Lokomotywa EffiLiner 3000 produkcji CZ LOKO przekazana przewoźnikowi SD Kolejowá doprava

Lokomotywa EffiLiner 3000 produkcji CZ LOKO przekazana przewoźnikowi SD Kolejowá doprava

16 października 2023 | Źródło: zdopravy.cz / CZ LOKO / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Kolejnym operatorem który kupił lokomotywę typu EffiLiner 3000 produkowaną przez CZ LOKO jest spółka SD - Kolejová doprava. Ta zakupiła lokomotywę 365.008, która wcześniej była dostarczana przewoźnikom w formie leasingu. SD - Kolejová doprava wykorzystywała lokomotywy elektryczne głównie do prowadzenia pociągów na zamkniętej sieci bocznic. Jednak wraz ze spadkiem wydobycia staje się coraz bardziej aktywna na publicznych liniach kolejowych.

 

Fot. CZ LOKO

Producent taboru kolejowego CZ LOKO znalazł nowego odbiorcę dla swojej lokomotywy EffiLiner 3000. Typ elektrycznej lokomotywy dwusystemowej powstał w wyniku przebudowy lokomotywy które były produkowane dla kolei belgijskich SNCB w latach 1986-1987. Nowym operatorem lokomotyw serii 365 została spółka SD – Kolejová doprava, która planuje stopniowy zakup czterech lokomotyw.

Jako pierwsza kupiła lokomotywę 365.008, która ma już barwy przewoźnika. „Jesteśmy zainteresowani zakupem łącznie do 4 lokomotyw tej serii. Będą one wykorzystywane w istniejących usługach transportowych, gdzie stopniowo zastąpią lokomotywy serii 130” – powiedział członek zarządu SD – Kolejová doprava Vilém Lerach. Do tej pory lokomotywy te były własnością CZ LOKO i były dzierżawione przewoźnikom.

Lokomotywy w Belgii zostały wycofane z eksploatacji w 2013 roku. CZ LOKO sprowadziło z Belgii łącznie 12 lokomotyw, przerabiając łącznie 9 maszyn na serię EffiLiner.

Spółka część sprzedała, część wynajmuje. Pierwsza lokomotywa o numerze 365.001 została przekazana przewoźnikowi IDS Cargo w 2017 roku. W czasie modernizacji z oryginalnej lokomotywy pozostało jedynie podwozie, rama główna oraz, po szeregu modyfikacji, nadwozie. Pozostałe elementy, w tym uzbrojenie trakcyjne, wykonano na nowo. Lokomotywy mają moc 2913 kW. Można je eksploatować na terenie Czech, Węgier i Słowacji w systemach zasilania 3 kV DC lub 25 kV AC. Doświadczenia z tej modernizacji wykorzystała CZ LOKO przy budowie pierwszej lokomotywy DualShunter 2000.