175. urodziny londyńskiej stacji kolejowej Waterloo

175. urodziny londyńskiej stacji kolejowej Waterloo

15 lipca 2023 | Źródło: Network Rail / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W tym tygodniu jedna z najbardziej ruchliwych stacji kolejowych w Wielkiej Brytanii - London Waterloo - osiągnęła 175 lat. 11 lipca br. w okolicznościowej uroczystości wzięli udział przedstawiciele Departamentu Transportu (DfT), operatorzy infrastruktury Network Rail i operatorzy pasażerscy South Western Railway (SWR). Odsłonięta została pamiątkowa tablica a uczestnikom wydarzenia  zaprezentował się Wspólny chór Network Rail i South Western Railway, wykonująć niezapomniane piosenki "Waterloo", takie jak "Waterloo" ABBA i "Waterloo Sunset" The Kinks.

 

Fot. Ntwork Rail

 

Oprócz odsłonięcia tablicy pamiątkowej, tego dnia zaprezentowany został również pociąg elektryczny Arterio serii 701 zbudowany przez Alstom. SWR planuje wprowadzić tę serię pociągów do eksploatacji w 2023 r. na wielu trasach podmiejskich.

Stacja została po raz pierwszy otwarta dla pasażerów w 1848 roku i początkowo była popularna wśród osób podróżujących na wyścigi do Epsom. W rzeczywistości data otwarcia stacji została nawet przyspieszona o tydzień do 11 lipca, aby pasażerowie mogli po raz pierwszy podróżować na Derby koleją. W tym czasie przyjmowała ona 14 pociągów dziennie.

Oryginalny budynek stacji został zburzony w 1902 roku, aby zrobić miejsce dla rozbudowy Waterloo, jego następca został zniszczony podczas nalotu w 1941 roku i nigdy nie został odbudowany.

Waterloo było ostatnią londyńską stacją końcową świadczącą usługi parowe - ostatni pociąg parowy pojechał do Bournemouth w 1967 roku. Waterloo miało kiedyś własne kino w pobliżu peronu pierwszego. Zostało ono otwarte w 1934 roku i zamknięte w 1970 roku. Waterloo było stacją końcową London Necropolis Company - od 1854 r. mała stacja mieściła żałobników i odprawiała nabożeństwa pogrzebowe, zanim trumny zostały przetransportowane do pochówku na cmentarzu Brookwood w Surrey.

Stacja Waterloo i dworzec kolejowy przeszły wiele zmian w swojej historii. W 1899 roku rozpoczęto szeroko zakrojone prace renowacyjne i zbudowano nowy przestronny hol. Waterloo pozostało w dużej mierze niezmienione do początku lat 90-tych, kiedy to perony 20 i 21 zostały wyburzone, aby zrobić miejsce dla Waterloo International - londyńskiej stacji końcowej pierwszego brytyjskiego połączenia kolejowego z Europą kontynentalną, Eurostar. Został on zbudowany na starych peronach "linii Windsor" na wschód od stacji.

Waterloo Station. Fot. Network Rail

 

Niezależnie od tego, czy chodzi o osoby dojeżdżające do pracy w mieście, urlopowiczów, uczestników wyścigów w Epsom czy siły zbrojne, londyńskie Waterloo zawsze było miejscem ważnych przyjazdów i odjazdów.

Z 24 peronami, Waterloo jest obecnie najbardziej ruchliwą stacją w Wielkiej Brytanii, przewożącą do 41 milionów osób rocznie. Jest stacją końcową dla pociągów dalekobieżnych i podmiejskich oraz zapewnia połączenia ze stacją londyńskiego metra o tej samej nazwie i stacją kolejową Waterloo East.

W ciągu najbliższych kilku lat przeprowadzonych zostanie szereg projektów mających na celu poprawę komfortu pasażerów na stacji.  

Już w tym roku odnowione zostaną toalety, ulepszone będą systemy informacji dla klientów, a także dodanych zostanie więcej miejsc siedzących w holu dworca. 100-letni dach dworca zostanie poddany liftingowi, aby zapewnić lżejsze i jaśniejsze powitanie w stolicy. Oznacza to około 10 000 nowych przeszklonych paneli na 12 000 metrów kwadratowych dachu - powierzchni prawie dwukrotnie większej niż boisko na stadionie Wembley.