Sukces Stadlera w Skandynawii, ponownie dostarczy model FLIRT do Finlandii

Sukces Stadlera w Skandynawii, ponownie dostarczy model FLIRT do Finlandii

29 listopada 2022 | Źródło: Stadler / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Fińska Grupa VR i Stadler podpisały dziś umowę na dostawę 20 jednopokładowych zespołów trakcyjnych FLIRT.  Dzięki wydajnemu napędowi elektrycznemu pociągi te umożliwią jeszcze bardziej zrównoważony transport kolejowy w regionie Helsinek. Umowa obejmuje dostawę części zamiennych, jak również opcję na kolejne 50 pociągów oraz na rozszerzenie zakresu usług.

 

FLIRT we flocie VR Group. Fot. Stadler Rail

 

W stolicy Finlandii, Helsinkach, Grupa VR i Stadler podpisały dziś umowę na produkcję i dostawę 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych FLIRT. Oprócz dostawy części zamiennych, umowa obejmuje również m.in. opcje na 50 dodatkowych zespołów trakcyjnych oraz rozszerzenie usług o model full-service firmy Stadler. 

Nowe pociągi są przeznaczone do użytku w transporcie regionalnym, np. wokół stolicy Helsinek i w regionie Tampere. Dzięki wydajnemu napędowi elektrycznemu pozwolą na jeszcze bardziej zrównoważone operacje kolejowe i będą wspierać VR Group w jej misji wdrażania przyjaznego dla środowiska transportu publicznego w Finlandii. Pojazdy FLIRT mogą być również wykorzystywane jako pociągi międzymiastowe, jeśli będzietaka potrzeba w przyszłości. Dostawa pierwszego pojazdu jest zaplanowana na wiosnę 2026.

Stadler posiada bogate doświadczenie w produkcji taboru kolejowego przeznaczonego do pracy w trudnych warunkach klimatycznych. Z ponad 2500 sprzedanymi egzemplarzami model FLIRT (Fast Light Intercity and Regional Train) jest sprawdzonym pojazdem firmy Stadler. 81 pojazdów FLIRT jest już eksploatowanych na przykład w Finlandii, a także w Szwecji, Norwegii i Estonii. Szczególnie w tych krajach model FLIRT sprawdza się doskonale w trudnych warunkach zimowych.

Podobnie jak poprzednie pojazdy, nowe pociągi FLIRT są specjalnie przystosowane do klimatu panującego w Finlandii. Wyposażenie obejmuje duże pługi śnieżne, wydajną technologię klimatyzacji, ogrzewanie podłogowe w przedsionkach, jak również specjalną izolację cieplną i dobrze uszczelnione komory trakcyjne chroniące technikę napędową.

"Po dostarczeniu 60 lokomotyw, jesteśmy teraz dumni, że możemy dostarczyć nasz najlepiej sprzedający się model FLIRT do VR Group. Pociąg FLIRT już tysiące razy udowodnił swoją wszechstronność i wytrzymałość - od koła podbiegunowego po Afrykę. Nowe pojazdy zapewnią pasażerom VR w ruchu aglomeracyjnym przyjazne dla środowiska, niezawodną i komfortową podróż - nawet w trudnych zimowych warunkach pogodowych", mówi dr Ansgar Brockmeyer, wiceprezes wykonawczy ds. sprzedaży i marketingu oraz zastępca dyrektora generalnego Grupy Stadler.

"Propozycja Stadlera odpowiada na nasze potrzeby. Tak właśnie w VR Group chcemy, aby pociągi w przyszłości były energooszczędne, dostępne dla wszystkich, przestronne i wygodne w podróży. Cieszymy się, że Stadler jest naszym partnerem w realizacji naszej misji, jaką jest wspólne docieranie do lepszego świata" - mówi Elisa Markula, prezes zarządu VR Grupa.

Czterowagonowe pociągi oferują miejsce dla 796 pasażerów, w tym miejsca siedzące dla 356 osób. Mogą osiągnąć maksymalną prędkość 160 km/h. Jak wszystkie pojazdy FLIRT, mają bezstopniowe wejścia, niską emisję hałasu wewnątrz i na zewnątrz pociągów oraz przestronne wielofunkcyjne strefy dla wózków dziecięcych, inwalidzkich, rowerów i bagażu. 
Finlandia jest jednym z najbardziej wymagających krajów w Europie w zakresie wzornictwa. Z tego powodu Stadler współpracował z lokalną agencją, aby nowe pociągi odzwierciedlały fiński design. Wnętrze jest eleganckie i stylowe, a jednocześnie modułowe, dzięki czemu można je łatwo przekonfigurować lub wymienić w trakcie eksploatacji pociągów.

Nowe pociągi FLIRT będą wspierać zaangażowanie VR Group w zrównoważoną mobilność. Lekka aluminiowa konstrukcja typowa dla firmy Stadler, w połączeniu z najnowszą technologią konwertorową, znacznie obniży zużycie energii przez pociągi. Wybór propanu jako czynnika chłodzącego, zastosowanie bezolejowych sprężarek powietrza oraz możliwość recyklingu dużej części materiałów po zakończeniu ich eksploatacji to tylko kilka przykładów.