Pierwszy pociąg Siemens Avenio dla Greater Copenhagen Light Rail przybył na miejsce przeznaczenia

Pierwszy pociąg Siemens Avenio dla Greater Copenhagen Light Rail przybył na miejsce przeznaczenia

29 sierpnia 2023 | Źródło: Greater Copenhagen Light Rail
PODZIEL SIĘ

Krótko po zapadnięciu zmroku w środę 23 sierpnia, pierwszy pociąg dla Greater Copenhagen Light Rail rozbłysnął w ciemności. Na platformie ciężarówki, otoczony reflektorami i migającymi światłami, przecisnął się przez bramę centrum kontroli i konserwacji Greater Copenhagen Light Rail w Glostrup. W tym miejscu zestaw drogowy zatrzymał się na krótki odpoczynek po długiej podróży z Centrum Testowego Sienna w Wildenrath w Niemczech. Trasa liczyła niecałe 800 kilometrów i obejmowała również przeprawę promową z Puttgarden do Rødby.

 

Fot. Greater Copenhagen Light Rail

 

Pociąg dotarł do centrum kontroli i konserwacji, gdzie warsztat, myjnia, system sygnalizacji, zasilanie trakcyjne i - co najważniejsze - ponad dwa kilometry torów były gotowe na jego przyjęcie.

We wczesnych godzinach porannych pociąg lekkiej kolei ostrożnie zjechał z platformy samochodowej na szyny, przejechał przez rozjazd i wjechał do warsztatu.

"To jeden z najważniejszych etapów projektu. To wydarzenie, z którego jesteśmy dumni. Jest wiele osób, które są jego ważną częścią. Zarówno Siemens, który zbudował pociąg i bezpiecznie go tu dostarczył, jak i konsorcjum Siemens / Aarsleff Rail, które przyczyniło się do powstania naszego centrum kontroli i utrzymania" - mówi Henrik Bendsen, dyrektor projektu Greater Copenhagen Light Rail.

Siemens Avenio na platformie samochodowej przybywa do centrum kontroli i konserwacji
Greater Copenhagen Light Rail w Glostrup.
 
Siemens Avenio na platformie samochodowej przybywa do centrum kontroli i konserwacji
Greater Copenhagen Light Rail w Glostrup.

 

Pociąg jest pierwszym z 29 pociągów, które będą stacjonowały w centrum kontroli i utrzymania, które będą eksploatowane na linii między Ishøj na południe a Lundtofte na północ od Lyngby.

Jest to tak zwany model Avenio, którego siostrzane pociągi kursują w Monachium, Bremie i Norymberdze w Niemczech oraz w Hadze w Holandii. Obecnie w produkcji znajduje się 13 pociągów, a co trzy tygodnie do produkcji wprowadzany będzie kolejny. Pociąg przejdzie serię testów w centrum kontroli i konserwacji, zanim wiosną 2024 r. rozpocznie na jazdy testowe na wybranym odcinku całej linii.

Pierwsi pasażerowie mają skorzystać z kolei miejskiej w 2025 roku.

 

Siemens Avenio w centrum kontroli i konserwacji Greater Copenhagen Light Rail w Glostrup.

 

Podstawowe parametry techniczne Siemens Avenio dla lekkiej kolei miejskiej w Kopenhadze

  •     Długość: 36,9 metra
  •     Szerokość: 2,65 metra
  •     Wysokość: 3,5 metra
  •     Waga: 48,6 tony
  •     Prędkość maksymalna: 70 km/h
  •     Średnia prędkość podczas pracy: 30 km/h
  •     Liczba miejsc siedzących: 64
  •     Całkowita pojemność pasażerska: 260 osób
  •     Wejście do pociągu jest bezstopniowe, a w całym pociągu można poruszać się po równym poziomie.
  •     Pociąg ma cztery wielofunkcyjne przedziały z miejscem na rowery, wózki dziecięce i inwalidzkie.

 

Hala serwisowa centrum kontroli i konserwacji Greater Copenhagen Light Rail w Glostrup.

 

Informacje dotyczące lekkiej kolei miejskiej w Kopenhadze

  • Co 5 minut w ciągu dnia i co 10 minut wieczorem, a także w niedziele i święta, Greater Copenhagen Light Rail będzie kursować w każdym kierunku między Ishøj i Lundtofte na północ od Lyngby.
  • Jest to 28-kilometrowy odcinek z 29 przystankami po drodze.
  • Planuje się, że cała trasa zostanie pokonana w niecałą godzinę - nawet w godzinach szczytu.
  • Oczekuje się, że do 2030 r. z kolei miejskiej w Kopenhadze będzie korzystać do 14,7 mln osób rocznie.
  • Greater Copenhagen Light Rail jest własnością 11 gmin i Regionu Stołecznego Danii.

 

Mapa linii Greater Copenhagen Light Rail