Eksperci z kampusu badań kolejowych prezentują nową stację ładowania dla pociągów akumulatorowych

Eksperci z kampusu badań kolejowych prezentują nową stację ładowania dla pociągów akumulatorowych

21 września 2023 | Źródło: Kurier Kolejowy / Alstom
PODZIEL SIĘ

Dzięki nowemu typowi stacji ładowania, eksperci z kampusu badań kolejowych SRCC chcą pomóc w przejściu z pociągów spalinowych na pociągi akumulatorowe.

 

Fot. Alstom

 

"Wallbox" dla pociągów będzie testowany w Annaberg-Buchholz przez rok, a następnie będzie dostępny dla pociągów w regularnej eksploatacji w 2024 roku, powiedział Sören Claus, dyrektor zarządzający Smart Rail Connectivity Campus (SRCC). Zgodnie z planem, poszczególne pociągi akumulatorowe na linii Lipsk-Chemnitz będą jechać do Annaberg i tam będą ładowane.

Nieco ponad 60 procent niemieckiej sieci kolejowej jest zelektryfikowane. Pojazdy z silnikami wysokoprężnymi poruszały się do tej pory po pozostałych liniach bez sieci trakcyjnej. Aby chronić klimat, w przyszłości mają one zostać zastąpione przez pociągi zasilane bateriami lub wodorem. Pociągi akumulatorowe można zazwyczaj ładować za pomocą odbieraków prądu na istniejących liniach napowietrznych, na przykład podczas postoju na stacji. Nie wszędzie jest to możliwe. W całym kraju potrzebna będzie duża, dwucyfrowa liczba oddzielnych stacji ładowania.

Zadaniem naukowców jest stworzenie interfejsu między siecią energetyczną kolei a resztą sieci energetycznej bez przeciążania tej sieci podczas ładowania pociągów. Kolejowa sieć energetyczna pracuje z częstotliwością 16,7 zamiast 50 herców. Claus wyjaśnił, że konwerter symetrii w nowej stacji zapewnia równomierne wykorzystanie wychodzącej sieci energetycznej w trzech fazach. Jest to pierwsza tego typu stacja ładowania w Europie. Według informacji, na jej rozwój przeznaczono kilka milionów euro.

System został zaprezentowany ekspertom podczas konferencji "Digital Rail Convention". W piątek grupy szkolne i zainteresowani obywatele będą mogli zapoznać się z pracami na kampusie badawczym. Planowane są wykłady na temat mobilności przyszłości, na przykład symulowane będą podróże TGV, a firmy zaprezentują obecne pojazdy szynowe. Według Clausa, zarejestrowały się już klasy liczące ponad 200 uczniów.