Projekt Rail Baltica przyspiesza, trwają przygotowania do budowy torów w kierunku granicy z Polską

Projekt Rail Baltica przyspiesza, trwają przygotowania do budowy torów w kierunku granicy z Polską

26 lipca 2023 | Źródło: Rail Baltica /Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Dla przyspieszenia budowy europejskiej trasy kolejowej Rail Baltica z Jiesia (Kowno) do granicy z Polską, przed zatwierdzeniem specjalnego planu i rozpoczęciem procedury ich przejęcia na potrzeby publiczne, planowane jest jak najszybsze wykupienie od prywatnych właścicieli 154 działek i znajdujących się na nich obiektów, takich jak sieci inżynieryjne i budowle. Zostało to zatwierdzone przez rząd na posiedzeniu, które odbyło się w ubiegłą środę (19.07.2023r.).

 

Fot. Rail Baltica

 

"Postęp w realizacji projektu Rail Baltica jest zadaniem o strategicznym znaczeniu dla Litwy i regionu bałtyckiego. Jednym ze sposobów przyspieszenia budowy linii kolejowej o europejskim rozstawie torów jest natychmiastowe wykupienie określonych działek i rozpoczęcie projektowania i budowy już zidentyfikowanych obiektów infrastruktury kolejowej i mostów w kierunku granicy z Polską. Jest to szczególnie ważne w celu jak najszybszego połączenia krajów bałtyckich ze wspólną europejską siecią kolejową, a także dla celów mobilności wojskowej" - powiedział Marius Skuodis, minister transportu i komunikacji.

W chwili obecnej zidentyfikowano już konkretne tereny wymagane do modernizacji linii kolejowej granica polsko-litewska - Jiesia (Kowno) w ramach projektu Rail Baltica i zaplanowano 14 określonych "punktowych" obiektów infrastruktury (wiadukty dla pojazdów i przejścia dla zwierząt nad torami kolejowymi), które zostaną zbudowane podczas modernizacji tej linii kolejowej.

Planowane jest nabycie na własność państwa 154 działek lub ich części o łącznej powierzchni około 130 hektarów. Działki zostaną nabyte na podstawie wartości rynkowej po indywidualnej wycenie.

"Zakres projektu w kierunku polskiej granicy jest bardzo duży. Dlatego taka taktyka realizacji projektu, w której najpierw budowane są konkretne obiekty infrastruktury, a dopiero później linia kolejowa, nie tylko przyspieszy realizację projektu, ale będzie również korzystna zarówno dla uczestników rynku, jak i osób mieszkających w pobliżu przyszłych obiektów infrastruktury. Ci ostatni będą mieli możliwość wcześniejszego rozpoczęcia korzystania z nowo wybudowanej infrastruktury. Tymczasem podzielenie projektu na mniejsze części doprowadzi do większej liczby zakupów. W ten sposób więcej uczestników rynku będzie mogło uczestniczyć w zamówieniach poprzez składanie ofert na usługi projektowe i wykonawcze", zauważył Dovydas Palaima, dyrektor generalny LTG Infra AB Rail Baltica Management.

Według wstępnych obliczeń LTG Infra AB, po oszacowaniu całkowitej powierzchni zidentyfikowanych działek, koszty ich zakupu wyniosłyby około 2,6 mln euro.

Planuje się, że specjalny plan modernizacji linii kolejowej Rail Baltica między granicą polsko-litewską a Jiesia (Kowno) zostanie przygotowany i przedłożony rządowi do zatwierdzenia pod koniec 2023 roku.

Rail Baltica to największy projekt infrastruktury kolejowej w historii krajów bałtyckich, w ramach którego powstanie w pełni zelektryfikowana dwutorowa linia kolejowa o europejskim rozstawie torów, łącząca Warszawę, Kowno, Wilno, Poniewież, Rygę, Parnawę i Tallin. Całkowita długość Rail Baltica w krajach bałtyckich wynosi 870 km, z czego 392 km na Litwie, 265 km na Łotwie i 213 km w Estonii.