Talgo zwiększa przychody i zysk netto o ponad 30% w pierwszej połowie tego roku

Talgo zwiększa przychody i zysk netto o ponad 30% w pierwszej połowie tego roku

28 lipca 2023 | Źródło: Talgo / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Talgo S.A., wiodąca hiszpańska firma w zakresie projektowania, produkcji i utrzymania lekkich pociągów dużych prędkości, odnotowała w pierwszej połowie 2023 r. przychody w wysokości 288,6 mln euro, co stanowi wzrost o 33% w porównaniu z 217,7 mln euro w tym samym okresie poprzedniego roku. Wzrost przychodów wynika głównie ze wzrostu działalności produkcyjnej, który ma się utrzymać w nadchodzących latach, a także ze stabilnych stałych przychodów z usług serwisowych.

 

Fot. Tobias Holzer | DB

 

Przychody z produkcji stanowią średnio ponad połowę całkowitych przychodów, przy czym w pierwszej połowie 2023 r. największy udział miały projekty produkcyjne dla europejskich operatorów Deutsche Bahn (Niemcy), DSB (Dania) oraz dla egipskiego operatora ENR, a także projekt produkcji 40 lokomotyw i renowacji pociągów dla Renfe, które będą stanowić serię 107.

W pierwszej połowie 2023 r. spółka odnotowała skorygowaną EBITDA w wysokości 35 mln euro, o 50% wyższą niż w tym samym okresie poprzedniego roku, napędzaną zwiększoną działalnością przemysłową. Marże EBITDA ustabilizowały się w pierwszej połowie roku po czterech kolejnych kwartałach stopniowego ożywienia, osiągając 12,1% w porównaniu do 10,7% rok wcześniej, nieco powyżej oczekiwań. Zysk netto osiągnął 7 mln euro w pierwszej połowie 2023 r., co stanowi wzrost o 32% w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku.

Kapitał obrotowy (WC) wzrósł do 304,4 mln euro w pierwszej połowie roku, odzwierciedlając wzrost aktywności i obecny etap projektów w toku. Wzrost ten odpowiada stopniowi zaawansowania projektów produkcyjnych oraz bieżącemu cyklowi projektowemu i jest zgodny z normalnym profilem działalności i projektów. Jednak zaległości firmy i trwające projekty, które się na nie składają, charakteryzują się niskim ryzykiem wykonawczym i kredytowym.

Inwestycje Capex w tym okresie wyniosły 10,5 mln euro, zgodnie z prognozą z początku roku, z czego 85% dotyczyło inwestycji w badania i rozwój.

Jeśli chodzi o zadłużenie finansowe netto, firma ma solidny profil finansowy, ze zdywersyfikowanymi źródłami finansowania, średnim profilem zapadalności zadłużenia długoterminowego wynoszącym 2,75 roku przy średnim koszcie 2,35% i tylko 66 mln euro zapadalności w 2023 i 2024 roku. Ta solidna pozycja finansowa zapewnia Talgo wysoką zdolność do finansowania bieżących i przyszłych projektów.

Portfel zamówień na rekordowo wysokim poziomie

Na koniec pierwszej połowy 2023 r. Talgo ma zdywersyfikowany portfel zamówień o wartości 2,7 mld euro. Z tego 26%, co stanowi 700 mln euro, odpowiada projektom produkcyjnym i remontowym, gwarantując wysoki poziom aktywności przemysłowej w perspektywie średnio- i długoterminowej. Usługi serwisowe stanowią do 1,9 mld euro zaległości, co generuje wysoki stopień widoczności przychodów i przepływów pieniężnych w perspektywie długoterminowej.

Portfel zamówień Talgo może osiągnąć ponad 4,0 mld euro do końca roku, co jest rekordowym wynikiem po dodaniu kolejnych 1,8 mld euro z nowych zamówień zarejestrowanych w ciągu roku, w tym drugiego zamówienia na 56 pociągów Talgo 230 ICE L w ramach umowy ramowej na 100 jednostek podpisanej w 2019 r., tym samym dodając do pierwszego zamówienia na 23 pociągi, które jest obecnie w trakcie realizacji.

Projekt pociągów dalekobieżnych dla duńskiego operatora DSB został również rozszerzony w pierwszej połowie roku, łącznie o 8 nowych pociągów i części zamienne do ich konserwacji, za 184 mln euro. To nowe zamówienie jest częścią umowy ramowej podpisanej w 2020 r. i podwaja początkowe zamówienie 8 pociągów, zwiększając flotę Talgo dla DSB do 16 pociągów. Pierwsze zamówienie jest obecnie w fazie produkcji.

Aktualizacja innych trwających projektów

Jeśli chodzi o projekt pociągów międzymiastowych dla egipskiego operatora ENR, firma dostarczyła pociągi, które zakończyły komercyjną eksploatację w lipcu 2023 r., ponad pięć miesięcy przed terminem.

Jeśli chodzi o Avril, projekt bardzo szybkiego pociągu dla Renfe, Talgo rozpocznie dostawy do hiszpańskiego operatora kolejowego w nadchodzących miesiącach. Jest to pierwszy pociąg, który zmierzy się z wyzwaniem jazdy z komercyjną prędkością ponad 300 km/h zarówno na torach międzynarodowych, jak i europejskich. Umożliwi również zwiększenie prędkości handlowej na trasach wymagających zmiennej szerokości toru, obecnie ograniczonej do 250 km/h i zlokalizowanych głównie w północno-zachodniej ćwiartce Półwyspu Iberyjskiego.

Perspektywy na 2023 r.

Widoczność przemysłu i prognozy handlowe skłaniają Talgo do potwierdzenia swoich prognoz na ten rok. Zgodnie ze swoim zaangażowaniem w zrównoważony i selektywny wzrost, firma poprawiła swoje oczekiwania handlowe, zwiększając wskaźnik book-to-bill z 2,0x do 3,0x, co pokazuje pozytywną dynamikę handlową Talgo. Jeśli chodzi o rentowność, spółka podtrzymuje prognozę skorygowanej EBITDA na poziomie 12%, co wynika z dobrych wyników projektów.

Dług finansowy netto pozostaje na poziomie 2,0-krotności skorygowanej EBITDA, zgodnie z wcześniej ustalonym celem na 2023 r.

Jeśli chodzi o działalność komercyjną Talgo, firma pracuje obecnie nad kilkoma możliwościami biznesowymi o łącznej wartości około 6,4 mld euro. Z tego 68% odpowiada możliwościom biznesowym w Europie, a głównie możliwościom projektów dalekobieżnych i międzymiastowych. Unikalna technologia Talgo sprawia, że firma jest jedną z najbardziej konkurencyjnych w swoim sektorze, eksportując swoje produkty i usługi na arenie międzynarodowej i z powodzeniem dostosowując je do specyficznych przepisów każdego kraju.

Zaangażowanie na rzecz akcjonariuszy

W pierwszej połowie 2023 r. Talgo uruchomiło Program Wynagrodzeń o wartości 12 mln euro, co stanowi 20% wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. Również tym razem program jest realizowany poprzez "Scrip Dividend" i program skupu akcji własnych, dając akcjonariuszom wybór między akcjami a gotówką.

Około 83% akcjonariuszy spółki zdecydowało się otrzymać dywidendę w akcjach, a nie w gotówce, wzmacniając w ten sposób swoją pozycję w kapitale zakładowym Talgo, co po raz kolejny jest wyraźnym znakiem wsparcia akcjonariuszy i wiary w przyszłość spółki.

Program skupu akcji własnych ma się rozpocząć w najbliższych dniach. Program ten przewiduje późniejsze umorzenie nabytych akcji, w celu wyeliminowania efektu rozwadniającego dla akcjonariuszy, którzy zdecydowali się na otrzymanie dywidendy w gotówce, a jednocześnie zwiększy udział akcjonariuszy, którzy zdecydowali się na otrzymanie akcji wynagrodzenia, generując realne wynagrodzenie dla wszystkich akcjonariuszy.

 

Talgo S.A. jest hiszpańską wiodącą firmą w zakresie projektowania, produkcji i konserwacji lekkich pociągów dużych prędkości, obecną między innymi w Hiszpanii, Niemczech, Kazachstanie, Uzbekistanie, Arabii Saudyjskiej, Egipcie i Stanach Zjednoczonych. Firma jest uznawana na całym świecie za swoje innowacyjne możliwości, unikalną i wyróżniającą się technologię oraz niezawodność. Talgo jest głównym dostawcą szybkich i ultraszybkich pociągów Renfe oraz dostawcą pociągów w projekcie szybkiej linii kolejowej "Haramain" między Mekką a Medyną w Arabii Saudyjskiej. Talgo jest również producentem wybranym przez niemieckiego operatora Deutsche Bahn i duńskiego operatora DSB w celu dekarbonizacji sieci za pomocą pociągów dalekobieżnych Talgo 230.