Deutsche Bahn zamawia pociągi dla S-Bahn w Monachium od Siemens Mobility.

Deutsche Bahn zamawia pociągi dla S-Bahn w Monachium od Siemens Mobility.

25 lipca 2023 | Źródło: https://bahnblogstelle.net
PODZIEL SIĘ

Siemens Mobility otrzymał kontrakt na produkcję nowego monachijskiego S-Bahn. Plan zakłada zakup 90 pociągów o długości około 200 metrów - zamówienie obejmuje opcję na 90 kolejnych pociągów. 

Fot. Siemens Mobility

 

Nie jest tajemnicą, że S-Bahn potrzebuje nowych pociągów. Obecna klasa 423 pochodzi z lat 90-tych, a żywotność 238 pociągów powoli dobiega końca. Jako prowizoryczne rozwiązanie, S-Bahn reaktywował dwa tuziny starych olimpijskich pociągów S serii 420. Ponadto od końca roku flotę w Monachium wzmocnią przerobione pociągi S-Bahn z Hanoweru - kiedyś mówiło się o 15 pociągach.

Alstom zaskarżył tę decyzję - i przegrał.

Teraz wyszło na jaw, że Deutsche Bahn przyznało kontrakt na budowę pociągów Siemens Mobility - już w styczniu. Decyzja ta została jednak zakwestionowana przez francuskiego producenta pociągów Alstom. Krótko mówiąc, Alstom zaoferował tańsze pojazdy, ale prawdopodobnie droższe pod względem energii, konserwacji i czyszczenia niż Siemens. W tak zwanej procedurze odwoławczej Izba Zamówień Publicznych Południowej Bawarii ostatecznie odrzuciła wniosek. "Ogólnoeuropejski proces przetargowy i przyznawania zamówień został zakończony".

Można zrezygnować z punktów przesiadkowych, więcej pasażerów zmieści się w takim pociągu. "Oferują one dużą pojemność i komfort oraz są wyposażone w nowoczesną technologię informacji pasażerskiej", mówi rzecznik kolei.

Pierwotnie planowano, że pierwsze pojazdy pojawią się w sieci tras S-Bahn od końca 2026 roku, stopniowo zastępując starsze pojazdy. Wątpliwe jest jednak, czy uda się dotrzymać tego harmonogramu.

Zamówienie nowych pociągów jest częścią 1. umowy Munich S-Bahn, która została zawarta między Deutsche Bahn a Wolnym Krajem Bawarią w 2020 roku. Przewidywała ona, że DB ogłosi przetarg na nową generację pojazdów w imieniu Wolnego Państwa. Wolne Państwo organizuje finansowanie, a pociągi są dzierżawione DB. Gwarantuje to, że pociągi mogą pozostać w sieci S-Bahn, nawet jeśli DB w pewnym momencie straci kontrakt na obsługę sieci S-Bahn.