CAF testuje nowy pociąg elektryczny Oxygene przeznaczony dla SNCF na torze w czeskim Velimie

CAF testuje nowy pociąg elektryczny Oxygene przeznaczony dla SNCF na torze w czeskim Velimie

25 lipca 2023 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Hiszpański producent taboru kolejowego CAF sprowadził do Czech nową jednostkę elektryczną, która w najbliższych latach ma zmienić komfort jazdy na liniach dalekobieżnych kategorii Intercités we Francji. Oxygene rozpoczyna testy na kolejowym torze testowym Velim/Cerhenice. O fakcie tym poinformował Instytut Kolejnictwa na swoim profilu twitterowym.

 

Jednostka Oxygen na torze w Velimie. Fot. VUZ

 

Przewoźnik pasażerski, SNCF Voyageur, zamówił 28 nowych pociągów CAF Confort 200, ogerowanych pod nazwą handlową Oxygène w 2019 roku. Od jesieni 2025 r. jednostki te będą kursować na liniach Paryż - Orlean - Limoges - Tuluza i Paryż - Clermont-Ferrand. Będą stopniowo zastępować dotychczas wykorzystywane pociągi Corail. Każdy z nowych pociągów pomieści 420 pasażerów, a dwa składy będą mogły pracować w zestawie. Ich maksymalna prędkość osiągnie 200 km/h. Aby stało się to możliwe równolegle prowadzone są prace modernizacyjne infrastruktury na obu liniach. 

W 2023 roku SNCF Voyageurj zdecydował się zrealizować opcję na 20 kolejnych pociągów z umowy ramowej 75 dla linii Bordeaux - Tuluza - Montpellier - Marsylia. Pociągi na linii Bordeaux - Tuluza - Montpellier - Marsylia powinny kosztować 450 milionów euro i mają  pojawić się na początku 2027 roku.

Pociągi są produkowane we francuskim zakładzie montażowym CAF w Bagnères-de-Bigorre oraz w hiszpańskim Besain. Pierwszy pociąg został już wyprodukowany i właśnie rozpoczyna testy na torze VUZ Velim.

 

Zamówionie nowe pociągi OXYGENE INTERCITÉS / źródło: CAF

 

Nowe jednostki zaoferują pojemność 420 miejsc (317 miejsc w II klasie i 103 w I klasie), czyli o 20 miejsc więcej niż dotychczas, gdy na tych liniach kursowały klasyczne składy typu Corail. Na modernizację torów ma być przeznaczone łącznie 800 mln euro, kolejne pieniądze przyczynią się do rozbudowy zaplecza serwisowego.

 

 

Kulisy budowy zespołów trakcyjnych OXYGENE INTERCITÉS / źródło: CAF