Cyfrowy pociąg towarowy kończy jazdę próbną z pozytywnym wynikiem

Cyfrowy pociąg towarowy kończy jazdę próbną z pozytywnym wynikiem

03 maja 2023 | Źródło: Deutsche Bahn / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Wprowadzanie cyfrowego sprzęgu automatycznego do pociągów towarowych nabiera tempa i pociąg testowy może wyruszyć niebawem w kolejną dużą trasę próbną po Europie. Pierwszy praktyczny test cyfrowego pociągu towarowego, który trwał kilka miesięcy, został pomyślnie zakończony. Cecha szczególna - pociąg testowy był wyposażony w różne prototypy cyfrowego sprzęgu automatycznego (DAK). Za ich pomocą przemieszczał się po liniach towarowych i przez stacje rozrządowe w całej Europie. Celem przejazdów testowych było sprawdzenie funkcjonalności DAK w różnych sytuacjach i różnych warunkach oraz zidentyfikowanie ewentualnych słabych punktów. Wynik: DAK udowodnił swoją praktyczną przydatność. Zostało to wyjaśnione dzisiaj podczas prezentacji DAK dla członków Parlamentu Europejskiego.

 

Fot. Deutsche Bahn AG

 

Teraz producenci nowego sprzęgu wchodzą w kolejną fazę rozwoju. Cel - w ciągu najbliższych miesięcy nowy standard dla pociągów towarowych w Europie powinien być gotowy do produkcji seryjnej. W tym celu niemieckie Federalne Ministerstwo Spraw Cyfrowych i Transportu (BMDV) przeznacza dodatkowe siedem milionów euro na dalszą fazę testów. Producenci i ogólnoeuropejskie konsorcjum ściśle współpracują w tym zakresie.

DAK jest podstawą cyfryzacji pociągów towarowych. Dzięki niemu możliwe jest to, co w innym przypadku wykonywane jest ręcznie: Tylko w DB Cargo, aby utworzyć pociągi, trzeba codziennie w całej Europie wykonać ciężką pracą ręczną do 70 000 operacji sprzęgania. Dzięki DAK wagony można połączyć w ułamku sekundy, łącznie z przewodami hamulcowymi i cyfrowymi przewodami sterującymi. Oznacza to, że po raz pierwszy wagony towarowe są wyposażone w ciągłe linie zasilania i transmisji danych.

Wszystkie procesy manewrowe i operacyjne w ruchu towarowym mogą być dzięki temu zautomatyzowane i przebiegać szybciej. Dlatego właśnie ogólnoeuropejskie wprowadzenie DAK jest decydującą dźwignią dla zwiększenia konkurencyjności kolei w stosunku do dróg i osiągnięcia europejskich celów klimatycznych. Dlatego też finansowanie jest ogólnoeuropejskim wyzwaniem, którego kształt jest nadal przedmiotem dyskusji.

Fot. Deutsche Bahn AG

Parlamentarny sekretarz stanu Michael Theurer, pełnomocnik rządu federalnego ds. transportu kolejowego - "Bardzo się cieszę, że DAK sprawdza się w codziennym użytkowaniu i że możemy pomóc tej przełomowej technologii w osiągnięciu przełomu poprzez kontynuację europejskich testów. Warunkiem jest jednak stworzenie nie tylko technicznych, ale i finansowych warunków wstępnych. Dlatego też rząd federalny będzie promował DAK u wszystkich partnerów europejskich, tak jak to uczynił dzisiaj w Brukseli. Ponieważ jedno jest pewne: to, jak elastycznie koleje mogą reagować na wymagania transportu towarowego, jest bezpośrednio związane z tym, jak szybko wprowadzimy na tory cyfrowy pociąg towarowy."

Dr Daniela Gerd tom Markotten, członek zarządu DB ds. cyfryzacji i technologii - "Im szybciej DAK będzie gotowy do produkcji seryjnej, tym szybciej może nastąpić rewolucja w transporcie towarowym. Cyfryzacja pociągów towarowych sprawia, że po szynach może jeździć więcej pociągów - co przynosi korzyści wszystkim naszym klientom. Inżynierowie DB towarzyszą testom wraz z partnerami i sprawiają, że sprzęg nadaje się do codziennego użytku kolejowego."

Dr Sigrid Nikutta, członek zarządu DB ds. transportu towarowego - "Więcej towarów na kolei - automatyzacja i cyfryzacja są do tego absolutnie niezbędne. Tylko dzięki większej ilości towarów na kolei osiągniemy cele klimatyczne Niemiec i UE! DAK to inwestycja dla przyszłości naszej planety. W całej Europie DAK sprawdził się w trudnych codziennych operacjach - technicznie możemy zacząć od przebudowy."

W ciągu ostatniego półtora roku pociąg testowy pokonał łącznie 10 000 kilometrów w siedmiu krajach europejskich. W tym czasie odwiedzono 25 różnych stacji rozrządowych, testowano działanie na nizinach, w Alpach i w ekstremalnych warunkach pogodowych od minus 25 do plus 40 stopni. Środki finansowe na rozszerzenie projektu DAK umożliwiają podróż pociągu testowego składającego się z 18 wagonów i 40 prototypów DAK do innych krajów europejskich. Testy te dostarczą nowych wyników badań, dzięki którym różni producenci sprzęgów będą mogli zakończyć swoje bieżące prace rozwojowe i zaprezentować rozwiązania gotowe do produkcji seryjnej.

Oprócz DB i jej spółki zależnej DB Cargo, w konsorcjum DAC4EU, które realizuje projekt, uczestniczy pięć innych firm: szwajcarskie i austriackie koleje towarowe SBB Cargo i Rail Cargo Austria, a także posiadacze wagonów Ermewa, GATX Rail Europe i VTG.