Przyjazne dla klimatu łańcuchy dostaw dla ekologicznej produkcji stali DB Cargo i voestalpine.

Przyjazne dla klimatu łańcuchy dostaw dla ekologicznej produkcji stali DB Cargo i voestalpine.

27 czerwca 2023 | Źródło: Deutsche Bahn / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Złom jest cenny - jako zrównoważony surowiec do produkcji stali. Koncern stalowo-technologiczny voestalpine i największa europejska kolej towarowa DB Cargo wspólnie coraz bardziej koncentrują się na gospodarce o obiegu zamkniętym. Cel: produkcja wysokiej jakości stali w sposób oszczędzający zasoby i energię. Dzięki wahadłowym transportom kolejowym między dużymi zakładami motoryzacyjnymi, wykorzystaniu nowych lekkich wagonów towarowych i ponownemu wykorzystaniu złomu przemysłowego na dużą skalę, podejmowane są obecnie kolejne ważne kroki na drodze do przyjaznej dla klimatu produkcji stali. Istniejące partnerstwo logistyczne między DB Cargo, voestalpine i Logistik Service GmbH (LogServ) zostało teraz przypieczętowane na kolejne dwa lata.

Fot. Kurier Kolejowy

 

Pierre Timmermanns, Członek Zarządu ds. Sprzedaży w DB Cargo AG: "DB Cargo oferuje rozwiązania zorientowane na klienta w cyklu między hutą a przemysłem motoryzacyjnym. Dla voestalpine transportujemy stal i złom szybko i bez emisji CO₂ w naszej europejskiej sieci kolejowej do różnych ośrodków przemysłowych w Europie Zachodniej i Północnej, wspierając w ten sposób transformację w kierunku ekologicznej produkcji stali".

Wolfgang Mitterdorfer, członek zarządu voestalpine Stahl GmbH: "Przemysł stalowy stoi w obliczu poważnego procesu transformacji w kierunku produkcji przyjaznej dla klimatu. Naszym celem jest znaczne zwiększenie udziału złomu pochodzącego z recyklingu. W ten sposób cykl od stali do złomu i od złomu do stali (recykling) zostanie znacznie zintensyfikowany".

Aby transportować ponad milion ton stali/złomu stalowego rocznie w sposób przyjazny dla klimatu, DB Cargo oferuje już innowacyjne koncepcje transportu z austriackiego zakładu voestalpine w Linz. Łączy ona szybkość pociągów blokowych z elastycznością sieci jednowagonowej. Pociągi towarowe kursują kilka razy dziennie i są skoordynowane z rytmem produkcji klienta - dostawy i odbiory są realizowane "just-in-time". Oprócz innych transportów wahadłowych, w przyszłości wykorzystywane będą również prototypy innowacyjnego modelu wagonu towarowego TransANT, który może przewozić około 15 procent więcej objętości: innowacyjny lekki wagon do przewozu złomu. Transportując towary koleją w połączeniu ze 100-procentową ekologiczną energią elektryczną na zelektryfikowanych trasach w Niemczech i Austrii (DBeco plus), voestalpine już teraz oszczędza środowisku ponad 42 500 ton CO₂ rocznie. Wspólnym celem jest dalsza redukcja emisji CO₂ z transportu w nadchodzących latach.

 

Podpisanie umowy - od lewej siedzą: Wolfgang Mitterdorfer (voestalpine Stahl GmbH),
Katja Sander (DB Cargo), Markus Schinko (LogServ)
stoją: Johannes Abermann (voestalpine Stahl GmbH), Carolina Lasse (DB Cargo),
Christian Janecek (LogServ). Fot. Deutsche Bahn AG

 

"Schwaben Shuttle" transportuje już stal z Linzu do południowo-zachodnich Niemiec, a stamtąd do niemieckich i francuskich klientów końcowych voestalpine. Innym przykładem jest "Bavaria Shuttle", za który DB Cargo wraz z LogServ i CargoServ, logistycznymi spółkami zależnymi voestalpine AG Steel Division, otrzymały Niemiecką Nagrodę Logistyczną 2021. Ta wspólnie opracowana koncepcja transportu spełnia jednocześnie kilka wymagań klienta: Z jednej strony zaopatrzenie voestalpine w wysokiej jakości złom do produkcji stali. Z drugiej strony, dostarczanie zaawansowanej technologicznie stali dla przemysłu motoryzacyjnego w obiegu zamkniętym.

DB Cargo transportuje w ten sposób pół miliona ton stali i złomu rocznie między zakładami voestalpine a przemysłem motoryzacyjnym w południowych Niemczech. Cecha szczególna: Dzięki transportowi w obie strony voestalpine w Linz może codziennie wysyłać stal do trzech różnych lokalizacji i pozyskiwać złom z trzech punktów wysyłkowych.

 

Voestalpine Steel Division jako aktywny na całym świecie producent wysokiej jakości wyrobów stalowych, dywizja stalowa koncernu voestalpine odgrywa wiodącą rolę w kształtowaniu czystej i przyjaznej do życia przyszłości. W zakresie produkcji stali dywizja Steel wyznacza standardy w obecnej ścieżce produkcyjnej i realizuje ambitny, stopniowy plan produkcji stali neutralnej dla klimatu ze stalą greentec. Jako pierwszy krok, Dział Stali oferuje już wszystkie płaskie produkty stalowe w wersji greentec o obniżonej emisji CO₂ i pracuje nad wdrożeniem przyjaznych dla klimatu technologii produkcyjnych opartych na zielonej energii elektrycznej i wodorze. Dzięki wysokiej jakości taśmom stalowym Steel Division jest pierwszym punktem kontaktowym dla renomowanych producentów i dostawców z branży motoryzacyjnej na całym świecie. Ponadto jest jednym z najważniejszych partnerów europejskiego przemysłu krajowego i inżynierii mechanicznej, a także sektora energetycznego.

DB Cargo AG jest oddziałem transportu towarowego Deutsche Bahn i wiodącą koleją towarową w Europie. Ponad 30 000 pracowników transportuje około 20 000 pociągów tygodniowo przez 18 krajów w Europie. Roczna wydajność operacyjna zastępuje do 22 milionów przejazdów ciężarówek. Dzięki swoim pociągom towarowym DB Cargo oszczędza środowisku już siedem milionów ton CO₂.

Około 60 procent przewozów kolejowych przekracza co najmniej jedną granicę państwową i tym samym odbywa się na terenie Europy. DB Cargo posiada ponad 4 200 połączeń z klientami w całej Europie. Dysponując około 78 000 wagonów towarowych i 2700 lokomotyw, DB Cargo posiada największą flotę kolejową w Europie.