Węgry rozpoczęły wdrażanie Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS)

Węgry rozpoczęły wdrażanie Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS)

06 sierpnia 2023 | Źródło: https://iho.hu / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Zgodnie ze swoimi zobowiązaniami wobec Unii Europejskiej, Węgry rozpoczęły wdrażanie Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS). W ramach tego, na odcinkach sieci MÁV i GYSEV objętych korytarzami TEN-T, rozpoczęto wdrażanie podsystemu przytorowego realizującego drugi poziom Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS L2). Będzie to jednak wymagało również wdrożenia różnych systemów wsparcia.

 

Fot. https://iho.hu

 

Głównym celem wdrożenia ERTMS jest stworzenie interoperacyjnych międzynarodowych korytarzy kolejowych dla pojazdów wyposażonych w urządzenia pokładowe GSM-R i ETCS L2 w ramach systemu, które mogą być wykorzystywane w jednolity sposób przez europejskich operatorów kolejowych. Podsystemem komunikacyjnym systemu ERTMS jest system GSM-R, który zapewnia transmisję informacji o danych bezpieczeństwa niezbędnych do prowadzenia ruchu pociągów między urządzeniami przytorowymi i pokładowymi w systemie ETCS L2. Te z kolei nie mogłyby funkcjonować ani działać bez podsystemów wspierających, takich jak Centrum Zarządzania Kluczami i system monitorowania QoS.

Centrum Zarządzania Kluczami

Funkcjonowanie poziomu ETCS L2 w węgierskiej sieci kolejowej wymaga wdrożenia systemów zarządzania i monitorowania kluczy, dlatego utworzono tzw. centrum zarządzania kluczami (system KMC). Zadaniem tego centrum jest kontrola i zarządzanie szyfrowanym połączeniem między przytorowymi urządzeniami ETCS a interfejsami EURORADIO urządzeń pokładowych poprzez pełne zarządzanie kluczami uwierzytelniania i uwierzytelniania. Zarządzanie kluczami na Węgrzech zapewni generowanie, rejestrację, zarządzanie (wstawianie, usuwanie), walidację kluczy dla rezydentnych podmiotów ETCS, a także interakcję z rezydentnym taborem w systemach KMC kolei zagranicznych.

System KMC może wykonywać następujące czynności:

  • Generowanie i pełne zarządzanie kluczami uwierzytelniania i autoryzacji dla połączeń między urządzeniami pokładowymi taboru krajowego i zagranicznego wyposażonego w ETCS L2 na odcinkach linii wyposażonych w systemy sterowania pociągiem ETCS L2 oraz między urządzeniami pokładowymi taboru krajowego i zagranicznego wyposażonego w ETCS i autoryzowanego dla sieci kolejowej MÁV Zrt.
  • Generowanie, rejestracja, zarządzanie (ładowanie, usuwanie), walidacja kluczy dla rezydentnych podmiotów ETCS (przytorowe lub pokładowe urządzenia ETCS z identyfikacją ETCS) oraz interoperacyjność (wymiana kluczy) z systemem zarządzania kluczami pojazdów kolejowych rezydujących w KMC innych kolei.
  • Kompatybilność z całym systemem ERTMS (Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym).

System monitorowania QoS

Kolejnym ważnym celem projektu jest ustanowienie systemu monitorowania QoS. System monitorowania QoS to narzędzie do diagnostyki i analizy danych, które umożliwi infrastrukturalnym spółkom kolejowym (MÁV Zrt. i GYSEV Zrt.) zapewnienie jednolitego i interoperacyjnego systemu komunikacji dla swoich klientów, zwiększenie bezpieczeństwa i zmniejszenie opóźnień. System ten monitoruje nie tylko elementy radiowe, ale także całą sieć GSM-R, w tym elementy podstawowe i ich połączenie z elementami systemu ETCS L2, a architektura komunikacji między pociągiem a podsystemem przytorowym może być monitorowana, rejestrowana i oceniana.

System monitorowania QoS może wykonywać następujące czynności:

  • Monitorowanie wydajności sieci kolejowych GSM-R i ETCS L2,
  • Monitorowanie i dekodowanie wydajności systemu kolejowego GSM-R i ETCS L2,
  • Monitorowanie QoS w czasie rzeczywistym w sieciach GSM-R/ETCS,
  • Wydajność sieci, pomiar jakości usług (KPI) z konfigurowalną rozdzielczością geograficzną i czasową,
  • Wykrywanie usterek, diagnostyka sieci, izolacja usterek, analiza zapisów połączeń terminali mobilnych,
  • Statystyki połączeń alarmowych, mapowanie,
  • Wstępnie zdefiniowane raporty dotyczące wydajności i jakości sieci dla inżynierów i kierownictwa,
  • Monitorowanie i porównywanie dowolnie wybranych filtrów, trendów z zarejestrowanych danych z wcześniej zmierzonymi wartościami.