České dráhy przejęły w tym roku dwa ostatnie Vectrony od RSL

České dráhy przejęły w tym roku dwa ostatnie Vectrony od RSL

20 grudnia 2023 | Źródło: České dráhy / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

České dráhy mają obecnie w swojej flocie łącznie 39 lokomotyw Siemens Vectron. W przyszłym roku RSL dostarczy kolejne 22 lokomotywy tego samego typu dla ČD. W ten sposób zakończy się cała umowa ramowa na dzierżawę do 50 nowoczesnych lokomotyw interoperacyjnych wyprodukowanych przez Siemens Mobility.

 

Fot. České dráhy

Nowo przejęte maszyny będą w dalszym ciągu uczestniczyć w przedświątecznym ruchu i zostaną wprowadzone do ruchu wraz z pozostałymi Vectronami. Dziesięć lokomotyw jest dzierżawionych od ELL, 28 lokomotyw jest dzierżawionych od RSL, a jedna lokomotywa jest własnością ČD. Najdłużej eksploatowane lokomotywy leasingowane od ELL mają największy przebieg. Każda z tych lokomotyw pokonuje średnio 1,7 mln kilometrów, z czego najaktywniejsza przekroczyła 1,8 mln kilometrów.

„Od początku obowiązywania nowego rozkładu jazdy na rok 2024 przygotowaliśmy dla lokomotyw Siemens Vectron 34 dni zmianowe, a ta seria każdego dnia pokonuje w naszych usługach ponad 32 000 kilometrów. Jest to na przykład trzy czwarte długości równika wokół Ziemi. Największe dzienne kursy Vectronów przekraczają 1300 kilometrów z Flensburga na granicy niemiecko-duńskiej do Budapesztu” – wspomina Jiří Ješeta, członek zarządu ČD i zastępca ds. transportu pasażerskiego.

Jednocześnie ČD zamówiły od Siemens Mobility kolejnych 50 lokomotyw tego typu do prędkości 230 km/h. Będą one gotowe do działania w Czechach, Słowacji, Węgrzech, Austrii, Polsce, Niemczech i Danii. Narodowy przewoźnik wdroży je także w nowych pociągach ekspresowych ComfortJet. Lokomotywy Siemens Vectron to nowoczesne maszyny wielosystemowe (3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC, 15 kV 16,7 Hz AC) wyposażone w nowoczesne technologie łączności i bezpieczeństwa, w tym system ochrony pociągu ETCS i stację radiową GSM-R. Maksymalna prędkość lokomotyw wynosi 200 km/h, a ich moc sięga 6400 kW.