Wprowadzanie cyfrowego sprzęgu automatycznego do pociągów towarowych nabiera tempa i pociąg testowy może wyruszyć niebawem w kolejną dużą trasę próbną po Europie. Pierwszy praktyczny test cyfrowego pociągu towarowego, który trwał kilka miesięcy, został pomyślnie zakończony. Cecha szczególna - pociąg testowy był wyposażony w różne prototypy cyfrowego sprzęgu automatycznego (DAK). Za ich pomocą przemieszczał się po liniach towarowych i przez stacje rozrządowe w całej Europie. Celem przejazdów testowych było sprawdzenie funkcjonalności DAK w różnych sytuacjach i różnych warunkach oraz zidentyfikowanie ewentualnych słabych punktów. Wynik: DAK udowodnił swoją praktyczną przydatność. Zostało to wyjaśnione dzisiaj podczas prezentacji DAK dla członków Parlamentu Europejskiego.
Teraz producenci nowego sprzęgu wchodzą w kolejną fazę rozwoju. Cel - w ciągu najbliższych miesięcy nowy standard dla pociągów towarowych w Europie powinien być gotowy do produkcji seryjnej. W tym celu niemieckie Federalne Ministerstwo Spraw Cyfrowych i Transportu (BMDV) przeznacza dodatkowe siedem milionów euro na dalszą fazę testów. Producenci i ogólnoeuropejskie konsorcjum ściśle współpracują w tym zakresie.
DAK jest podstawą cyfryzacji pociągów towarowych. Dzięki niemu możliwe jest to, co w innym przypadku wykonywane jest ręcznie: Tylko w DB Cargo, aby utworzyć pociągi, trzeba codziennie w całej Europie wykonać ciężką pracą ręczną do 70 000 operacji sprzęgania. Dzięki DAK wagony można połączyć w ułamku sekundy, łącznie z przewodami hamulcowymi i cyfrowymi przewodami sterującymi. Oznacza to, że po raz pierwszy wagony towarowe są wyposażone w ciągłe linie zasilania i transmisji danych.
Wszystkie procesy manewrowe i operacyjne w ruchu towarowym mogą być dzięki temu zautomatyzowane i przebiegać szybciej. Dlatego właśnie ogólnoeuropejskie wprowadzenie DAK jest decydującą dźwignią dla zwiększenia konkurencyjności kolei w stosunku do dróg i osiągnięcia europejskich celów klimatycznych. Dlatego też finansowanie jest ogólnoeuropejskim wyzwaniem, którego kształt jest nadal przedmiotem dyskusji.
Parlamentarny sekretarz stanu Michael Theurer, pełnomocnik rządu federalnego ds. transportu kolejowego - "Bardzo się cieszę, że DAK sprawdza się w codziennym użytkowaniu i że możemy pomóc tej przełomowej technologii w osiągnięciu przełomu poprzez kontynuację europejskich testów. Warunkiem jest jednak stworzenie nie tylko technicznych, ale i finansowych warunków wstępnych. Dlatego też rząd federalny będzie promował DAK u wszystkich partnerów europejskich, tak jak to uczynił dzisiaj w Brukseli. Ponieważ jedno jest pewne: to, jak elastycznie koleje mogą reagować na wymagania transportu towarowego, jest bezpośrednio związane z tym, jak szybko wprowadzimy na tory cyfrowy pociąg towarowy."
Dr Daniela Gerd tom Markotten, członek zarządu DB ds. cyfryzacji i technologii - "Im szybciej DAK będzie gotowy do produkcji seryjnej, tym szybciej może nastąpić rewolucja w transporcie towarowym. Cyfryzacja pociągów towarowych sprawia, że po szynach może jeździć więcej pociągów - co przynosi korzyści wszystkim naszym klientom. Inżynierowie DB towarzyszą testom wraz z partnerami i sprawiają, że sprzęg nadaje się do codziennego użytku kolejowego."
Dr Sigrid Nikutta, członek zarządu DB ds. transportu towarowego - "Więcej towarów na kolei - automatyzacja i cyfryzacja są do tego absolutnie niezbędne. Tylko dzięki większej ilości towarów na kolei osiągniemy cele klimatyczne Niemiec i UE! DAK to inwestycja dla przyszłości naszej planety. W całej Europie DAK sprawdził się w trudnych codziennych operacjach - technicznie możemy zacząć od przebudowy."
W ciągu ostatniego półtora roku pociąg testowy pokonał łącznie 10 000 kilometrów w siedmiu krajach europejskich. W tym czasie odwiedzono 25 różnych stacji rozrządowych, testowano działanie na nizinach, w Alpach i w ekstremalnych warunkach pogodowych od minus 25 do plus 40 stopni. Środki finansowe na rozszerzenie projektu DAK umożliwiają podróż pociągu testowego składającego się z 18 wagonów i 40 prototypów DAK do innych krajów europejskich. Testy te dostarczą nowych wyników badań, dzięki którym różni producenci sprzęgów będą mogli zakończyć swoje bieżące prace rozwojowe i zaprezentować rozwiązania gotowe do produkcji seryjnej.
Oprócz DB i jej spółki zależnej DB Cargo, w konsorcjum DAC4EU, które realizuje projekt, uczestniczy pięć innych firm: szwajcarskie i austriackie koleje towarowe SBB Cargo i Rail Cargo Austria, a także posiadacze wagonów Ermewa, GATX Rail Europe i VTG.