Pierwszy Alstom Coradia Stream wyprodukowany w Chorzowie dla kolei rumuńskich dotarł na miejsce.

Pierwszy Alstom Coradia Stream wyprodukowany w Chorzowie dla kolei rumuńskich dotarł na miejsce.

04 grudnia 2023 | Autor: Trenuri Romania | Źródło: CFR Călători / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Po raz pierwszy od 20 lat w Rumunii pojawił się nowy pociąg. Jest to pierwszy Alstom Coradia Stream, zakupiony przez ARF (Urząd ds. Reformy Kolejnictwa) w 2022 roku. Oznaczony numerem RE-IR 101, jest prototypem serii 37 zespołów trakcyjnych, które mają dotrzeć do Rumunii w przyszłym roku. Skład został wyprodukowany w Chorzowie, w Polsce, pod egidą Alstom Polska S.A., skąd wyjadą kolejne jednostki.

 

Fot. Trenuri România

 

Nie jest to pierwsze rumuńskie spotkanie z pociągiem z rodziny Coradia, ponieważ TFC posiada 3 pojazdy Alstom Coradia Lint 41, a ponadto jest Alstom Coradia Polyvalent, hybrydowy pojazd laboratoryjny (może jeździć zarówno na liniach zelektryfikowanych, jak i niezelektryfikowanych) należący do CFR Infrastructure.

Oficjalna prezentacja pojazdu najprawdopodobniej odbędzie się w nadchodzących tygodniach. Pociąg składa się z 6 wagonów (w tym jeden silnikowy) z 10 podwójnymi drzwiami. Ma ~120 m długości, maksymalną prędkość 160 km/h, zasilany jest napięciem 25 kV 50 Hz. Pociąg jest podzielony na dwie klasy: klasa 1 - 51 miejsc i klasa 2 - 300 miejsc. Wyposażony jest w 4 toalety, z których jedna jest dostępna dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej oraz bar-bistro. Dostęp do wagonu jest na poziomie peronu a także są miejsca na rowery, bagaż podręczny, lub dla matek z wózkami dziecięcymi.

Malatura pojazdu jest inspirowana motywem "Kolumny nieskończoności", słynnego rumuńskiego rzeźbiarza Constantina Brancusiego. Dominującymi kolorami są wiśnia i biel, kolory reprezentatywne dla rumuńskich kolejarzy.

Pociąg przybył dziś na Dworzec Północny, gdzie został powitany przez przedstawicieli MT, ARF i Alstom i został dostarczony przez LTE Rail (firmę zakontraktowaną przez Alstom na dostawę, ponieważ pojazd jest nadal własnością Alstom Ferroviaria, dlatego nie została dostarczona przez CFR Marfă), LEMA 024 jest w trakcji.

 

Fot. Trenuri România

 

Fot. Trenuri România

 

Po wjeździe do Romunii pojazd otrzymał tymczasowe zezwolenie na dopuszczenie do ruchu, aby przejechać do Centrum Testów Kolejowych w Făurei, ale także kursować na trasach takich jak Bukareszt - Konstanca czy Bukareszt - Călărași, ponieważ musiał pokonać 10 000 km bez usterek, aby uzyskać zezwolenie. Komercyjnie pociąg wejdzie do eksploatacji najwcześniej przed wakacjami na trasach Bukareszt - Braszów i Bukareszt - Konstanca, a pierwsza partia pociągów będzie obsługiwana przez CFR Călători. Będą one obsługiwane, serwisowane i naprawiane, przynajmniej na razie w warsztatach należących do CFR Grivița, ale Alstom wkrótce zbuduje centrum serwisowe w pobliżu kompleksu kolejowego Bukareszt Północny.

Zdaniem rodzimych kolejarzy nowe składy zapowiadają się jako początek odnowy rumuńskiego taboru i mają nadzieję, że nie powtórzą się błędy z zakupu wagonów Desiro, które były eksploatowane w pociągach dalekobieżnych, niezgodnie z ich przeznaczeniem.

Na załączonych zdjęciach wykonanych przez rumuńskiego przewoźnika prezentuje się skład RE-IR 101 na stacji Bukareszt Grivița, w konwoju ciągniętym przez LDH 174 do warsztatów CFR Grivița.

 

Fot. Trenuri România

 

Fot. Trenuri România