VR sprzedaje nadwyżki lokomotyw spalinowych

VR sprzedaje nadwyżki lokomotyw spalinowych

17 listopada 2023 | Źródło: VR Group / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

VR wprowadzi do sprzedaży w 2024 roku około dziesięciu lokomotyw spalinowych nadających się do eksploatacji. Wraz z zakończeniem ruchu na wschodzie, bardziej wydajnymi modelami operacyjnymi logistyki i wprowadzeniem do eksploatacji nowych lokomotyw, VR uwalnia lokomotywy na sprzedaż. Szczegółowe informacje na temat procesu sprzedaży zostaną opublikowane na stronie internetowej VR w grudniu 2023 r.

Fot. VR Group

 

VR wprowadzi do sprzedaży łącznie około dziesięciu lokomotyw spalinowych, z których większość to lokomotywy Dr16 i pojedyncze lokomotywy Dv12. Pierwsze lokomotywy Dr16 i Dv12 trafią do sprzedaży już na początku 2024 roku, a zgodnie z obecnym planem, kolejne zostaną wprowadzone do sprzedaży jesienią. Sprzedawane lokomotywy będą odpowiednie zarówno do transportu towarowego, jak i pasażerskiego. Lokomotywy są na końcu swojego cyklu życia, ale można przeprowadzić konserwację i remont, aby utrzymać je w eksploatacji.

"Niektóre z nowych lokomotyw elektrycznych Sr3 i lokomotyw spalinowych Dr19, które zamówiliśmy, weszły już do eksploatacji. Sfinansowaliśmy te inwestycje w tabor nie tylko z przychodów z działalności, ale także z zielonych obligacji. Wraz z zakończeniem obsługi wschodniej i bardziej wydajnymi rozwiązaniami transportowymi dla logistyki, mamy teraz nadwyżkę sprawnego taboru na sprzedaż. Chcemy przyczynić się do promowania wzrostu i konkurencji na rynku kolejowym w Finlandii" - mówi Elisa Markula, CEO VR.

Bardziej szczegółowe informacje na temat procesu sprzedaży i sprzedawanego taboru zostaną opublikowane na stronie internetowej VR w grudniu 2023 r.

Strategia lokomotyw VR opiera się na inwestycjach, ponownym wykorzystaniu części zamiennych i recyklingu.

VR opublikowało na swojej stronie internetowej podsumowanie strategii dotyczącej lokomotyw. Firma obsługuje obecnie około 350 lokomotyw, z czego około połowa to lokomotywy spalinowe, a połowa elektryczne.

W 2022 r. VR zdecydował się wystawić na sprzedaż publiczną tabor pochodzący z recyklingu, którego komponenty zostały wykorzystane jako części zamienne w celu przedłużenia żywotności lokomotyw tej samej serii. Wiosną 2023 r. VR sprzedał dziesięć lokomotyw elektrycznych Sr1 dwóm krajowym firmom recyklingowym na aukcji publicznej.  Nie było nabywców zainteresowanych przywróceniem lokomotyw do stanu używalności.

Nowy program rządowy stanowi, że tabor pasażerski i towarowy, który otrzymał decyzję o recyklingu, musi zostać wystawiony na sprzedaż publiczną lub przekazany spółce taborowej, która ma zostać utworzona, i nie może zostać złomowany przed utworzeniem spółki taborowej.