Pociągiem z prędkością 250km/h z Warszawy do Katowic i Krakowa w 2 godziny.

Pociągiem z prędkością 250km/h z Warszawy do Katowic i Krakowa w 2 godziny.

24 września 2023 | Źródło: Instytut Kolejnictwa
PODZIEL SIĘ

Instytut Kolejnictwa rozpoczął proces certyfikacji nawierzchni torowej na Centralnej Magistrali Kolejowej. Możliwe będzie uzyskanie kolejnych certyfikatów koniecznych do wdrożenia prędkości 250 km/h poinformowały PKP Polskie Linie Kolejowe.

 

Fot. Kurier Kolejowy

 

Centralna Magistrala Kolejowa powstała w latach 70. ubiegłego wieku i jest jedną z najnowocześniejszych tras kolejowych w kraju. CMK czyli linia kolejowa nr 4, ma długość 224 km. Rozpoczyna się w Grodzisku Mazowieckim, a kończy w Zawierciu, łącząc Warszawę z Krakowem oraz Katowicami. Przebiega przez województwa: mazowieckie, łódzkie, świętokrzyskie i śląskie. Trasa zapewnia najszybsze połączenie stolicy z Krakowem, Katowicami, Opolem i Wrocławiem.

"Laboratorium przeprowadza badania poszczególnych typów podkładów. Są to badania laboratoryjne obejmujące próby statyczne i dynamiczne a czas potrzebny na ich przeprowadzenie to ok. 2-3 miesiące" - powiedział dyrektor Instytutu Kolejnictwa Andrzej Massel.

Z kolei członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych Piotr Majerczak stwierdził, że zarządca kolejowej infrastruktury dąży do podwyższenia prędkości na Centralnej Magistrali Kolejowej do końca 2025 roku. To pozwoli skrócić czas przejazdu z Warszawy do Krakowa i Katowic do niecałych dwóch godzin

PKP PolskieLinieKolejowe, które przygotowują Centralną Magistralę Kolejową do prędkości 250 km/h wskazały, że wykonane do tej pory prace umożliwiły zarządcy infrastruktury uzyskać niezbędne dokumenty pozwalające na certyfikację sieci trakcyjnej, przystosowanej do wysokich prędkości.

Poprzedziły to przejazdy testowe składów ED250 Pendolino na odcinku Opoczno - Olszamowice. Podczas przejazdów badano poprawność współpracy pomiędzy pantografami a siecią trakcyjną. Wyniki badań umożliwiły uzyskanie certyfikatu i możliwość prowadzenia ruchu z wyższą prędkością.

Podczas testu pociągu Pendolino w 2014 roku został pobity rekord prędkości polskich kolei. Testowany skład został rozpędzony do 293 km/h. Od kilku lat pociągi Pendolino mogą rozwijać prędkość do 200 km/h.