Alstom i Duńskie Koleje Państwowe (DSB) prezentują model wagonu w skali 1:1 nowego pociągu IC5

Alstom i Duńskie Koleje Państwowe (DSB) prezentują model wagonu w skali 1:1 nowego pociągu IC5

12 maja 2023 | Źródło: DSB / Alstom / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W kwietniu 2021 roku DSB i producent pociągów Alstom podpisali umowę na dostawę 100 elektrycznych zespołów trakcyjnych w latach 2025-2029. Proces projektowania osiągnął obecnie etap, w którym dostawca pociągów Alstom wyprodukował model nowego pociągu IC5, jak nazywa się go w wersji duńskiej, w skali 1-1. Gdy projekt zostanie wkrótce sfinalizowany, pociągi IC5 będą gotowe do produkcji. Alstom i Duńskie Koleje Państwowe (DSB) wspólnie zaprezentowały dzisiaj (11.05.2023r.) duńskiej publiczności pełnowymiarowy model nowych pociągów IC5 Coradia Stream.

 

Fot. Alstom

 

Nowe pociągi IC5 są warunkiem koniecznym do czerpania pełnych korzyści z dużych projektów infrastruktury kolejowej, które są realizowane w ostatnich latach, takich jak elektryfikacja i nowa sygnalizacja.

Całkowita inwestycja w nowe składy pociągów wynosi ponad 20 mld DKK, biorąc pod uwagę przewidywaną liczbę składów i ich utrzymanie.

Nowy pociąg IC5 jest oparty na platformie produkcyjnej Coradia Stream, która jest już eksploatowana w ruchu pasażerskim we Włoszech, Holandii i innych krajach. Jest to sprawdzona platforma kolejowa, która od kilku lat kursuje na europejskich torach. W wersji IC5 Coradia Stream została technicznie dostosowana do duńskich wymagań i dostosowana do duńskich tradycji projektowych.

Pociągi IC5 zastąpią wycofywane pociągi IC3, IC4, IR4 i Øresund, które będą kursować jako pociągi InterCityLyn, InterCity i regionalne.

Projekt nowego pociągu IC5 jest już tak zaawansowany, że dostawca pociągów IC5, firma Alstom, wykonała tzw. makietę przyszłego pociągu DSB.

Jest to model przyszłego pociągu w skali 1:1, wyposażony w siedzenia, stoły i inne elementy wyposażenia wnętrza.

Celem makiety jest zatwierdzenie funkcjonalności i projektu pociągu dla różnych grup interesariuszy, takich jak użytkownicy o ograniczonej mobilności. Ponadto makietę można wykorzystać do przygotowania szkoleń dla pracowników DSB i ogólnie pokazać klientom, czego mogą oczekiwać w gotowym pociągu.

 

Wygodne siedzenia były kluczowym priorytetem, a projekt wnętrza zachęca klientów do relaksu i pracy podczas podróży pociągiem. Jest dużo miejsca przy stole, fotele z możliwością odchylenia, indywidualne podłokietniki, lampki do czytania i gniazdka elektryczne.

W pociągu IC5 znajduje się również więcej ekranów niż w obecnych pociągach DSB. Dla klientów oznacza to lepsze informacje o pociągu i ruchu drogowym.

Zanim projekt zostanie wkrótce sfinalizowany, do pociągu IC5 mogą być jeszcze wprowadzone drobne zmiany, ale poziom szczegółowości makiety jest wysoki i daje dobre wyobrażenie o tym, czego klienci i personel mogą oczekiwać od ostatecznie ukończonych pociągów IC5.

Duński Minister Transportu, Thomas Danielsen (V) powiedział - "Nowe pociągi, wraz z elektryfikacją kolei i cyfrowym systemem sygnalizacji, pomagają stworzyć bardzo potrzebną modernizację duńskiej kolei, która zwiększy prędkość i komfort. Zauważyłem w szczególności, że wysokość wsiadania do pociągu ułatwia wsiadanie i wysiadanie na przykład pasażerom niepełnosprawnym lub z wózkiem dziecięcym. Ale tak naprawdę wszyscy pasażerowie mają się z czego cieszyć."

Flemming Jensen, dyrektor generalny DSB, powiedział - "Osiągnęliśmy wspólnie z Alstomem ważny kamień milowy. Pociągi IC5 będą stanowić trzon przyjaznej dla klimatu, wygodnej i wydajnej usługi kolejowej w Danii za kilka lat. Po ostatecznym opracowaniu układu i projektu składów pociągów można rozpocząć produkcję pociągów IC5"

Emmanuel Henry, dyrektor zarządzający Alstom w Danii, powiedział - "Współpracując ściśle z DSB, osiągnęliśmy obecnie ważny kamień milowy dzięki ostatecznemu projektowi - i makiecie - pociągu IC5. Teraz czekamy na produkcję i dostawę pociągów opartych na naszej sprawdzonej platformie Coradia Stream. Łączy ona w sobie innowacyjność, zrównoważony rozwój i wysoki komfort pasażerów w najlepszy możliwy sposób. Szczegóły pociągu są dostosowane do potrzeb Danii, więc nie ma takiego pociągu nigdzie indziej"

 

Fot. DSB

 

Alstom za porozumieniem stron udostępni makietę DSB i ma ona pozostać w Kopenhadze do 2025 roku.

Fakty dotyczące IC5

  • W kwietniu 2021 roku DSB podpisało z Alstomem umowę na dostawę 100 składów pociągów w latach 2025-2029. IC5 zastąpi wycofywane w sposób ciągły pociągi IC3, IC4, IR4 oraz Øresund i będzie kursował jako InterCity, InterCityLyn oraz pociągi regionalne.
  • Alstom otrzymał kontrakt na dostawę pociągów Coradia Stream dla spółek kolejowych w większości Europy. Firmy kolejowe w Niemczech, Holandii, Luksemburgu, Włoszech, Hiszpanii, Rumunii i Danii złożyły łącznie zamówienia na prawie 900 zespołów trakcyjnych.
  • IC5 będzie miał prędkość maksymalną 200 km/h i dysponował mocą 7950 KM (IC3 ma 1870 KM)
  • Pierwsze pociągi IC5 mają zostać dostarczone w 2025 roku, a następnie nieprzerwanie do 2029 roku, kiedy to zostanie dostarczonych wszystkie 100 pociągów IC5. Pociąg jest zbudowany na platformie Coradia Stream, a DSB nazwało go IC5, ponieważ ma pięć wagonów i ponieważ nazwa jest rozwinięciem IC3 i IC4.
  • Materiały użyte w nowych pociągach IC5 wywodzą się z duńskiej tradycji wzornictwa i obejmują jasny jesion oraz tkaninę siedzeń z dużym udziałem wełny, co oznacza, że siedzenia unikają szkodliwej dla środowiska obróbki powierzchniowej. Wszystkie produkty i materiały są oznakowane ekologicznie, a do 96% pociągu można poddać recyklingowi.
  • Pociąg IC5 ma pięć wagonów z 300 miejscami siedzącymi. Kilka wagonów jest niskopodłogowych, są miejsca na rowery i wózki dziecięce oraz jeszcze więcej miejsc na bagaż niż w obecnie eksploatowanych pociągach. Wreszcie, każdy skład pociągu ma trzy toalety, z których jedna jest przystosowana dla osób na wózkach inwalidzkich.

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Nowy skład zarządu Polregio S.A. Nowy skład zarządu Polregio S.A.
Następny artykuł Z Pisar wygodnie koleją do Krakowa i Katowic Z Pisar wygodnie koleją do Krakowa i Katowic