Zapewnienie przepustowości dla ruchu towarowego w tunelu Gottharda

Zapewnienie przepustowości dla ruchu towarowego w tunelu Gottharda

21 sierpnia 2023 | Źródło: HUPAC / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Szwajcarska branża transportu towarowego z zadowoleniem przyjmuje rozwiązania, które zostały wypracowane dla kolejowego transportu towarowego po katastrofalnym wypadku w tunelu Gotthard Base Tunnel. Zadaniem jest teraz optymalne wykorzystanie zastępczych zdolności przewozowych i ich sukcesywna rozbudowa w celu zabezpieczenia dostaw.

 

Zapewnienie przepustowości dla ruchu towarowego w tunelu Gottharda
Fot. Hupac

 

Z powodu wypadku w tunelu bazowym Gotthard w dniu 10 sierpnia, pomimo niskiego popytu wynikającego z wakacji, w korytarzu Ren-Alpy powstały zaległości w pociągach i jednostkach ładunkowych. Szwajcaria ma opcje objazdu przez górską trasę Gotthard i trasę Lötschberg/Simplon. Nie mogą one jednak pomieścić pełnego wolumenu trasy przez tunel bazowy Gotthard ze względu na ograniczenia profilu i przepustowości.

Otwarcie nieuszkodzonego wschodniego tunelu Gotthard Base Tunnel, zapowiedziane na 23 sierpnia, zapewni ulgę dla szwajcarskiego ruchu dostawczego i tranzytowego. SBB Infrastructure zapewni 90 tras kolejowych dziennie dla pociągów towarowych o profilu 4 metrów. Wraz z 20 objazdowymi trasami kolejowymi przez górską trasę Gotthard dla konwencjonalnego ruchu towarowego i pozostałą przepustowością przez Lötschberg-Simplon, znaczna część niezbędnej przepustowości tras kolejowych dla transalpejskiego ruchu towarowego przez Szwajcarię została stworzona w zakresie planowania.

Aby jak najefektywniej wykorzystać lub rozszerzyć tę zdolność, branża transportu towarowego zaleca następujące kryteria i środki:

  •  Wykorzystanie nieuszkodzonego wschodniego tunelu Gotthard Base Tunnel wyłącznie dla ruchu towarowego i z priorytetem dla pociągów o profilu 4-metrowym.
  • Sukcesywne maksymalizowanie przepustowości tunelu Gotthard Base Tunnel poprzez zwiększanie prędkości i wykorzystanie wszystkich dostępnych odcinków torów w całym tunelu.
  • Wykorzystanie trasy górskiej dla ruchu pasażerskiego i dla konwencjonalnych pociągów towarowych, które nie wymagają profilu 4-metrowego i które, ze względu na ich niską wagę, nie są zależne od kosztownej trakcji wielokrotnej.
  • Wykorzystanie dostępnej przepustowości na linii Lötschberg i jej trasach dojazdowych na południu za pomocą odpowiednich środków.
  • Aktywne zarządzanie operacyjne z wykorzystaniem wszystkich dostępnych pojemności parkingowych i buforowych.
  • Ścisła koordynacja przez SBB Infrastructure z sąsiednimi zarządcami infrastruktury na południu i północy w sensie zarządzania kryzysowego, w celu jak najszybszego dostosowania rozkładów jazdy i uniknięcia lub przezwyciężenia nieefektywności spowodowanych placami budowy i innymi nieprawidłowościami na trasach objazdowych i dojazdowych.

Jedno jest pewne: dopóki druga rura nie zostanie uruchomiona, przepustowość pojedynczej rury Gotthard musi być zarezerwowana wyłącznie dla ruchu towarowego. Wynika to z faktu, że tunel bazowy Gotthard, wraz z tunelem bazowym Ceneri i ciągłym 4-metrowym korytarzem od granicy do granicy, spełnia zasadniczy warunek wymiany towarów na osi północ-południe oraz prawnie wiążącej polityki zmiany transportu. Podczas gdy ruch pasażerski może korzystać z solidnej i niezawodnej oferty transportowej za pośrednictwem trasy górskiej, ruch towarowy jest zagrożony poważnym powrotem na drogi, z ogromnymi zatorami na A2 między Bazyleą a Chiasso, jeśli wystarczająca przepustowość nie będzie dostępna przez dłuższy czas.
 
Zapobieganie temu jest głównym zmartwieniem wszystkich operatorów kolejowych przewozów towarowych. Są oni zobowiązani do jak najlepszego wykorzystania dostępnej przepustowości poprzez elastyczne działanie i pragmatyczną współpracę, w celu zagwarantowania logistyce niezawodnej, rynkowej usługi transportu kolejowego nawet w tej trudnej sytuacji.