Unifikacja floty zespołów trakcyjnych Flirt eksploatowanych przez MÁV-Start jest na końcowym etapie

Unifikacja floty zespołów trakcyjnych Flirt eksploatowanych przez MÁV-Start jest na końcowym etapie

14 listopada 2023 | Źródło: https://iho.hu / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Pociągi Stadlera eksploatowane przez węgierskiego pasażerskiego przewoźnika kolejowego w ciągu kilku tygodni zostaną ujednolicone,  pożegnany zostanie ostatni czerwony Flirt, który od tej pory będzie jeździł wyłącznie w niebiesko-białych barwach floty.

 

 

Fot. https://iho.hu

Na początku XXI wieku spółka MÁV Zrt. przeprowadziła duży projekt rozwoju pojazdów, w ramach którego w latach 2006-2010 nabyła 60 zespołów trakcyjnych typu Flirt w dwóch etapach, w celu modernizacji transportu podmiejskiego w Budapeszcie. Były to pierwsze tak zwane "czerwone" pociągi Flirt, które natychmiast stały się niezwykle popularne wśród podróżnych, a ich niskie jednostkowe zużycie energii, intensywne przyspieszenie, maksymalna prędkość do 160 km/h, niezawodność i gotowość operacyjna sprawiły, że stały się one niezbędne w transporcie pasażerskim.

W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie pasażerów, MÁV-Start Zrt. zakupił 63 nowe zespoły trakcyjne Flirt w kilku etapach w latach 2014-2016 w ramach Programu Operacyjnego Transport, rozszerzając flotę Flirtów w transporcie podmiejskim Budapesztu, są to tak zwane niebieskie pociągi Flirt, które wraz ze swoimi

 
Fot. https://iho.hu

 

Oba zespoły trakcyjne Flirt, które weszły do eksploatacji w latach 2004-2010 i 2014-2016, należą do tego samego typu pojazdów. Posiadają one niskopodłogowe, dostępne i klimatyzowane przedziały pasażerskie oraz toalety, które są również dostępne dla pasażerów niepełnosprawnych. Ich wielofunkcyjna przestrzeń może być wykorzystywana przez osoby na wózkach inwalidzkich, ale na pokładzie można również przewozić wózki dziecięce i rowery. Zaprojektowane z myślą o przestronnych podróżach podmiejskich, pasażerowie mogą korzystać z bezpłatnego Wi-Fi.

Jednak ze względu na prace rozwojowe przeprowadzone przez producenta pojazdów w celu zaspokojenia oczekiwań i potrzeb pasażerów, ulepszenia mające na celu zwiększenie komfortu podróży, wyrównanie szans i uproszczenie obsługi, pociągi Flirt różnych generacji różniły się, więc MÁV-Start Zrt. postanowił dostosować wyposażenie, standard techniczny i wizerunek starszej floty do nowszych, niebiesko-białych pociągów Flirt.

 

Fot. https://iho.hu

 

Oczekiwano, że przeprojektowanie poprawi zadowolenie pasażerów, jeszcze bardziej zwiększy ich liczbę oraz poprawi wydajność operacyjną i konserwacyjną. W celu ujednolicenia całej floty należało wykonać szereg zadań i ulepszeń, zmodernizowano system informacji pasażerskiej, wyposażając go w nowoczesne monitory dostarczające informacji na temat podróży i rozkładu jazdy, takich jak szacowany czas przyjazdu i odjazdu, połączenia i incydenty. Obok siedzeń zainstalowano gniazdka do ładowania laptopów, telefonów komórkowych i ładowarek USB.Podnośniki dla niepełnosprawnych przy drzwiach zostały ulepszone, umożliwiając użytkownikom wsiadanie do pojazdu z boku, a nie tylko z przodu, na węższych platformach. Wnętrze toalet pokryto folią odporną na graffiti i zarysowania. Na pokładzie umieszczono teksty w alfabecie Braille'a, aby zapewnić jasną orientację i informacje dla osób niewidomych i niedowidzących. Aby zwiększyć bezpieczeństwo pasażerów, zmodernizowano system nadzoru wideo, poprawiając jakość obrazu i widoczność w nocy.

Modernizacja obejmowała opcjonalnie standaryzację kolorystyki zewnętrznej i napisów, dzięki czemu czerwone pojazdy otrzymały taką samą niebiesko-białą kolorystykę zewnętrzną jak nowsze. Prace nad projektem standaryzacji zostały sfinansowane w 100% z dotacji Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Transportu.

 

Fot. https://iho.hu

 

Po zaprojektowaniu i przygotowaniu, zwycięzcą otwartego przetargu publicznego na wykonanie opisanych powyżej prac zostało konsorcjum Stadler Trains Hungary Railway Service Ltd., Stadler Trains Hungary Railway Maintenance Ltd. i G-SIS Integrations Informatics Zrt., utworzone przez Stadler Trains Hungary Railway Service Ltd. i G-SIS Integrations Informatics Zrt., z którym MÁV-Start Zrt. zawarł umowę w 2018 r., która weszła w życie w grudniu 2019 r., po podpisaniu umowy o dofinansowanie.

Konwersja zespołów trakcyjnych odbywa się na dwóch torach dzierżawionych przez konsorcjum Stadler w Celldömölk, tak zwanym zakładzie naprawy wagonów typu B. Konwersja każdego pojazdu trwa ponad miesiąc. Tygodniami trwa demontaż i montaż, w tym oczywiście przebudowa, podczas gdy poza pojazdem odbywa się przygotowanie foliowania, obróbka antykorozyjna powierzchni nadwozi wagonów, a następnie samo foliowanie - wszystko przy użyciu unikalnej nowej technologii, która jest punktem odniesienia dla dostawcy. Zadania są wykonywane przez dobrze wyszkolonych węgierskich pracowników przy użyciu specjalnych narzędzi i sprzętu do ponownego montażu.

Pierwszy odnowiony Flirt wszedł do eksploatacji w listopadzie 2020 r., a cała flota ma zostać ukończona do końca 2023 r. Czerwone pojazdy były używane głównie na liniach Transdanubian, takich jak Budapeszt-Győr-Hegyeshalom (linia 1), Székesfehérvár-Balatonfüred (linia 29), Budapeszt-Székesfehérvár-Nagykanizsa (linie 30a i 30), Budapeszt-Pusztaszabolcs-Dombóvár (linie 40a i 40) oraz między Budapesztem a Dunaújváros (linie 40a i 42). Po przebudowie i ujednoliceniu zostały one przywrócone do użytku i będą nadal służyć społeczeństwu przez wiele lat, w tym samym wysokim standardzie, co ich młodsze odpowiedniki.

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł ,,Grafficiarz’’ odpowie przed Sądem ,,Grafficiarz’’ odpowie przed Sądem
Następny artykuł CER o samochodach ciężarowych… i zaletach kolei CER o samochodach ciężarowych… i zaletach kolei