GYSEV Zrt. modernizuje swoje starsze pojazdy za pomocą folii i powłok ceramicznych.

GYSEV Zrt. modernizuje swoje starsze pojazdy za pomocą folii i powłok ceramicznych.

15 grudnia 2023 | Źródło: Gysev Zrt. / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

GYSEV Zrt. wykorzystuje nową technologię do odnowienia wyglądu zewnętrznego swojego taboru: zamiast malowania, wagony zostaną pokryte folią i specjalnymi powłokami ceramicznymi. Jest to prostszy, trwalszy, tańszy i bardziej przyjazny dla środowiska proces. Pierwszy były wagon GYSEV InterCity z zielono-żółtym malowaniem został już ukończony i planowane są kolejne. Prototyp ma odbyć swoją dziewiczą podróż w sobotę 16 grudnia.

 

Fot. Gysev Zrt

 

Do tej pory GYSEV Zrt. wybierał technologię naklejek głównie dla lokomotyw tematycznych, która została dobrze przyjęta przez ekspertów inżynieryjnych spółki kolejowej. Dlatego też podjęto decyzję o odnowieniu wyglądu zewnętrznego dawnej floty IC nie poprzez malowanie, ale poprzez nałożenie specjalnej powłoki ceramicznej i naklejek.

W przeciwieństwie do konwencjonalnego lakierowania, technologia ta może być wykonywana w warsztacie GYSEV Zrt., więc nie ma potrzeby transportowania pojazdu do lakierni.

Nowa technologia obejmuje najpierw przygotowanie całej powierzchni pojazdu w warsztacie blacharskim. Powierzchnię przeznaczoną do lakierowania przeszlifowano - skupiając się w szczególności na defektach starego lakieru - a tam, gdzie było to konieczne, powierzchnię naprawiono. Folia była nakładana tylko na równą, gładką i całkowicie oczyszczoną powierzchnię. Następnie wykonawca zaaplikował folie na wagon zgodnie z nowym schematem kolorystycznym.

 

Fot. Gysev Zrt

 

Proces ten wykorzystuje opalarkę do podgrzania matowanej powierzchni, dzięki czemu połączenia są idealnie uszczelnione, a zakrzywione powierzchnie są w pełni pokryte. Po zmatowieniu nakładana jest płynna powłoka ceramiczna, której czas utwardzania wynosi siedem dni. Warstwa ceramiczna zapewnia skuteczną ochronę zewnętrzną. Oprócz metalowych powierzchni pojazdu, szyby są również pokryte folią termoizolacyjną.

Dużą zaletą tej technologii, oprócz tego, że jest ekonomiczna, jest to, że warstwa ceramiczna nadaje pojazdowi znacznie bardziej odporną powierzchnię, a graffiti można łatwiej usunąć.

Gdy prototyp będzie gotowy, GYSEV Zrt. zbierze doświadczenia dotyczące trwałości, łatwości zarządzania i wydajności zastosowanej technologii. Po uzyskaniu wyników można będzie podjąć decyzję, czy rozwiązanie powlekania folią może być stosowane w kolejnych wagonach kolejowych i ewentualnie w pociągach silnikowych.

 

Fot. Gysev Zrt