Renfe ogłasza przetarg na zakup 149 wagonów towarowych za 37,9 mln euro

Renfe ogłasza przetarg na zakup 149 wagonów towarowych za 37,9 mln euro

18 marca 2023 | Źródło: RENFE / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Zarząd Renfe zatwierdził przetarg, za 37,9 mln euro, na dostawę 149 wagonów dla swojego obszaru towarowego. Inwestycja jest częścią rządowego planu "Next Generation Recovery, Transformation and Resilience", finansowanego przez Unię Europejską, która dofinansuje zakup w wysokości 14,5 mln euro. Dotacja odpowiada wsparciu dla zrównoważonego transportu i jest również zgodna ze zobowiązaniem Renfe Mercancías wobec jej głównych klientów do poprawy wydajności.

 

Fot. Renfe

 

Przetarg zostanie przeprowadzony w dwóch częściach, pierwsza na 74 wagonów kontenerowych typu SGNSS o długości 60 stóp, które powinny być skonstruowane tak, aby miały minimalne udźwig netto 70 ton przy maksymalnej prędkości 100 km/h.

Typ wózków powinien być kompatybilny z osiami o rozstawie iberyjskim (1 668 mm) i osiami o rozstawie standardowym (1 435 mm) oraz powinien być przygotowany do zastosowania automatycznego sprzęgu cyfrowego, który przyczyni się do maksymalnego zwiększenia ładowności w ruchu intermodalnym.

Druga część to 75 wagonów doczepnych typu SDGGMRSS, o maksymalnym obciążeniu 22,5 tony na oś i maksymalnej prędkości jazdy 100 km/h. Typ wózka tych wagonów będzie również kompatybilny z osiami o rozstawie iberyjskim i osiami o rozstawie standardowym. Wagony te, których nabycie poszerzy i zmodernizuje tabor Renfe Mercancías, będą wykorzystywane, zgodnie z prognozami, w ruchu Renfe Mercancías na autostradach kolejowych, co umożliwi jej oferowanie bardziej wydajnych, szybszych i bezpieczniejszych usług w kolejowym transporcie towarowym oraz przyczyni się do poprawy sprawności transportu intermodalnego z drogowym.

Oferenci mogą składać oferty na jedną lub obie części zamówienia. Przetarg pozwoli Renfe Mercancías dysponować taborem, który będzie mógł być ciągnięty przez lokomotywy elektryczne o dużej mocy, zużywające w 100% energię odnawialną, które przedsiębiorstwo nabywa i które mają na celu ożywienie transportu towarowego i autostrad kolejowych.

Połączenie tego typu wagonów z tymi, które już znajdują się we flocie Renfe Mercancías, znacznie poprawi wydajność operacji i sprzyjać będzie bardziej opłacalnemu transportowi, a przede wszystkim zwiększy wkład firmy w redukcję gazów cieplarnianych.

Czystszy transport pasażerski i towarowy.

Rządowy program dotacji dla przedsiębiorstw jest zgodny ze wsparciem dla zrównoważonego i cyfrowego transportu, którego celem jest zwiększenie znaczenia kolei jako najmniej zanieczyszczającego środowiska środka transportu pasażerskiego i towarowego. Jest on również zgodny ze zobowiązaniem Renfe Mercancías wobec jej głównych klientów co do poprawy wydajności.

W tym tygodniu Zarząd Renfe przyznał również firmie Stadler Rail kontrakt na budowę i utrzymanie przez okres 15 lat 12 lokomotyw elektrycznych o dużej mocy i standardowym rozstawie kół. Kontrakt ma wartość 136,7 mln euro i będzie częściowo finansowany przez Unię Europejską, która zatwierdziła dotację w wysokości 15 mln euro na ten projekt w ramach tego samego planu Next Generation Recovery, Transformation and Resilience.

Renfe planuje wykorzystywać zakontraktowane lokomotywy w Korytarzu Śródziemnomorskim, w którym Zarządca Infrastruktury Kolejowej, ADIF, instaluje Standardową Skrajnię UIC na Sieci Kolejowej Użytku Ogólnego (RFIG), co będzie oznaczało zwiększenie maksymalnej długości pociągów towarowych do 750 metrów.