Trwają prace modernizacyjne na włoskim odcinku Skandynawsko-Śródziemnomorskiego Korytarza Kolejowego

Trwają prace modernizacyjne na włoskim odcinku Skandynawsko-Śródziemnomorskiego Korytarza Kolejowego

21 czerwca 2023 | Źródło: Rete Ferroviaria Italiana / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Trwają prace nad infrastrukturalną i technologiczną modernizacją konwencjonalnej linii Bolonia - Prato, będącej sercem korytarza kolejowego Skandynawia - Morze Śródziemne, w celu dostosowania jej do europejskich standardów ruchu towarowego. Prace prowadzone przez Rete Ferroviaria Italiana, lidera Grupy FS Infrastructure Pole, są niezbędne do zagwarantowania połączenia portów toskańskiego nadmorskiego obszaru logistycznego oraz systemu logistycznego i portowego Emilia-Romania z Europą Środkową i Północną, ale ogólnie cały ruch kolejowy skorzysta na tym, pod względem większej regularności i większego potencjału linii. Po zakończeniu pierwszej fazy prac, skoncentrowanej na odcinku Vernio - Prato w 2021 r., działania zostały wznowione w tym roku zgodnie z planem.

 

Fot. Rete Ferroviaria Italiana

 

Włoski operator infrastruktury kolejowej Rete Ferroviaria Italiana (RFI) kontynuuje przebudowę linii Bolonia-Prato w korytarzu skandynawsko-śródziemnomorskim transeuropejskiej sieci TEN-T w północnych Włoszech. Główny zakres prac dotyczy powiększenia wymiarów tunelu na potrzeby transportu dużych kontenerów i naczep drogowych.

Zakończenie prac planowane jest na koniec 2025 roku. Całkowita wartość inwestycji w tę ważną infrastrukturę wynosi ponad 530 mln euro, z czego około 93 mln euro przeznaczono na planowane prace między Pianoro a San Benedetto Val di Sambro. Podczas pierwszej fazy prac, na placach budowy pracowało do 300 techników z RFI i wykonawców przy pomocy 20 pojazdów roboczych.

Planuje się, że prace będą prowadzone głównie w miesiącach letnich, kiedy ruch pasażerski jest mniejszy z powodu wakacji szkolnych i świąt. Dla pociągów towarowych przygotowano trasy objazdowe.

Rozkład jazdy na 2023 r. został zaplanowany tak, aby w jak największym stopniu ograniczyć wpływ na mobilność osób dojeżdżających do pracy. Nowe rozkłady jazdy można zobaczyć na stacjach i w systemach sprzedaży spółek kolejowych. Usługi zastępcze zostały uzgodnione przez RFI i spółki kolejowe z regionem Emilia-Romania, regionem Toskanii, lokalnymi instytucjami i komitetami dojeżdżających do pracy. Brak zmian w usługach na linii Bolonia - Florencja HS.

 

Fot. Rete Ferroviaria Italiana

 

Wykonywane są prace nad infrastrukturą - tunelami, torami, linią energetyczną - oraz instalacjami technologicznymi dla ruchu pociągów, aby umożliwić przejazd pociągów towarowych przewożących naczepy i kontenery High Cube (rolling highway).

Najbardziej złożone działania, które zostaną podjęte w tym roku, to poszerzenie 17 tuneli, w których przebiega 13 z 31 kilometrów oddzielających Pianoro od San Benedetto Val di Sambro. Największy z 17 tuneli ma ponad 7 kilometrów długości.

Wszystkie z nich będą wymagały frezowania sklepień, obniżenia podkładów kolejowych i modernizacji linii zasilania pociągów. Z kolei modernizacja systemów zarządzania ruchem zwiększy wydajność i niezawodność całego ruchu kolejowego, nie tylko towarowego, ale także pociągów podmiejskich i średnio-/długodystansowych.

Odcinek ten jest ważny dla korytarza skandynawsko-śródziemnomorskiego, ponieważ zapewnia połączenie z portem Livorno na zachodnim wybrzeżu Włoch. W 2022 r. ruch towarowy do portu wzrósł do 2 817 pociągów, co stanowi wzrost o 35,8% w porównaniu z rokiem poprzednim. Wzrost ten wynikał głównie ze wzrostu liczby pociągów przewożących nowe samochody (130%). Jednocześnie udział transportu kolejowego w obsłudze portu nadal wynosi 2,8%.

 

Korytarz Skandynawsko-Śródziemnomorski. Źródło: Rete Ferroviaria Italiana

 

Korytarz Skandynawsko-Śródziemnomorski stanowi kluczową oś dla europejskiej gospodarki. Korytarz przebiega między Norwegią i Szwecją na północy i dociera do Włoch na południu, przechodząc przez Danię, Niemcy i Austrię. Łączna powierzchnia zaangażowanych krajów wynosi około 1,6 mln km2, co odpowiada około 40% całkowitej powierzchni Unii Europejskiej (UE).

Całkowita długość korytarza wynosi 7 527 km. Biorąc pod uwagę, że na dzień 1 stycznia 2022 r. liczba ludności UE (+ Norwegia) wynosiła 452,4 mln, a europejski PKB (w tym Norwegii) w 2021 r. wynosił około 15 bln EUR (źródło: Eurostat 2022), kraje ScanMed RFC stanowią 38,2% ludności UE (+ Norwegia) i wytwarzają 47,4% europejskiego PKB (w tym Norwegii).

Biorąc pod uwagę geografię stosunków handlowych między zaangażowanymi krajami, Korytarz można podzielić na dwie makro sekcje: Korytarz Północny, który łączy kraje skandynawskie z Niemcami i głównymi rynkami w Europie Środkowej, oraz Korytarz Południowy, który łączy Niemcy z Włochami przez przełęcz Brenner. Najważniejszymi projektami infrastrukturalnymi są tunel bazowy Brenner i stałe połączenie Fehmarn Belt (tunel podwodny) między Danią a Niemcami.

Według danych ScanMed RFC (Market Study 2015 i ScanMed & CNC Work Plan 2018) całkowita ilość towarów transportowanych wzdłuż korytarza wynosi około 70 milionów ton, przy oczekiwanym wzroście o 25% w ciągu 10 lat. Włoski "udział w załadunku" wynosi 23%, ustępując jedynie Niemcom (48%), a następnie Austrii (18%).