Teraz szybciej pociągiem z Amsterdamu do Berlina, od 10 grudnia w mniej niż sześć godzin

Teraz szybciej pociągiem z Amsterdamu do Berlina, od 10 grudnia w mniej niż sześć godzin

14 grudnia 2023 | Źródło: Nederlandse Spoorwegen / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Od nowego rozkładu jazdy pasażerowie pociągów mogą szybciej dostać się do Berlina. Nowy czas podróży między Amsterdamem a Berlinem wynosi 5 godzin i 52 minuty. Modyfikacje holenderskiej infrastruktury kolejowej, nowy rozkład jazdy i wykorzystanie różnych pociągów umożliwiły skrócenie czasu podróży IC Berlin o pół godziny. Przyspieszenie spełnia od dawna wyczekiwane życzenie pasażerów pociągów, NS, ProRail oraz Ministerstwa Infrastruktury i Gospodarki Wodnej. Między Amsterdamem a Berlinem kursuje 7 bezpośrednich pociągów dziennie.

 

Fot. Nederlandse Spoorwegen

 

Inne pociągi

Przyspieszenie jest możliwe między innymi dzięki wykorzystaniu innych lokomotyw. Lokomotywy te (Vectron) mogą działać w Holandii i Niemczech. Zmiana lokomotywy na granicy w Bad Bentheim, która wcześniej zajmowała dużo czasu, nie jest już konieczna. Lokomotywy będą kursować aż do Berlina i z powrotem. Wykorzystanie tych lokomotyw w połączeniu z obecnymi wagonami jest krokiem pośrednim, w oczekiwaniu na nowe pociągi od partnera Deutsche Bahn.

Wouter Koolmees, dyrektor generalny NS: "Każdego dnia dążymy do zwiększenia liczby i szybkości połączeń między naszym krajem a miastami europejskimi. W przypadku Brukseli, Londynu i Paryża odnosimy sukcesy, ale Berlin zawsze pozostawał nieco w tyle. Od dziś będziemy o pół godziny szybsi w stolicy Niemiec. To dobra wiadomość dla podróżnych. Nadal pracujemy nad szybkim połączeniem z naszymi wschodnimi sąsiadami".

Oprócz przyspieszenia, w pociągu dostępnych będzie więcej miejsc siedzących. Wagon bistro Deutsche Bahn zostanie wycofany i zastąpiony wagonem pierwszej klasy. W sumie pociąg może teraz pomieścić do 585 pasażerów. Na trasie pasażerowie mogą zamawiać kawę, herbatę i przekąski ze swoich miejsc.

Modyfikacje infrastruktury

Zmodyfikowano nie tylko pociąg, ale także infrastrukturę kolejową w Holandii. John Voppen, dyrektor generalny ProRail: "Aby przyspieszyć przejazd berlińskiego pociągu, wykonujemy wiele prac torowych. Częściowo dzięki temu udało nam się skrócić czas podróży o pół godziny. Między innymi zbudowaliśmy nowy peron w Oldenzaal i położyliśmy nowy tor zwrotny". Nowy peron umożliwia IC Berlin kontynuowanie jazdy po torze przelotowym. Wcześniej nie było to możliwe, ponieważ pociąg regionalny zawracał tam. "Miło widzieć, co można osiągnąć, gdy sektor kolejowy pracuje razem. Każdy krok, który sprawia, że międzynarodowy ruch kolejowy w Europie jest lepszy i szybszy, jest przez nas w ProRail mile widziany" - powiedział Voppen.

Na odcinku Wierden-Oldenzaal-Grenzen zainstalowano urządzenia pomiarowe na torach kolejowych i wokół nich. Monitorują one powierzchnię torów. Dzięki temu cięższe lokomotywy Vectron mogą kontynuować jazdę z prędkością na powierzchni torów. Wspomniane środki dotyczące infrastruktury, takie jak nowy peron w Oldenzaal, są tymczasowe. Prowadzone są badania nad tym, jak uczynić połączenie bardziej solidnym i jak umożliwić dalszy rozwój międzynarodowego ruchu kolejowego. Badanie to zostało zlecone przez Ministerstwo Infrastruktury i Gospodarki Wodnej.

 

Jeden z pierwszych pociągów do Berlina w nowym rozkładzie jazdy wyrusza z Amsterdamu.
Fot. Nederlandse Spoorwegen

 

Nowy rozkład jazdy

Od 10 grudnia br. pociąg do Berlina kursuje również według nowego rozkładu jazdy. IC Berlin nie zatrzymuje się już na stacji Almelo. Podróżni z Almelo mogą łatwo przesiąść się w Hengelo. Czas podróży do Berlina wynosi 18 minut. Nowy czas podróży dla tych podróżnych wraz z czasem przesiadki wynosi 4,21 godziny. Dalej w Holandii pociąg będzie zatrzymywał się w Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer i Hengelo. W Niemczech pociąg nie będzie już zatrzymywał się na stacjach Bad Oeynhausen, Minden i Wolfsburg.

Czas podróż według nowego rozkładdu jazdy

Amsterdam - Berlin: 5,52 godziny (poprzednio 6,25 godziny)
Hilversum - Berlin:    5,29 godziny (poprzednio 6,03 godziny)
Amersfoort - Berlin:  5,15 godziny (poprzednio 5,49 godziny)
Apeldoorn - Berlin:   4,49 godziny (poprzednio 5,24 godziny)
Deventer - Berlin:     4,33 godziny (poprzednio 5,07 godziny)
Hengelo - Berlin:      3,59 godziny (poprzednio 4,27 godziny)

Popularny cel podróży

Przyspieszenie to stanowi ważny krok w zbliżeniu Holandii i Niemiec. Berlin zajmuje czwarte miejsce wśród najpopularniejszych międzynarodowych kierunków kolejowych w tym roku. Jest to widoczne w sprzedaży biletów NS International. Oprócz Berlina, Hanower jest najpopularniejszym niemieckim celem podróży dla podróżnych podróżujących z IC Berlin.

 

Jeden z pierwszych pociągów do Berlina w nowym rozkładzie jazdy wyrusza z Amsterdamu.
Fot. Nederlandse Spoorwegen

 

Sekretarz stanu ds. infrastruktury i gospodarki wodnej Vivianne Heijnen powiedziała: "Przyspieszenie IC Berlin to miła i znacząca poprawa dla podróżnych. Berlin jest teraz o pół godziny bliżej pociągiem. Wspólnie sprawiliśmy, że jest to możliwe. ProRail ciężko pracował nad środkami przyspieszenia na niektórych trasach. Między innymi NS i DB zapewniły, że zmiany lokomotyw na granicy nie są już konieczne. A rząd centralny umożliwił to, udostępniając 50 milionów euro na wszystkie modyfikacje. Tak więc wspólnie sprawiamy, że połączenie kolejowe z Berlinem jest jeszcze bardziej atrakcyjne".

W obecności Woutera Koolmeesa, dyrektora generalnego NS, dyrektora generalnego ProRail Johna Voppena i Keesa van der Burga, dyrektora generalnego ds. mobilności z ramienia Ministerstwa Infrastruktury i Środowiska, jeden z pierwszych przyspieszonych pociągów wyruszył 10 grudnia rano do Berlina.

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Dworzec w Płochocinie przeszedł metamorfozę Dworzec w Płochocinie przeszedł metamorfozę
Następny artykuł Debiutuje przewodnik po dworcach kolejowych! Debiutuje przewodnik po dworcach kolejowych!