Pierwsza lokomotywa elektryczna Fenniarail przybyła do Finlandii

Pierwsza lokomotywa elektryczna Fenniarail przybyła do Finlandii

18 września 2023 | Źródło: Fenniarail / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Lokomotywa elektryczna Vectron zamówiona przez Fenniarail od Siemens Mobility dotarła do Finlandii. Lokomotywa przybyła statkiem z Niemiec do portu Hanko w niedzielę 17.9.2023 r. Jest to pierwsza lokomotywa elektryczna zamówiona przez prywatną spółkę kolejową w Finlandii, która umożliwi Fenniarail oferowanie swoim klientom bardziej przyjaznych dla środowiska usług transportowych.

 

Fot. Fenniarail

 

Vectron to nowoczesna czteroosiowa lokomotywa elektryczna wyprodukowana przez niemiecką firmę Siemens. Lokomotywa została dostosowana do fińskich warunków i jest szczególnie dobrze przystosowana do ruchu towarowego firmy - jedna lokomotywa może ciągnąć pociągi towarowe o masie ponad 2 000 ton ze średnią prędkością wyższą niż obecna flota lokomotyw. Do jazdy po niezelektryfikowanych torach Vectron jest wyposażony w silnik ostatniej mili, tj. jednostkę wysokoprężną, która umożliwia na przykład przemieszczanie wagonów na tor załadunkowy. Radiowe sterowanie manewrami przez maszynistę i podwójne zastosowanie wyposażenia ostatniej mili zaowocuje bardziej wydajnymi usługami logistycznymi dla klienta, ponieważ oddzielna lokomotywa manewrowa nie jest potrzebna.

Czynniki środowiskowe zostały uwzględnione w całym cyklu życia lokomotywy. Efektywność energetyczna Vectron jest najwyższej klasy, a lokomotywa jest w stanie zwrócić energię z powrotem do sieci podczas hamowania, podczas gdy system sterowania lokomotywą zarówno optymalizuje zużycie energii, jak i doradza maszyniście najlepszy sposób jazdy. Lokomotywa jest modułowa, a 98% jej masy wykonano z materiałów nadających się do recyklingu.

"Dzięki tej inwestycji w lokomotywę elektryczną Fenniarail zwiększa swoje możliwości i odpowiada na zapotrzebowanie społeczeństwa i przemysłu na ekologiczną zmianę w transporcie. To przejęcie jest historycznym kamieniem milowym w dywersyfikacji fińskiego rynku kolejowego" - mówi Lauri Helke, dyrektor generalny Fenniarail.

Następnie Vectron zostanie przeniesiony do obszaru Kouvola w celu ostatecznego wyposażenia, a we wrześniu i październiku przejdzie regulację i przejazdy szkoleniowe. Lokomotywa ma wejść do służby komercyjnej w listopadzie 2023 roku.

Dane techniczne lokomotywy Vectron

Producent Siemens Mobility

Moc 6400 kW

Moc jednostek spalinowych 2 x 180 kW

Siła pociągowa 350 kN

Prędkość maksymalna 200 km/h

Liczba osi 4

Masa 89,7 t

Długość 19 m

Systemy sterowania ruchem ETCS, sterowanie radiowe