Umowa podpisana: Stadler dostarcza sześć nowych tramwajów dla Gery

Umowa podpisana: Stadler dostarcza sześć nowych tramwajów dla Gery

11 grudnia 2023 | Źródło: Stadler / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W poniedziałek 11 grudnia 2023 r. GVB Verkehrs- und Betriebsgesellschaft Gera mbH (GVB) i Stadler podpisały umowę na produkcję i dostawę sześciu nowych tramwajów TINA. Zgodnie z obecnymi planami, pierwsze tramwaje mają zostać dostarczone w 2026 roku. Kolejne trzy pojazdy mogą być zamówione w ramach opcji.

 

Fot. TINA w mieście GERA

 

Nazwa "TINA" oznacza "całkowicie zintegrowany napęd niskopodłogowy" i opisuje najnowszą generację tramwajów firmy Stadler. Podczas projektowania szczególną uwagę zwrócono na komfort pasażerów. Cały pojazd, który jest pozbawiony barier, może pomieścić 270 pasażerów - w tym 101 na miejscach siedzących. Każdy pojazd ma pięć przestronnych wielofunkcyjnych obszarów, które oferują wystarczającą ilość miejsca dla dwóch pasażerów na wózkach inwalidzkich, wózkach dziecięcych lub do transportu rowerów.

Tramwaje są w pełni wyposażone w nowoczesne systemy klimatyzacji. System wspomagania kierowcy z interwencją hamowania awaryjnego i kamerami martwego pola również zwiększa bezpieczeństwo na drodze. Sześć pięciowagonowych niskopodłogowych pojazdów dla GVB zastąpi niektóre niedostępne wysokopodłogowe pojazdy Tatra z lat 80-tych. Wartość zamówienia wynosi prawie 38 mln euro, a Wolny Kraj Turyngia wspiera zakup nowych pojazdów kwotą 17,07 mln euro. Będzie to współfinansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) w okresie finansowania 2021-2027. Miasto Gera wspiera projekt kwotą 7,2 mln euro.

"Podpisanie umowy na sześć nowych tramwajów to ogromny krok naprzód dla mieszkańców, miasta Gera i lokalnego transportu publicznego. Celem jest połączenie niższych emisji z wygodnym i niezawodnym transportem lokalnym. Rząd stanowy i miasto inwestują w to 38 milionów euro - transport publiczny jest przyjazną dla środowiska usługą publiczną" - powiedział sekretarz stanu prof. Schönig podczas podpisania umowy.

"Fakt, że mobilność jest kluczową kwestią naszych czasów, znajduje również odzwierciedlenie w stawianych jej wymaganiach: Usługi mobilności powinny być elastyczne, nowoczesne, pozbawione barier i zrównoważone, aby użytkownicy postrzegali je jako atrakcyjne opcje. Dzięki sześciu nowym tramwajom Gera po raz kolejny robi ważny krok naprzód. Nie tylko modernizują one flotę GVB, ale także wyznaczają ważny kierunek dla przyszłości transportu publicznego w naszym mieście" - wyjaśnił burmistrz Julian Vonarb.

"Bez intensywnego wsparcia ze strony kraju związkowego Turyngia i miasta Gera zakup nowoczesnych tramwajów dla Gery nie byłby możliwy. Chciałbym im za to podziękować w imieniu przyszłych użytkowników. Niemniej jednak była to długa walka, zanim w końcu udało nam się podpisać umowę ze Stadlerem na dostawę sześciu nowych niskopodłogowych tramwajów o długości 43 metrów każdy. Dla porównania: dwanaście nowszych tramwajów niskopodłogowych z lat 2006-2008 ma długość 30 metrów. Dzięki dzisiejszemu nowemu zamówieniu robimy duży krok w kierunku pełnej dostępności, która jest wymogiem prawnym w transporcie publicznym od 1 stycznia 2022 r." - wyjaśnia dyrektor zarządzający GVB Thorsten Rühle, dodając: "Podpisana dziś umowa obejmuje również opcję zakupu trzech kolejnych tramwajów. Pod warunkiem, że otrzymamy dalsze finansowanie, zamierzamy skorzystać z tej opcji w 2025 r., abyśmy mogli wtedy również wymienić pozostałe niedostępne pojazdy Tatra, które mają ponad czterdzieści lat".

"Cieszymy się, że "TINA", najnowocześniejszy tramwaj, będzie teraz używany również w Gerze. Osobiście szczególnie podoba mi się przestronna koncepcja wnętrza, która w połączeniu z ogromnymi panoramicznymi oknami i wysokim sufitem tworzy wrażenie otwartej przestrzeni" - entuzjazmuje się Sebastian Krapp, kierownik projektu ds. zamówień tramwajowych i szef utrzymania w GVB. "W ramach tej umowy na dostawę pojazdów uzgodniono również dostawę pakietów części zamiennych oraz organizację szkoleń dla naszych kierowców i personelu warsztatowego. Będziemy zatem idealnie przygotowani do obsługi i konserwacji nowych tramwajów" - dodaje Krapp.

Dirk Schillings, dyrektor techniczny ds. lekkich pojazdów szynowych w firmie Stadler, powiedział: "Platforma pojazdów "TINA" zdobywa coraz więcej firm transportowych. Dzięki dzisiejszemu podpisaniu umowy w Gerze udało nam się pozyskać już szóstego klienta na ultranowoczesny tramwaj. Jesteśmy przekonani, że nowe niskopodłogowe pojazdy spełnią wysokie standardy innowacyjności wymagane zarówno przez pasażerów, jak i pracowników. Chcielibyśmy podziękować Wolnemu Państwu Turyngii i GVB za zaufanie do naszego produktu".

 

TINA w zajezdni w Gerze. Fot. Stadler

 

O tramwaju "TINA"

Szczególną cechą nowej rodziny tramwajów "TINA" jest wysoki stopień elastyczności w połączeniu z wysokim stopniem standaryzacji. Nowo zaprojektowany wózek może być stosowany w szerokiej gamie typów pojazdów i wymagań. Niezależnie od tego, czy chodzi o napęd na oś, luźne koła, wózki obrotowe lub nieobrotowe, różne szerokości toru i szerokości pojazdu - platforma TINA oferuje rozwiązanie dla wszystkich koncepcji tramwajowych.

Nowa platforma "TINA" charakteryzuje się w szczególności przestronnością, dużą szerokością przejścia, dużą ilością miejsca na nogi i stopy, panoramicznymi oknami, wielofunkcyjnymi panelami i nowym designem specjalnie dostosowanym do potrzeb pasażerów. Zoptymalizowany przedział pasażerski umożliwia bezbarierowy dostęp do siedzeń z dowolnych drzwi pojazdu. Zoptymalizowany układ napędowy i niewielka masa własna pojazdu wpływają korzystnie na efektywność energetyczną.