MÁV-START robi kolejny krok na rzecz bezpieczeństwa na rzecz transportu kolejowego

MÁV-START robi kolejny krok na rzecz bezpieczeństwa na rzecz transportu kolejowego

11 kwietnia 2023 | Źródło: https://iho.hu / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Zespoły trakcyjne Flirt kursujące w ruchu podmiejskim i regionalnym będą nowocześniejsze i w zależności od wzrostu prędkości możliwego dzięki poprawie urządzeń bezpieczeństwa kolei będą mogły wykorzystywać dopuszczalną prędkość maksymalną 160 km/h na jeszcze większej liczbie linii kolejowych.

 

Fot. MÁV-STAR

 

MÁV-Start wyposaża swoje pociągi zakupione w latach 2006-2010 w najnowocześniejsze urządzenia sterowania pociągiem ETCS L2: posiadając oficjalne zezwolenia, do ruchu wróciło dotychczas 39 pojazdów, całość projektu zostanie zakończona w grudnia tego roku. Dzięki temu modernizacja podmiejskich zespołów trakcyjnych MÁV-Start Flirt osiągnęła kolejny kamień milowy. W celu zwiększenia bezpieczeństwa ruchu i wykorzystania maksymalnej prędkości pojazdów wynoszącej 160 km/h, kolej wyposaża zakupione w latach 2006-2010 pociągi elektryczne Flirt w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS L2). MÁV-Start wyposaża w taki system 59 pociągów, z czego 39 już pracuje, zakończenie całego projektu planowane jest na koniec roku. 

Zespoły trakcyjne Stadler Flirt eksploatowane przez MÁV-Start to elektrycznie napędzane, niskopodłogowe pojazdy przeznaczone do podmiejskiego i regionalnego ruchu kolejowego, o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej 160 km/h. Eksploatowane są na krajowych liniach kolejowych z urządzeniami sterowania ruchem pociągów EVM z maksymalną dopuszczalną prędkością 120 km/h. Aby pojazdy mogły korzystać ze zwiększonej prędkości na zmodernizowanych liniach do 160 km/h, przewoźnik kolejowy wyposaży zespoły trakcyjne w urządzenia kontroli ruchu pociągów ETCS L2.

MÁV-Start otrzymał dofinansowanie z Connecting Europe Facility (CEF) na instalację najnowocześniejszych systemów ETCS L2. W 2015 r. złożyła wspólny wniosek z Ministerstwem Rozwoju Narodowego (MoND) do Agencji Wykonawczej ds. Innowacji i Projektów Sieciowych (INEA), działającej w imieniu Komisji Europejskiej. Umowa o udzielenie dotacji pomiędzy MoND a INEA weszła w życie w dniu 18 listopada 2015 r. Na podstawie umowy o dofinansowanie zawartej pomiędzy NFM jako agencją finansującą a MÁV-Start  jako agencją wdrażającą w celu realizacji projektu, finansowanie z CEF pokryje osiemdziesiąt pięć procent kosztów projektu, natomiast współfinansowanie krajowe pokryje pozostałe piętnaście procent. Po przeprowadzeniu dwuetapowej procedury zamówień publicznych, przedsiębiorstwo kolejowe udzieliło następnie zamówienia konsorcjum Alstom Transport Hungary Zrt. i Alstom Belgium SA. Konsorcjum wykona kompletną instalację, a umowa weszła w życie 17 sierpnia 2017 roku.

Alstom uzyskał licencję na przebudowę zespołów trakcyjnych w styczniu 2020 roku, po czym pięć pojazdów zostało poddanych testom wytrzymałościowym na łączną liczbę 250 000 kilometrów. Po testach wytrzymałościowych węgierski urząd kolejowy wydał licencję typu w grudniu 2022 roku. Do tej pory 39 pojazdów otrzymało licencję na dopuszczenie do ruchu i wróciło do służby, podczas gdy pozostałe pociągi przechodzą montaż końcowy i oficjalną certyfikację.

Niektóre z pociągów muszą zostać wycofane z ruchu na miesiąc w celu instalacji ETCS. Pojazdy, które pierwotnie były czerwone (a do końca roku będą niebiesko białe w ramach ujednolicenia floty), są wykorzystywane głównie na liniach w Transdanubii, takich jak Budapeszt - Győr, Budapeszt - Székesfehérvár, Budapeszt - Pusztaszabolcs i Dunaújváros.