Opolskie Polregio likwiduje bezpośrednie połączenie Nysa - Wrocław.

Opolskie Polregio likwiduje bezpośrednie połączenie Nysa - Wrocław.

04 grudnia 2023 | Źródło: nto.pl/Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Od nowego rozkładu jazdy PKP pasażerowie z Nysy do Wrocławia pojadą z przesiadką. Do Brzegu zawiezie ich szynobus, a tam przesiądą się do pociągu elektrycznego. Analogicznie podróż będzie wyglądała w drugą stronę.

 

Fot. Kurier Kolejowy

 

Od 10 grudnia 2023 roku wchodzi w życie nowy rozkład jazdy PKP. Jedną z większych zmian będzie brak bezpośredniego połączenia w relacji Nysa - Grodków - Brzeg - Wrocław - Nysa.

Nie zgadzają się na to niektórzy mieszkańcy leżących przy linii kolejowej miejscowości powiatów nyskiego i brzeskiego. Argumentują, że zostaną wykluczeni komunikacyjnie.

- Ale my nie likwidujemy żadnych kursów - zaznacza Sylwester Brząkała, dyrektor opolskiego Polregio. - Zmiany w rozkładzie dotyczą jedynie rozdzielenia połączeń, co wymagać będzie od pasażerów przesiadki w Brzegu do pociągów skomunikowanych w stronę Wrocławia. To będzie kwestia od kilku do kilkunastu minut.

Skąd taka decyzja? Połączenia Nysa - Wrocław wykonywane są spalinowymi szynobusami. Na trasie Nysa - Brzeg nie ma bowiem trakcji elektrycznej, ale od Brzegu do Wrocławia już jest. Według Polregio szynobusy są potrzebne na niezelektryfikowanych trasach.

- Musimy rotować pojazdami, w taki sposób, by jak najdłużej służyły pasażerom - tłumaczy dyrektor Brząkała. - Dzięki rozdzieleniu relacji, pojazdy spalinowe zmniejszą swoją pracę, bo nie będą obsługiwały tras, które mogą obsługiwać składy elektryczne. Dzięki temu z kolei dłużej będą mogły wozić ludzi na trasach niezelektryfikowanych Opole - Nysa, Nysa - Brzeg, Kędzierzyn-Koźle - Nysa i Opole - Kluczbork.

Kolejny argument, jaki podaje Polregio, który przyczynił się do podjęcia decyzji o niepuszczaniu szynobusów do Wrocławia, jest ich wielkość.

- Tabor spalinowy jest mały a pomiędzy Brzegiem a Wrocławiem są duże potoki pasażerów i ludzie nie mieszczą się w małych szynobusach - dodaje Sylwester Brząkała. - Natomiast od Brzegu do Nysy ta frekwencja jest już nieporównywalnie mniejsza. Dyrektor Brząkała dodaje też, że pod uwagę wzięto również aspekt ekologiczny.

- Nie chcemy jeździć pojazdami spalinowymi pod trakcją elektryczną, bo to mogą robić bezemisyjne składy elektryczne - mówi Sylwester Brząkała.

Co ciekawe, z tych samych powodów weekendowe połączenie Gliwice - Kłodzko zostanie skrócone do Kędzierzyna-Koźla.

Polregio nie zamyka się na bezpośrednie połączenia z Nysy do Wrocławia. Będą one mogły wrócić, kiedy zakupiony zostanie nowy tabor, na który składać się mają pojazdy hybrydowe, czyli takie, które tam, gdzie nie ma sieci korzystają z silników spalinowych, a kiedy wjadą pod sieć, z silników elektrycznych.

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Kradł linki uszyniające z linii kolejowej 137 Kradł linki uszyniające z linii kolejowej 137
Następny artykuł Od 10 grudnia nowy rozkład jazdy na kolei Od 10 grudnia nowy rozkład jazdy na kolei