Zawarcie porozumienia między POLREGIO a stroną społeczną w sprawie podwyżek wynagrodzeń

Zawarcie porozumienia między POLREGIO a stroną społeczną w sprawie podwyżek wynagrodzeń

26 września 2023 | Źródło: PolRegio
PODZIEL SIĘ

W dniu 25 września pomiędzy Polregio S.A., a 13 Związkami Zawodowymi działającymi w spółce zostało podpisane porozumienie dot. wdrożenia podwyżki wynagrodzenia w Polregio S.A. Na jego podstawie zostanie wdrożona podwyżka wynagrodzenia w uposażeniu zasadniczym dla każdego pracownika w wysokości 800 zł brutto.

 

Fot. Kurier Kolejowy

W związku z tym, że 2023 r. jest rekordowy pod względem przewiezionych pasażerów, a to przekłada się na wzrost przychodów przewozowych w stosunku do planów, Zarząd POLREGIO zaproponował Organizatorom, że podwyżka wynagrodzeń mogłaby być pokryta z dodatkowych przychodów, żeby w jak najmniejszy sposób obciążyć budżety województw. Propozycja Zarządu z jeden strony wychodziła naprzeciw oczekiwaniom Strony Społecznej a z drugiej strony wskazywała Organizatorom źródło, które nie obciąża budżetów samorządów województw, ponieważ pochodzi z dodatkowych przychodów, które wcześniej nie były przewidziane. Zdecydowana większość Organizatorów zaakceptowała ten plan, ale niestety decyzją dwóch z nich (woj. warmińsko-mazurskie i województwo zachodniopomorskie) Zarząd Spółki nie będzie mógł rozliczyć w umowie dodatkowych kosztów związanych ze wzrostem wynagrodzeń. To oznacza, że aż 1042 osoby z dwóch Zakładów zostały wykluczone z akcji podwyżkowej.

Ze względu na odmowę dwóch Organizatorów Strona Społeczna jest uprawniona do przeprowadzenia bezterminowego strajku z zatrzymaniem pociągów włącznie. Porozumienie nie wyklucza odstąpienia od strajku, gdyby doszło do zmiany decyzji Marszałków Województw. 

POLREGIO S.A. to największy pasażerski przewoźnik kolejowy w Polsce, z 27% udziałem w rynku. Każdego dnia na tory w całym kraju wyjeżdża ponad 1700 pociągów zamawianych przez urzędy marszałkowskie, które zatrzymują się na około 1900 stacjach. W 2023 roku z usług POLREGIO skorzysta blisko 100 mln pasażerów. Większościowym udziałowcem Spółki jest Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. (50% i jeden udział), a pozostałymi udziałowcami są samorządy wojewódzkie.