Deutsche Bahn: Trwa boom na podróże koleją ale większe wydatki na infrastrukturę obniżają zyski

Deutsche Bahn: Trwa boom na podróże koleją ale większe wydatki na infrastrukturę obniżają zyski

30 lipca 2023 | Źródło: DB AG / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Boom w transporcie lokalnym i dalekobieżnym w Niemczech trwa. Popyt na pociągi Deutsche Bahn (DB) nadal rósł w pierwszej połowie 2023 r. - w dwucyfrowym tempie. Deutschlandticket wzmocnił ten trend już w pierwszych dwóch miesiącach sprzedaży z około jedenastoma milionami abonentów w transporcie regionalnym w całej branży. W porównaniu z pierwszymi sześcioma miesiącami 2022 r., praca przewozowa kolejowego transportu pasażerskiego w Niemczech wzrosła jeszcze silniej niż liczba pasażerów - a tym samym liczba kilometrów, które podróżni pokonali pociągiem w sposób przyjazny dla klimatu. DB Fernverkehr osiągnęła nawet rekord wszech czasów w zakresie wydajności przewozów.

 

Fot. DB AG

 

Pomimo trudniejszego otoczenia operacyjnego, takiego jak utrzymująca się inflacja i spadki cen na międzynarodowych rynkach przewozów towarowych, Grupa DB jako całość po raz kolejny osiągnęła dodatni wynik operacyjny (skorygowany EBIT) w wysokości 331 mln euro w pierwszej połowie roku. Zysk operacyjny spadł jednak o ponad 500 mln euro (około 62 procent) w porównaniu z pierwszymi sześcioma miesiącami 2022 roku, również ze względu na wysokie wydatki początkowe DB na ulepszenia infrastruktury. Przychody Grupy (skorygowane) wyniosły około 25 mld euro w pierwszej połowie 2023 r. (w tym samym okresie poprzedniego roku: około 28 mld euro).

"Nasz potencjał popytu jest daleki od wyczerpania", powiedział prezes DB dr Richard Lutz: "To dobra wiadomość dla DB i dla klimatu". Podkreślił, że "wiatr w plecy dla kolei pokazuje, że konieczne jest konsekwentne kontynuowanie inwestycji w zwiększenie transportu kolejowego przyjaznego dla klimatu, nawet w trudnych czasach. Jednocześnie zdecydowanie pracujemy nad zwiększeniem naszej efektywności ekonomicznej".

Szef DB: poprawa sieci kolejowej jest kluczowa

"Odchylenia w wynikach Grupy w porównaniu z pierwszą połową 2022 r. wynikają głównie z ogólnobranżowej normalizacji stawek frachtowych w transporcie lotniczym i morskim, oprócz ogólnego wzrostu kosztów i znacznie zwiększonych wydatków DB na sieć kolejową. Zgodnie z oczekiwaniami, ten globalny rozwój wpłynął również na logistyczną spółkę zależną DB Schenker. "DB Schenker osiągnął znaczny zysk operacyjny w wysokości 626 mln euro w pierwszej połowie 2023 r. pomimo normalizacji stawek frachtowych w transporcie lotniczym i morskim" - powiedział Lutz.

Pozytywny wkład logistycznej spółki zależnej w wynik Grupy jest zatem prawie trzykrotnie wyższy niż przed pandemią koronawirusa. W 2022 r. DB Schenker osiągnął największy zysk w swojej historii korporacyjnej, częściowo ze względu na wyjątkowo wysokie stawki frachtowe na całym świecie w tym czasie.

W podstawowej działalności DB, System Network Rail, wszystkie oddziały zwiększyły swoje przychody w pierwszej połowie 2023 r., W niektórych przypadkach znacznie. Przyczynił się do tego wzrost popytu w transporcie pasażerskim. Ponad 808 milionów pasażerów podróżowało koleją w transporcie regionalnym w Niemczech w pierwszej połowie 2023 r. - o około 11,5 procent więcej niż w pierwszych sześciu miesiącach 2022 r. W tym samym okresie z usług dalekobieżnych DB skorzystało ponad 68 milionów pasażerów, co stanowi wzrost o ponad 9 milionów pasażerów lub 15,4 procent.

Wzrost jest szczególnie widoczny w wynikach przewozowych, które uwzględniają również długość podróży i są mierzone w tzw. pasażerokilometrach: z około 21,7 miliardami pasażerokilometrów DB Fernverkehr znacznie przekroczyła półrocze poprzedniego roku (18,3 miliarda pasażerokilometrów) i rekordowe półrocze 2019 r. Pod względem zysku operacyjnego DB Fernverkehr poprawiła się o ponad 130 milionów euro w pierwszej połowie 2023 roku.

Kolejowa spółka zależna DB Cargo nadal przynosi straty. Negatywny wpływ miało między innymi pogorszone otoczenie konkurencyjne dla kolejowego transportu towarowego ze znacznie wyższymi cenami energii elektrycznej w porównaniu z cenami paliwa i niską dynamiką rynku. Ogólnie rzecz biorąc, Systemverbund Bahn odnotował stratę w wysokości 339 mln euro w pierwszych sześciu miesiącach 2023 roku. Największym czynnikiem były znacznie wyższe wydatki jednostki biznesowej DB Netze Track na ulepszenia infrastruktury.

Przy około 558 milionach pociągokilometrów, wyniki operacyjne sieci kolejowej utrzymały się na bardzo wysokim poziomie w pierwszej połowie 2023 roku. W porównaniu z pierwszymi sześcioma miesiącami 2022 r. spadła nieznacznie o 0,9%.

Ponieważ prace budowlane i modernizacyjne są prowadzone na rekordowym poziomie w całych Niemczech, punktualność w transporcie dalekobieżnym spadła do 68,7% w pierwszej połowie 2023 r. (pierwsza połowa 2022 r.: 69,6%). "Mimo że obecnie wymaga to wiele od wszystkich zaangażowanych stron: kluczem do trwałej poprawy dla naszych klientów jest infrastruktura" - powiedział prezes Bahn Lutz.

Dyrektor finansowy Holle: Większa produktywność we wszystkich obszarach

DB dokonała ogromnych inwestycji w infrastrukturę w pierwszej połowie 2023 r. i wydała znacznie więcej pieniędzy na utrzymanie. "Pomimo napiętej sytuacji finansowej znacznie zwiększyliśmy wykorzystanie środków na ulepszenia infrastruktury kolejowej. Jest to jednorazowy wysiłek, dopóki zapowiedziane wyższe finansowanie federalne nie wejdzie w życie w przyszłym roku" - powiedział dyrektor finansowy dr Levin Holle.

DB zwiększył swoje inwestycje netto ze środków własnych w pierwszych sześciu miesiącach 2023 r. o 13,1% rok do roku do 3,1 mld euro - najwyższego poziomu w pierwszym półroczu. Inwestycje brutto wraz z rządem federalnym wzrosły o 16,7% do 6,3 mld euro, co również stanowi rekord. Ponad 90 procent wszystkich funduszy nadal napływa do kolei w Niemczech - na przykład na tory, stacje i nowe pociągi.

"Aby zabezpieczyć nasze inwestycje na przyszłość, musimy pracować bardziej produktywnie i wydajnie we wszystkich obszarach" - podkreślił Holle. Dodatkowe koszty muszą zostać zrekompensowane większą produktywnością i wyższymi zyskami.

Holle wskazał na ogólne warunki, które pogorszyły się dla DB w 2023 r., takie jak niższe globalne stawki frachtowe, wzrost stóp procentowych i utrzymująca się inflacja. Oczekujące ugody płacowe również prawdopodobnie doprowadzą do wyższych kosztów w przyszłości.

Ze względu na te obciążenia Grupa DB spodziewa się wyraźnie ujemnego wyniku operacyjnego w całym 2023 r. - jak prognozowano już w marcu. Oczekuje się, że strata operacyjna wyniesie nieco mniej niż miliard euro. Oczekuje się, że przychody Grupy wyniosą około 51 mld euro. Wszystkie prognozy są obarczone dużą niepewnością ze względu na utrzymującą się niestabilną sytuację rynkową.