ART In Energy: przyszłość należy do transportu szynowego. Również tego tramwajowego.

ART In Energy: przyszłość należy do transportu szynowego. Również tego tramwajowego.

09 maja 2023 | Źródło: Art In Energy
PODZIEL SIĘ

Tylko w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy firma Art In Energy była głównym wykonawcą robót sieciowych na przebudowywanej stacji Łódź Kaliska, wybudowała kolejową sieć trakcyjną do nowoczesnej hali obsługi pociągów spółki Polregio oraz sieć trakcyjną wewnątrz obiektu w Skarżysku-Kamiennej, a także współpracowała przy budowie zaplecza technicznego dla Kolei Małopolskich. W przyszłości Art In Energy chce się jeszcze bardziej skoncentrować na realizacji skomplikowanych i wszechstronnych projektów budownictwa infrastrukturalnego, zarówno kolejowych, jak i tramwajowych. O przyszłości spółki rozmawiamy z Arkadiuszem Błochem, prezesem zarządu.

 

Fot. Kurier Kolejowy

 

Media branżowe donoszą, że mamy prawdziwy dołek inwestycyjny na kolei, który jest związany z przejściem z jednej unijnej perspektywy finansowej do drugiej. Jak Pan to ocenia, biorąc pod uwagę rozwój i działalność spółki?

Ostatnie sześć lat to bardzo dynamiczny rozwój spółki, inwestowanie w specjalistyczny sprzęt budowlany, podnoszenie kwalifikacji załogi, poszerzanie działalności o nowe obszary. Sprzyjały temu koniunktura, szczególnie w ramach podstawowej działalności spółki, tj. kolejnictwie. Niestety po raz kolejny mamy powtórkę załamania rynku na koniec perspektywy finansowej. Nie jest to spowodowane brakiem projektów przygotowanych do realizacji przez zamawiającego, ale brakiem finasowania. Ta sytuacja powoduje dużą niepewność co do najbliższej przyszłości i rzutuje na plany dalszego rozwoju spółki. Obecnie skupiamy się na wzmocnieniu kompetencji w nowych obszarach, takich jak elektroenergetyka zawodowa, tramwaje, projektowanie czy chociażby usługi obróbki metali i tworzyw sztucznych.

Zakończone zostały prace na Kaliskiej i w Skarżysku-Kamiennej. Teraz z kolei…

prowadzimy modernizację sieci trakcyjnej na stacji Opole Główne, na linii kolejowej Warszawa–Białystok, na odcinku Łapy–Białystok, realizujemy duże zadanie w branży tramwajowej w Krakowie w ramach Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. W Łodzi kontynuujemy przebudowę zajezdni tramwajowej Chocianowice, modernizację sieci trakcyjnej tramwajowej na ul. Wojska Polskiego oraz przystępujemy do robót w trakcji tramwajowej na al. Śmigłego - Rydza. Ponadto jesteśmy w przededniu zawarcia umowy na modernizację trakcji tramwajowej na odcinku granica miasta Łodzi–Konstantynów. Niestety zakończenie większości tych prac zaplanowane jest na ten rok. Z ciekawych tematów spoza obszaru budownictwa warto wymienić rozpoczęcie prac projektowych, których efektem ma być opracowanie nowego typu sieci trakcyjnej: zasilanej napięciem przemiennym 2 × 25 kV i dostosowanej do poruszania się z prędkością 250–300 km/h.

 

Fot. ART In Energy

 

Łódź, Wrocław, Kraków czy Warszawa to tylko kilka z miast, w których trwają modernizacje, rozbudowa i planowane są nowe linie tramwajowe. Jakie znaczenie ma dla Was ten segment rynku?

Podstawowym obszarem działalności spółki jest rynek kolejowy. Trzy lata temu rozszerzyliśmy nasze kompetencje, obejmując nimi również sieć trakcyjną tramwajową. Pod względem budowy i funkcji jest ona zbliżona do sieci kolejowej, więc łatwo było wykorzystać posiadany w tym zakresie potencjał. Dodatkowo w ramach kontraktów dotyczących przebudowy sieci tramwajowej realizujemy także prace wiązane z budową układu zasilania, w tym modernizacje podstacji trakcyjnych, jak również kabli zasilających sieć. Ze względu na lokalizację spółki najbliższe nam są modernizacje sieci tramwajowej w Łodzi, jednak największą inwestycję realizujemy w Krakowie. W przyszłości zamierzamy umocnić pozycję w obszarze modernizacji zakresu elektroenergetyki na liniach tramwajowych i nie wykluczamy ubiegania się o zlecenia w innych miastach.

Czy Pana zdaniem promowanie i rozwijanie ekologicznego transportu może spowodować wzrost zainteresowania rozbudową linii tramwajowych w Polsce?

Nie tylko może – już spowodowało, a w najbliższej przyszłości efekt się spotęguje. Dziś, aby przejechać z jednego końca miasta na drugi samochodem osobowym należy poświęcić często dwa razy więcej czasu niż na podróż tramwajem, który porusza się po wydzielonym obszarze i nie czeka w korkach. Tabor tramwajowy jest cały czas modernizowany i wymieniany na nowy, znacznie bardziej komfortowy. Już teraz prowadzane są działania mające na celu ograniczenie w ciągu kilku lat możliwości poruszania się samochodem spalinowym w miastach na rzecz komunikacji miejskiej bądź pojazdów elektrycznych (czyli np. tramwajów).

 

Fot. ART In Energy 
 

Firmy narzekają na niedobór wykwalifikowanych pracowników. Coraz mocniej widoczny jest też brak podstawowego przygotowania zawodowego wśród młodych. W jaki sposób radzicie sobie z pozyskiwaniem i utrzymywaniem pracowników? Jak rozwijacie ich kompetencje?

To prawda. Bardzo dotkliwe i zauważalne jest to w firmach realizujących zadania budowlane na obszarze całej Polski, a więc w tych, w których praca wymaga przebywania w delegacji. Poza tym my wykorzystujemy specjalistyczne, wysokotechnologiczne maszyny budowlane, których obsługa wymaga odpowiedniego doświadczenia i uprawnień, a co za tym idzie – czas wyszkolenia operatora takiej maszyny jest długi, samo pozyskanie uprawnień zaś kosztowne. W spółce postawiliśmy na rozwój i dlatego w znakomitej większości przypadków podnoszenie kwalifikacji pracowników jest organizowane i finansowane przez nas. Motywację do rozwijania kompetencji stanowią dla pracowników system premiowy i dodatki funkcyjne za nabyte i wykorzystywane w pracy umiejętności i uprawnienia.

Najbliższe plany i realizacje – może nowa specjalizacja i nowe obszary świadczenia usług? Jaka ma być spółka za rok?

W ostatnich dwóch latach mocno zdywersyfikowaliśmy obszary działalności spółki – weszliśmy na rynki kolejowy, tramwajowy, elektroenergetyki zawodowej, projektowy. W najbliższym okresie chcemy umocnić swoją pozycję w tych obszarach, co może nie być łatwe z powodu mocnego wyhamowania gospodarki, wynikającego z wyczekiwania na to, co przyniosą najbliższe wybory oraz braku uruchomienia środków pomocowych z UE. Około dwóch lat temu powołaliśmy do życia Dział Badawczo-Rozwojowy, któremu przyświeca myśl wypracowania technologii i rozwiązań optymalizujących proces budowlany oraz utrzymaniowy infrastruktury energetycznej kolejowej i tramwajowej. Mam nadzieję, że na koniec roku jeden z naszych autorskich pomysłów ujrzy światło dzienne i zostanie wdrożony w obszarze utrzymania sieci trakcyjnej.