Adif nabywa 3 automatyczne suwnice bramowe i zwiększy potencjał terminalu Madrid-Vicálvaro

Adif nabywa 3 automatyczne suwnice bramowe i zwiększy potencjał terminalu Madrid-Vicálvaro

16 kwietnia 2023 | Źródło: ADIF / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Adif kontynuuje działania mające na celu rozwój terminalu intermodalnego Madrid-Vicálvaro. Zakupi 3 automatyczne suwnice bramowe (A-RMG) do obsługi kontenerów w zakresie załadunku/rozładunku z pociągu na ciężarówkę i składowania kontenerów. Budżet przetargu na to zamówienie wynosi 18,9 mln euro, a okres jego realizacji to 24 miesiące.

 

Fot. Adif

 

Suwnice te zostaną zainstalowane w zachodnim module intermodalnym, którego budowa jest częścią fazy 1.C przebudowy tego kolejowego terminalu towarowego. Ten nowy obszar intermodalny będzie miał 4 tory do obsługi pociągów o długości 740 m i zdolność przeładunkową 150.000 UTI / rok (Intermodalne Jednostki Transportowe) oraz magazyn pod bramą o pojemności 2.500 TEU (zdolność załadunkowa standardowego kontenera 20-stopowego).

Nowe suwnice, które będą zlokalizowane wzdłuż obszaru intermodalnego i obejmą 4 tory kolejowe, posiadają 7 stanowisk składowania UTI, każde o trzech wysokościach, oraz dodatkowe stanowisko do załadunku i rozładunku samochodów ciężarowych.

Nowe suwnice, które będą zlokalizowane wzdłuż obszaru intermodalnego i obejmą 4 tory kolejowe, posiadają 7 stanowisk składowania UTI, każde o trzech wysokościach, oraz dodatkowe stanowisko do załadunku i rozładunku samochodów ciężarowych.

Całkowita przebudowa terminalu Madrid-Vicálvaro.

Dzięki temu kontraktowi Adif przechodzi do nowego etapu w kompleksowej przebudowie terminalu Madrid-Vicálvaro, w którą zainwestuje ponad 300 milionów euro.

Obecnie trwają prace fazy B nad dojazdami kolejowymi do terminalu, dostosowując ich nachylenie do maksymalnego załadunku dla długości 740 m pociągów towarowych, które będą miały dostęp do obiektu. Ponadto, tory ogólne wokół terminalu zostaną zrekonfigurowane, aby umożliwić nowy bezpośredni dostęp drogowy do terminalu intermodalnego.

Zakończono działania w ramach etapu 1.A, które polegały na budowie czterech nowych 740 m torów do przyjmowania i wysyłania pociągów oraz nowej elektronicznej blokady na południowej belce technicznej terminala kolejowego.

Ten pierwszy etap zostanie zakończony fazą 1.C, która obejmie rozbudowę zachodniego terminalu intermodalnego (w tym dostęp tymczasowy), oraz fazą 1.D, która obejmuje przedłużenie 6 nowych torów i dostosowanie 8 torów do 750 m w południowym obiekcie technicznym, wbudowanie blokady i budynku zarządzania technicznego.

Terminal Madryt-Vicálvaro znajduje się w strategicznym punkcie na logistycznej mapie Hiszpanii, która artykułuje sieć dystrybucji towarów w kraju, służąc jako połączenie między korytarzami śródziemnomorskim i atlantyckim, co daje mu ogromny potencjał.

Terminal jest częścią strategicznej sieci terminali intermodalnych i logistycznych promowanej przez Adif, która obejmuje Fuente de San Luis w Walencji, La Llagosta (Barcelona), Júndiz (Álava), Valladolid, Sewillę i Saragossę. W obiektach tych zostaną przeprowadzone kompleksowe prace przebudowy w celu zapewnienia wysokiej przepustowości i połączeń z głównymi sieciami dróg i inną infrastrukturą, taką jak porty i lotniska.

Finansowanie europejskie

Działanie to otrzyma dofinansowanie ze środków europejskich w ramach Planu Odnowy, Transformacji i Odporności. Finansowane ze środków Unii Europejskiej - NextGenerationEU.

Suwnice bramowe A-RMG to specjalistyczne urządzenia dźwigowe do obsługi kontenerów. Oferują optymalną wydajność, aby zapewnić niezawodność, pojemność i operatywność centrum logistycznego, gwarantując ciągłość łańcucha transportowego.

Suwnice te będą szybko i dokładnie układać kontenery w różnych warunkach środowiskowych, co pozwoli na poprawę efektywności obsługi UTI i zmniejszenie kosztów operacyjnych. Ponadto wszystkie operacje dźwigowe będą zdalnie sterowane z ROS (stacji zdalnego sterowania), co zapewni optymalne warunki bezpieczeństwa przy obsłudze ładunków.