Przełomowy megaprojekt: Kazachstan i Uzbekistan zostaną połączone nową linią kolejową

Przełomowy megaprojekt: Kazachstan i Uzbekistan zostaną połączone nową linią kolejową

28 listopada 2023 | Źródło: Koleje Kazachstańskie / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W regionie Turkiestanu rozpoczęła się budowa nowej linii kolejowej Darbaza - Maktaaral o długości 152 km. Alikhan Smailov, premier Republiki Kazachstanu, oficjalnie rozpoczął prace w trybie telekonferencji.

 

Fot. Koleje Kazachstańskie

 

Duży projekt infrastrukturalny jest realizowany na polecenie Przezydenta Kazachstanu Kasima-Żomarta Tokajewa i ma na celu dalszy rozwój potencjału transportowo-tranzytowego republiki. Zostanie otwarte nowe przejście graniczne na granicy kazachsko-uzbeckiej.

Łącznie od początku roku wolumen przewozów towarowych między Kazachstanem a Uzbekistanem wyniósł 25,8 mln ton. Główny ruch towarowy przechodzi przez stację  „Saryagash”, która obecnie działa na granicy przepustowości.

Budowa nowej linii kolejowej pozwoli przekierować ładunki z istniejącego odcinka Saryagash - Taszkent na nową linię, rozładować stację Saryagash i zwiększyć transport eksportowy w kierunku całego Uzbekistanu. Ponadto projekt przyczyni się do rozwoju regionu Turkiestańskiego poprzez połączenie go z główną siecią kolejową republiki.

W swoim przemówieniu premier zauważył, że dzisiejszy dzień w Kazachstanie jest kolejnym przełomowym wydarzeniem.

 

Alikhan Smailov, premier Republiki Kazachstanu. Fot. Koleje Kazachstańskie

 

"Koleje to stalowe arterie, które zapewniają rozwój sfery gospodarczej i społecznej naszego państwa. W ubiegłym roku kolej wykonała największą pracę przewozowąj w ciągu 30 lat niepodległości Kazachstanu, która wyniosła ponad 245 miliardów tonokilometrów. Wysokie wskaźniki są utrzymywane w bieżącym roku", powiedział Alikhan Smailov.

Premier podkreślił, że do końca roku wielkość przewozów towarowych z Uzbekistanem jest prognozowana na około 31 mln ton, czyli o 16% więcej niż w roku ubiegłym.

"Aby zwiększyć przepustowość tego odcinka, a także zwiększyć potencjał eksportowy i tranzytowy naszego kraju, rozpoczynamy realizację dużego projektu kolejowego - nowej linii Darbaza - Maktaaral" - powiedział premier.

Projekt podzielony jest na dwie fazy. Pierwszy etap obejmuje budowę linii granicznej Yerdaut-Maktaaral-Uzbekistan z dostępem do stacji Syr Darya. Drugi etap przewiduje uruchomienie linii granicznej Zhetysai - Uzbekistan z dostępem do tej samej stacji. Łącznie wybudowane zostaną 152 kilometry linii kolejowej. Na potrzeby projektu planuje się zakup 19,7 tys. ton szyn, a także 280 tys. zestawów podkładów żelbetowych i łączników szynowych.

Budowa nowej linii kolejowej stworzy 3400 miejsc pracy. Udział kazachstańskiego kapitału w projekcie wyniesie 85%.

Po ułożeniu pierwszego fragmentu linii kolejowej premier pogratulował wszystkim rozpoczęcia prac i podkreślił potrzebę zapewnienia wysokiej jakości realizacji projektu w odpowiednim czasie.

Inauguracja budowy linii kolejowej Darbaza - Maktaara. Fot. Koleje Kazachstańskie

 

Kanat Almagambetov, zastępca przewodniczącego zarządu KTZ, podkreślił, że linia Darbaza-Maktaaral połączy dwa odległe obwody regionu Turkiestanu - Maktaaral i Zhetysai - z resztą Kazachstanu. „Powstanie dziewięć stacji. Kolej zapewni bezpośredni dostęp towarów z Kazachstanu do tych obszarów i z tych obszarów do Kazachstanu. Bo teraz zmuszeni są przekroczyć granicę z Uzbekistanem. Ma to wpływ na rozwój regionów. Po wybudowaniu otrzymają nowy, poważny impuls” - powiedział.

Według niego znacząco wzrośnie także potencjał tranzytowy Kazachstanu. „Ładunki, które trafiają do Afganistanu, Iranu, Tadżykistanu i Uzbekistanu, szybciej przejadą tą linią. Kolejny efekt: złagodzenie napięcia na odcinku Saryagash-Taszkent. W ostatnich latach przewożono tam mnóstwo ładunków. Nie wszystkie jednak są przewożone na czas, gdyż węzeł ten nie jest przystosowany do takiego przepływu ładunków. W ciągu ostatnich dwóch, trzech lat gwałtownie wzrosła. Budowa pomoże odciążyć ten główny odcinek i umożliwi ruch pociągów pasażerskich” - powiedział Kanat Almagambetov.

Poinformował także, że obecnie dyskutuje się o budowie linii kolejowej przez Pakistan do Indii. A uruchomienie linii Darbaza – Maktaaral będzie znaczącym wkładem Kazachstanu w rozwój tego strategicznego szlaku.

„Przewidujemy, że ruch towarowy wzrośnie dodatkowo o 10-14 mln ton. W przyszłości możliwy jest wzrost do 20-25 milionów ton. Na tym odcinku, omijającym węzeł Taszkent, ładunki będą transportowane w obu kierunkach znacznie szybciej” - podsumował Kanat Almagambetow.

Warto zaznaczyć, że w ramach dalszej rozbudowy potencjału transportowego i tranzytowego Kazachstanu Rząd prowadzi systematyczne prace nad rozwojem infrastruktury kolejowej. W szczególności trwa już budowa drugiego toru na odcinku Dostyk-Mojynty oraz nowej linii kolejowej omijającej Ałmaty. W najbliższej przyszłości planowane jest rozpoczęcie prac na nowej linii kolejowej Bachty – Ayagoz z dostępem do trzeciego węzła międzynarodowego z Chinami. W sumie w ciągu trzech lat w republice powstanie ponad 1300 km linii kolejowych.