Bertschi i Renfe Mercancías uruchamiają cotygodniowe połączenie między Vila-seca a Barceloną.

Bertschi i Renfe Mercancías uruchamiają cotygodniowe połączenie między Vila-seca a Barceloną.

14 czerwca 2023 | Źródło: RENFE / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Firma Bertschi, specjalizująca się w usługach logistycznych oraz transporcie płynnych i stałych ładunków masowych dla przemysłu chemicznego, poczyniła nowy krok naprzód w zakresie zrównoważonego rozwoju i konkurencyjności po uruchomieniu nowej regularnej usługi dla wszystkich swoich klientów między terminalem w Vila-seca a portem Barcelona-Morrot.

 

Fot. Bertschi

 

Usługa, która będzie cotygodniowa z dwoma przejazdami, po jednym w każdym kierunku, będzie realizowana przez bezemisyjne pociągi elektryczne Renfe Mercancías (RM), które wykorzystują energię trakcyjną ze źródeł odnawialnych. Zgodnie z prognozami Bertschiego, druga cotygodniowa rotacja zostanie dodana od sierpnia.

Przewożone towary będą realizowane do i z Barcelony pociągami RM o szerokości toru UIC dla połączeń międzynarodowych z ładunkami od europejskich klientów kolejowych, takich jak Kombiverkehr lub HUPAC.

To nowe połączenie intermodalne zostało uruchomione w ubiegły wtorek (07.06.2023 r.) pociągiem załadowanym 30 kontenerami.

Firma Bertschi, która tradycyjnie działa na terminalu Adif w Constantí (Tarragona), korzystając z konwencjonalnej linii towarowej, zdecydowała się na ten nowy krok, wdrażając to nowe połączenie z własnego terminalu, zlokalizowanego w kompleksie Cavestro, zainaugurowanym w 2013 roku i używanym od tego czasu wyłącznie jako magazyn towarowy.

Bertschi planuje wykorzystać węzeł kolejowy, który Covestro posiada na swoim terenie od 2017 r. i który do tej pory działał tylko dla własnych materiałów niemieckiego koncernu.

Firma Covestro zbudowała ten węzeł kolejowy w ramach swojego zaangażowania w dekarbonizację i korytarz śródziemnomorski, aby transportować materiały ze swoich zakładów w Niemczech.

Uruchomienie nowej usługi stanowi znaczący skok jakościowy dla Bertschi. Po pierwsze, pod względem zrównoważonego rozwoju, ponieważ usługa ta oznacza zdolność załadunkową każdego pociągu do 25-30 kontenerów na podróż, co odpowiada 800 tonom ładunku, który do tej pory był transportowany drogą lądową między terminalami.

Po drugie, firma wzmacnia swoją intermodalność, w tym przypadku pociągiem (działa również ze statkami), transportując towary klienta bezpośrednio z Vila-seca do dowolnego punktu w Europie z jedną zmianą konwoju w Barcelonie (ze względu na europejską szerokość toru).

Wreszcie, jako trzeci znaczący aspekt zmiany, Bertschi docenia teraz swój własny terminal, stając się jedyną firmą zajmującą się intermodalnym transportem chemikaliów i płynów luzem z własnym terminalem w Tarragonie. "Nasz udział w rynku będzie rósł", wyjaśnia David Sanchez, Bertschi business development Hiszpania i Portugalia.

Ta nowa usługa wzmacnia pozycję Bertschi jako lidera na rynku intermodalnego transportu chemikaliów koleją w Europie, redukując tysiące kilometrów transportu drogowego każdego roku.
W oparciu o gęstą europejską sieć terminali i spółek zależnych, firma rozszerzyła się geograficznie, aby stać się wiodącym na świecie dostawcą intermodalnego transportu chemikaliów luzem. Dzięki własnej infrastrukturze magazynowej oferuje również swoim klientom usługi zarządzania ładunkami i różne usługi o wartości dodanej.

Renfe Mercancías, sprzymierzeniec środowiska naturalnego

Usługa logistyczna świadczona przez Renfe Mercancías jest jednym z systemów transportowych, który obecnie generuje najmniej gazów cieplarnianych na transportowaną jednostkę, co bezpośrednio przyczynia się do walki ze zmianami klimatycznymi, zgodnie z celami i wartościami rządu hiszpańskiego i Unii Europejskiej.

W 2022 roku Renfe Mercancías przetransportowała ponad 13,5 miliarda tonokilometrów, co dało średnią emisję jednostkową na poziomie zaledwie 8,29 grama CO2e na tonokilometr, najniższą emisję jednostkową w historii Renfe Mercancías, 10 razy niższą niż średnia emisja drogowego transportu towarowego.

Zaowocowało to redukcją emisji gazów cieplarnianych do atmosfery o prawie 400 000 ton, dzięki możliwości obsługi większości usług firmy za pomocą elektrycznych pociągów trakcyjnych wykorzystujących energię odnawialną.