Hiszpański CAF wygrywa we Włoszech kontrakty o wartości ponad 150 milionów Euro

Hiszpański CAF wygrywa we Włoszech kontrakty o wartości ponad 150 milionów Euro

11 lipca 2023 | Źródło: CAF / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Trzy włoskie miasta, Cagliari, Neapol i Palermo, zaufały CAF, aby dokonać zdecydowanego postępu w transformacji w kierunku zrównoważonej mobilności miejskiej. Grupa CAF dostarczy autobusy elektryczne do Cagliari na Sardynii, jednostki metra do Neapolu i tramwaje do Palermo, stolicy Sycylii. Kontrakty te potwierdzają silną wartość CAF jako dostawcy szerokiej gamy bezemisyjnych rozwiązań w zakresie transportu miejskiego. Kwota trzech wyżej wymienionych kontraktów przekracza 150 milionów euro.

 

Pojazd metra w Palermo wyprodukowanego przez CAF. Fot. CAF

 

Solaris wygrywa duże zamówienie na 98 autobusów elektrycznych dla Cagliari

CMT Cagliari, operator transportu publicznego na Sardynii, wybrał Solarisa na dostawcę 98 autobusów elektrycznych. Zamówienie obejmuje 80 dwunastometrowych jednostek i 18 18-metrowych autobusów przegubowych. Kontrakt ten jest częścią umowy ramowej podpisanej w 2023 r. z Consip S.p.A., spółką należącą do włoskiego Ministerstwa Gospodarki i Finansów (MEF), na mocy której przedsiębiorstwa transportu publicznego mogą zamawiać pojazdy bezpośrednio lub w drodze przetargu z wybranymi dostawcami, wśród których znalazła się spółka z Grupy CAF.

Pojazdy dla CMT Cagliari, których dostawy zaplanowano na lata 2024 i 2025, będą zasilane bateriami Solaris High Energy. Z jednej strony, 12-metrowe jednostki będą miały magazyn energii o łącznej pojemności ponad 350 kWh, podczas gdy autobusy przegubowe będą miały baterie o pojemności ponad 400 kWh, zapewniając flocie dużą autonomię i operacyjność przez cały czas trwania usługi.

Solaris posiada autobusy w Cagliari od 2010 roku, a obecnie jest zaangażowany w kolejny kontrakt z tym samym operatorem na dostawę 18 autobusów elektrycznych, które zostaną włączone do floty miejskiej w lipcu tego roku. Należy zauważyć, że Włochy są jednym z głównych rynków Solarisa dla pojazdów zrównoważonego transportu publicznego. Po włoskich drogach jeździ obecnie ponad 1600 pojazdów marki Solaris, z czego niemal jedna trzecia to autobusy zeroemisyjne, co czyni ten kraj jednym z najważniejszych rynków dla firmy.

CAF rozszerza dostawy jednostek metra dla Neapolu

Z drugiej strony, CAF podpisał umowę z Ente Autonomo Volturno, firmą odpowiedzialną za regionalny i metropolitalny transport publiczny w Neapolu, na dostawę 6 jednostek metra, a także odpowiednich części zamiennych i pełnej konserwacji pojazdów przez okres 3 lat. Pociągi mają być eksploatowane na linii Piscinola/Scampia - Aversa, a w przyszłości także na linii z Piscinola do Miano, Secondigliano i Di Vittorio z połączeniem z linią 1 neapolitańskiej sieci metra.

Umowa ta jest częścią umowy ramowej podpisanej między CAF a Ente Autonomo Volturno w połowie 2020 r., która przewidywała dostawę 10 jednostek metra, z których pierwsze cztery zostały wówczas zamówione.

Pociągi te składają się z 6 wagonów każdy, o takich samych cechach i wyposażeniu jak jednostki dostarczone wcześniej przez CAF dla linii 1 miejskiego metra. Zaprojektowane, aby zagwarantować wysoką wydajność pod względem efektywności, dostępności i bezpieczeństwa, wyróżniają się dużą pojemnością i łatwą dostępnością, ponieważ mają duże przestrzenie i przeźroczyste korytarze komunikacyjne dla większego komfortu pasażerów i dystrybucji.

Tramwaje dla włoskiego miasta Palermo

Wreszcie, projekt budowy nowych linii A, B i C linii tramwajowej Palermo oraz dostawy jednostek, które będą działać na tych odcinkach, został przyznany spółce joint venture utworzonej przez włoską firmę Sis Scpa i CAF, która będzie miała 5 miesięcy na sporządzenie projektu wykonawczego przed rozpoczęciem prac. Częścią tego projektu, za którą odpowiada CAF, będzie produkcja i uruchomienie 9 tramwajów, które będą działać na wyżej wymienionych odcinkach miejskiej sieci tramwajowej, z opcją zwiększenia tej dostawy o kolejne 35 jednostek.

Całkowita wartość projektu przekracza 400 milionów euro, które zostaną częściowo sfinansowane ze środków pochodzących z Paktu dla Południa (Patto per il Sud) uzgodnionego przez rząd Matteo Renziego w 2016 roku.

Nowo przyznane odcinki zostały sklasyfikowane przez Radę Miejską Palermo w kolejności priorytetów, tak więc odcinki C i B zostaną zbudowane w pierwszej kolejności, podczas gdy dla odcinka A zostanie wcześniej przeprowadzona analiza w celu podjęcia decyzji o najbardziej dogodnej trasie. Nowe odcinki uzupełnią sieć kolejową włoskiego miasta. Odcinek C stanie się przedłużeniem obecnej linii 4 do Dworca Centralnego, podczas gdy odcinek B będzie przedłużeniem linii 1, od stacji Notarbartolo do via Duca della Verdura.