Kolejny miliardowy zakup ČD Cargo. Zamówiono dwanaście lokomotyw TRAXX 3 MS

Kolejny miliardowy zakup ČD Cargo. Zamówiono dwanaście lokomotyw TRAXX 3 MS

26 lipca 2023 | Źródło: zdopravy.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Państwowy przewoźnik towarowy wykorzysta lokomotywy do dalszej ekspansji zagranicznej.

 

Fot. Kurier Kolejowy
Przewoźnik towarowy ČD Cargo kontynuuje modernizację swojej floty lokomotyw. Spółka zawarła umowę z firmą Alstom na dostawę 12 lokomotyw TRAXX 3 MS. Wielosystemowe lokomotywy zostaną wyposażone w sygnalizację Atlas ETCS (poziom 2, poziom podstawowy 3). Do 2026 r. przewoźnik będzie dysponował łącznie 49 lokomotywami tego typu.

Wartość zamówienia wynosi 45 mln EUR (1,082 mld CZK). Cena jednej lokomotywy spadła tym samym poniżej 100 mln CZK. Taka cena jest bardzo korzystna biorąc pod uwagę sytuację rynkową: Alstom w ostatnich kontraktach ogłaszał ceny na poziomie około 5 mln euro za lokomotywę. Nowe lokomotywy zostaną wyprodukowane w Kassel, a ich dostawa planowana jest na pierwszą połowę 2026 roku.

ČD Cargo eksploatuje obecnie 16 lokomotyw TRAXX i zamówiło już 21 kolejnych, których dostawy rozpoczną się w przyszłym roku i w 2025 roku. "Lokomotywy TRAXX są inwestycją w nowoczesny transport kolejowy i zapewniają przewoźnikom większą wydajność, nowoczesne i cyfrowe rozwiązania oraz, dzięki systemowi Atlas, najnowsze standardy bezpieczeństwa" - mówi Dan Kurucz, dyrektor generalny Alstom Czechy i Słowacja.

Według prezesa zarządu ČD Cargo, Tomáša Tótha, nowe lokomotywy umożliwią dalszą ekspansję na rynki zagraniczne, które są coraz ważniejsze dla przewoźnika. "12 lokomotyw będzie wykorzystywanych przez nasze spółki zależne CD Cargo Polska i CD Cargo Słowacja i dołączy do rosnącej floty interoperacyjnych lokomotyw Grupy ČD Cargo" - dodał Tóth.

Nowo zamówione lokomotywy Traxx 3 MS są wyposażone w nowoczesny system sygnalizacji Atlas. Jest to rozwiązanie pokładowe Alstom dla Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS). Ten ogólnoeuropejski, ujednolicony system sterowania pociągiem dla płynnego transportu międzykrajowego umożliwia zwiększenie prędkości kolei. Oszczędza czas i energię, umożliwiając tym samym bardziej ekologiczny transport. Atlas umożliwia lokomotywom pracę w ruchu transgranicznym pod nadzorem ETCS Baseline 3.