RhB oddaje hołd dawnym kolejom nadając historyczne barwy zespołowi trakcyjnemu Allegra

RhB oddaje hołd dawnym kolejom nadając historyczne barwy zespołowi trakcyjnemu Allegra

17 grudnia 2023 | Źródło: Rhätischen Bahn (RhB) / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Od połowy grudnia 2023 r. po sieci RhB jeździ nowy "przyciągający wzrok": Ahnenzug. Ale o co chodzi z tym kolorowym zespołem trakcyjnym?

 

Fot. Swiss Narrow Gauge Railways

 

Spojrzenie wstecz na karty historii:

Nieco ponad 80 lat temu dwie prywatne koleje, Kolej Chur-Arosa i Kolej Bernina, połączyły się z Koleją Retycką. W samym środku II wojny światowej. Z biegiem lat fuzja oznaczała również, że pojazdy były malowane w tych samych kolorach, co Koleje Retyckie. Podczas gdy pociągi w Schanfigg były pomalowane na jasnoniebieski / jasnoszary kolor, te na Berninie były pomalowane na żółto. Z drugiej strony pociągi RhB podróżowały przez Graubünden w kolorze zielono/beżowym.

 

Fot. RhB

 

Trójwagonowe zespoły trakcyjne Allegra, które RhB wprowadziło do eksploatacji pod koniec 2009 r., kursują obecnie w szczególności na liniach Bernina i Arosa - tj. na sieci tych połączonych kolei. Dobre 80 lat po dwóch fuzjach, dwunapięciowy zespół trakcyjny Allegra ABe 8/12 3514 znajdował się teraz w warsztatach RhB i przeszedł remont lakieru. Po raz pierwszy podjęto decyzję o zaprojektowaniu pojazdu nie w zwykłym czerwonym kolorze, ale w stylu dawnych kolei prywatnych. W rezultacie powstał pociąg-przodek, nowy pojazd przyciągający wzrok i oddający hołd dawnym kolejom.

 

Fot. RhB

 

Połączenie z RhB

Mamy pierwszą połowę XX wieku. Europa właśnie podnosiła się po I wojnie światowej, kiedy na początku lat 30. wybuchł Wielki Kryzys. Towarzyszyło temu spowolnienie turystyki w Europie. Ówczesna Kolej Berneńska i Kolej Chur-Arosa mocno ucierpiały z tego powodu. Wraz z "Ustawą federalną o pomocy dla prywatnych przedsiębiorstw kolejowych i żeglugowych", która weszła w życie 6 kwietnia 1939 r., Konfederacja Szwajcarska udostępniła 125 milionów franków. Kwota ta była dostępna "w celu uzdrowienia finansów" zadłużonych przedsiębiorstw kolejowych, pod warunkiem, że służyły one "interesom Konfederacji ze względu na ich znaczenie gospodarcze". RhB spełniło te warunki. Konfederacja natychmiast zadekretowała również, że wciąż niezależne, ale przynoszące straty koleje Chur-Arosa i Bernina mogą skorzystać z pomocy, jeśli połączą się z RhB. Los obu kolei został przypieczętowany i połączyły się one z Kolejami Retyckimi (patrz Haldimann/Keller/Jäger, 2014, Chur-Arosa Railway experience): Kolej Chur-Arosa 1 stycznia 1942 r., Kolej Bernina 1 stycznia 1943 r.

 

Fot. RhB