, które ma wpływ na parametry trakcji i hamowania.

Inteligentna interakcja jako napęd ATO dla istniejących flot kolejowych. 

Chociaż wiele z tych kryteriów jest nadal monitorowanych ręcznie, cyfrowe i zautomatyzowane funkcje znacznie poprawią sposób ich śledzenia i wykorzystania. Na przykład dzięki wykorzystaniu danych z czujników w czasie rzeczywistym, nowe funkcje będą w stanie zapewnić inteligentny wgląd w szkolenie maszynistów i opracowanie optymalnych strategii jazdy. Dlatego też kluczowe znaczenie będzie miało inteligentne współdziałanie wiedzy specjalistycznej obu firm. Zwłaszcza w istniejących flotach, Automatic Train Operation będzie wspierać maszynistów w ich codziennej pracy. Oprócz innych korzyści, pomoże to przeciwdziałać grożącym brakom personelu w branży przewozów kolejowych.

W odniesieniu do celów klimatycznych na rok 2030, tj. zmniejszenia emisji z transportu o co najmniej 18% (Komisja Europejska, 2020), modernizacja sektora transportu kolejowego jest niezbędna do przeniesienia dużej ilości ładunków z ciężarówek i samolotów na ekologiczny transport oparty na kolei. Kolej zużywa 12 razy mniej energii i emituje do 11 razy mniej CO2 na pasażera / tonokilometr w porównaniu z samochodami osobowymi i ciężarowymi.