Zautomatyzowana linia do produkcji Eurobalis dla Kolei Dużych Prędkości i Metra

Zautomatyzowana linia do produkcji Eurobalis dla Kolei Dużych Prędkości i Metra

04 września 2023 | Źródło: Grupa Kombud
PODZIEL SIĘ

70 dziennie i 17 tysięcy Eurobalis rocznie – to zdolność produkcyjna nowej, w pełni zautomatyzowanej linii uruchomionej w Warszawie przez Rail-Mil, spółkę z Grupy Kombud. Eurobalisy, elektroniczne urządzenia zaprojektowane przez polskich inżynierów w standardzie ETCS w ułamku sekundy przekazują telegram do pociągu jadącego z prędkością nawet do 500 km/h. Wartość globalnego rynku systemów sterowania ruchem kolejowym ma osiągnąć w 2028 roku ponad 13 mld dolarów. Pierwszych 300 Eurobalis zostało zabudowanych w tunelach warszawskiego Metra. 

 

Rail-Mil spolka z Grupy Kombud uruchomila linie produkcyjna do Eurobalis Fot. Grupa Kombud

 

To pierwsza Eurobalisa całkowicie zaprojektowana i produkowana w Polsce. Posiadany certyfikat pozwala na jej stosowanie na kolejach, w szczególności Kolejach Dużych Prędkości oraz liniach Metra na całym świecie. - Dzięki pełnej automatyzacji produkcji jesteśmy bardzo konkurencyjni pod względem jakości. Nasza linia posiada czteroetapowy system testowania jakości, w tym testery własnej produkcji oraz rzeczywistą antenę pojazdową. Ponadto, wprowadziliśmy unikalną funkcję elektronicznego blokowania balis, co umożliwia ich zabudowę w stanie zablokowanym (niewidocznym dla pociągu). Dzięki temu unika się stosowania ekranów przykrywających balisę w trakcie instalacji systemu. - mówi Dobromir Jasiński, kierownik projektu w Rail-Mil.  

Linia produkcyjna porusza się w tempie 6 minut na etap. Ten czas jest konieczny do zaprogramowania balisy, kalibracji anten oraz wypełnienia obudowy specjalną żywicą, której skład stanowi tajemnicę firmy. Zastosowana metodyka Poka-Yoke do konstrukcji obudowy zapewnia każdorazowo właściwe ułożenie karty elektronicznej oraz idealne pozycjonowanie anteny, której środek musi być umieszczony w torze z dokładnością co do kilkunastu milimetrów. Uzupełnieniem produkowanych w Rail-Mil balis jest przenośny programator pozwalający na programowanie lub dezaktywację balis z wykorzystaniem szczeliny powietrznej, bez konieczności przewodowego podłączenia programatora z balisą. 

Eurobalisa przełączalna. Fot. Grupa Kombud
Eurobalisa stała. Fot. Kombud Group

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Jako producent systemów sterowania zauważyliśmy, że na rynku, nie tylko europejskim, istnieje nisza dla dostawców urządzeń elektronicznych wymagających skomplikowanych procedur kolejowej certyfikacji. Upatrujemy tutaj szansy eksportowej, ponieważ dzięki zasadom interoperacyjności podzespoły ETCS mają taką samą specyfikację we wszystkich krajach Unii. Ponadto, wiele krajów spoza Europy przyjmuje europejskie standardy i również jest zainteresowanych naszymi urządzeniami. W szczególności balisy są niezbędne dla wszystkich projektów kolejowych dużych prędkości - mówi Anna Szczygielska, członek zarządu Kombud Group S.A.  

W zakładzie powstają dwa typy Eurobalis, przystosowanych do obsługi kolei, Kolei Dużych Prędkości i Metra. Czas ich uruchomienia wynosi poniżej 150 mikrosekund, co oznacza, że mogą przesłać telegram do pociągu jadącego z prędkością nawet 500 km/h. Eurobalisa przełączalna (Q7-BL-TR) wyposażona jest w preinstalowany przewód obsługujący interfejs C, zgodny z subset-036, który pozwala na podłączenie do dowolnego kodera LEU (Lineside Electronic Unit) wspierającego ten interfejs. Natomiast Eurobalisa stała (Q7-BL-FX) dodatkowo jest wykorzystywana do określenia położenia pociągu w systemie ETCS L2. W systemie ETCS L1 oraz ETCS Limited Supervision Eurobalisa komunikuje się z systemem zależnościowym za pośrednictwem LEU i przesyła informacje o sytuacji ruchowej do komputera pokładowego znajdującego się na pociągu. Własne urządzenie LEU produkuje również Rail-Mil.  

W sierpniu Kombud Group poinformował o sfinalizowaniu transakcji, która połączyła dwóch wiodących producentów systemów sterowania ruchem kolejowym - Zakłady Automatyki Kombud oraz Rail - Mil Group.  

 

Eurobalisa na linii produkcyjnej. Fot. Kombud Group

 

Kombud Group S.A. łączy dynamiczne firmy dostarczające rozwiązania cyfrowe dla branży infrastruktury krytycznej i przemysłu. Spółka powstała w wyniku połączenia Zakładów Automatyki Kombud - wiodącego krajowego producenta systemów sterowania ruchem kolejowym oraz Rail-Mil Group, polskiej firmy działającej w obszarze elektroniki i automatyki przemysłowej. Połączony potencjał technologiczny i kapitałowy stawia Grupę w gronie liderów na rynku sterowania ruchem kolejowym w Europie Środkowej.  

Przez ponad 30 lat działalności Grupa Kombud zrealizowała ponad 250 komputerowych systemów stacyjnych dla kolei i metra oraz ponad 2000 systemów zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowych. Komputerowe systemy Kombudu obsługują ruch na Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK), stacjach warszawskiego węzła kolejowego, Linii Hutniczej Szerokotorowej a także obydwu liniach warszawskiego Metra. Ponad 550 pracowników, w tym 330 inżynierów tworzy, patentuje i wdraża nowoczesne rozwiązania przeznaczone dla metra i kolei, w oparciu o europejskie standardy ERTMS oraz ETCS. Grupa Kombud jest producentem systemu rmCBTC®, który pozwala na autonomiczny ruch pociągów oraz m.in. eurobalis, programatorów, koderów LEU oraz innych podzespołów elektronicznych. Przychody spółek z Grupy za 2022 rok wyniosły powyżej 600 mln złotych.