Avelia Horizon opuściło VUZ po sześciu miesiącach testów.

Avelia Horizon opuściło VUZ po sześciu miesiącach testów.

24 czerwca 2023 | Źródło: zdopravy.cz / Alstom
PODZIEL SIĘ

Alstom przeprowadził część testów wymaganych do zatwierdzenia nowej jednostki na torze VUZ.

 

Fot. Alstom

 

Nowa szybka jednostka TGV M (Avelia Horizon) firmy Alstom opuściła Republikę Czeską po ponad pół roku testów. Firma ČD Cargo, która była odpowiedzialna za jej transport w grudniu ubiegłego roku do Czech, a teraz za granicę, poinformowała o tym na swoim profilu na Facebooku.

Podobnie jak podczas grudniowej podróży do Czech na tor Instytutu Badań Kolejowych (VUZ), jednoska wróciła do producenta przez przejście graniczne Horní Dvořiště - Summerau.

W Czechach producent pojazdu, Alstom, przeprowadzał część niezbędnych testów i prób w celu zatwierdzenia pojazdu. Testy przeprowadzono przy prędkości 200 km/h, w normalnej eksploatacji pociągi będą poruszać się z prędkością do 320 km/h. "Celem jest zweryfikowanie ogólnego działania pociągu i wyeliminowanie wszelkich zagrożeń związanych z wymogami homologacyjnymi" - powiedział Alstom w komunikacie prasowym na wiosnę. Nowy pociąg przejedzie około miliona kilometrów, zanim wsiądzie do niego pierwszy pasażer.

Nowy pociąg na Igrzyska Olimpijskie

Druga jednostka przechodzi już testy na liniach francuskich, a także w tunelu klimatycznym w Wiedniu. Wiosną rozpoczną się testy na francuskich liniach dużych prędkości z prędkością 320 km/h.

Avelia Horizon różni się od poprzednich szybkich pociągów TGV nie tylko konstrukcją przodu. Alstom twierdzi, że pociąg będzie miał o około 20 procent niższe zużycie energii niż pojazd poprzedniej generacji. Wynika to głównie z zastosowania lżejszych materiałów i lepszej aerodynamiki. Umożliwi to również odzyskiwanie energii podczas hamowania. Według Alstom możliwa będzie elastyczna zmiana liczby wagonów w zależności od zapotrzebowania, a także bardzo szybkie przekształcenie wagonu pierwszej klasy w wagon drugiej klasy. Dwupokładowe pociągi są zaprojektowane do przewozu 740 pasażerów, w porównaniu z obecną pojemnością 600. Alstom ściśle współpracuje z Francuskim Stowarzyszeniem Osób Niepełnosprawnych nad rozwojem, aby jednostka była jak najbardziej dostępna, na przykład dla osób na wózkach inwalidzkich.

Nowa generacja TGV ma wejść do eksploatacji w 2024 r., czyli w roku Igrzysk Olimpijskich w Paryżu. Francuskie koleje zamówiły łącznie 115 takich pociągów (100 pociągów do obsługi krajowej, 15 do obsługi międzynarodowej). Główna produkcja odbywa się w Belfort  i La Rochelle . Jednostki mają być w stanie obsługiwać cztery różne systemy zasilania, tak aby operator mógł pojechać nimi również do innych krajów europejskich.