Podpisano umowę na budowę głównej linii Rail Baltica na Łotwie. Budimex w zwycięskim konsorcjum.

Podpisano umowę na budowę głównej linii Rail Baltica na Łotwie. Budimex w zwycięskim konsorcjum.

22 grudnia 2023 | Źródło: Rail Baltica / Budimex S.A. / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

21 grudnia krajowy wykonawca Rail Baltica na Łotwie, SIA Eiropas Dzelzceļa līnijas, oraz "E.R.B. Rail JV PS" zawarły umowę na budowę głównej linii Rail Baltica na Łotwie. Międzynarodowy przetarg wygrało konsorcjum składające się z Eiffage Génie Civil SAS (Francja), Budimex S.A. (Polska) i Rizzani de Eccher S.p.A (Włochy). Każdy z uczestników joint venture posiada doświadczenie w realizacji strategicznych projektów infrastrukturalnych w Europie.

 

Fot. Budimex S.A.

 

Prace przygotowawcze do rozpoczęcia budowy głównej linii na Łotwie zostały zakończone, w tym dostępność gruntów, finansowanie pierwszej fazy budowy, projektowanie oraz międzynarodowo uznany i doświadczony nadzór budowlany i wykonawca.

Prace budowlane na głównej linii Rail Baltica poza Rygą obejmą podtorza kolejowe, nasypy, przejazdy drogowe i nadbudowy kolejowe, w tym tory i inną powiązaną infrastrukturę, na długości około 230 km. Szacunkowa wartość kontraktu FIDIC wynosi 3,7 mld euro. Szczegółowe koszty każdej części robót zostaną obliczone po zapoznaniu się z projektami budowlanymi. Klient i inżynier budowy, Italferr (Ferrovie dello Stato Italiane Group), będą zarządzać kontraktem, pracami i nadzorem kosztów, podczas gdy Ministerstwo Transportu będzie nadzorować realizację kontraktu.

Budowa będzie realizowana etapami, początkowo oddając do użytku pierwszy etap prac budowlanych w regionie Bauska w pobliżu Iecavy, gdzie w przyszłości zlokalizowany będzie zakład utrzymania infrastruktury Rail Baltica. Prace rozpoczną się na początku 2024 r. i obejmą mobilizację zasobów dla południowego zespołu regionalnego, przegląd projektów budowlanych, przygotowanie do budowy, utworzenie bazy budowlanej oraz prace podtorza kolejowego zgodnie z pierwszymi pięcioma pozwoleniami na budowę na długości 13 km. Na realizację tych prac zabezpieczono finansowanie w wysokości 165 mln euro.

"Specyfika budowy kolei dużych prędkości zgodnie z europejskimi standardami wymaga doświadczonych na arenie międzynarodowej partnerów posiadających kwalifikacje i możliwości ekonomiczne do podjęcia takich zobowiązań, odpowiedzialności i ryzyka. Doświadczenie pokazuje, że łotewscy i zagraniczni przedsiębiorcy tworzą silne partnerstwa" - podkreśla Kaspars Vingris, prezes zarządu Eiropas Dzelzceļa līnijas. "Rozpoczęcie szeroko zakrojonej budowy linii kolejowej i przyciągnięcie doświadczonych wykonawców budowlanych to kluczowe kroki w budowie torów do 2030 roku. Równie ważne jest zabezpieczenie dalszego finansowania, ponieważ w procesie aplikacyjnym skrupulatnie oceniana jest gotowość i zdolność do realizacji planowanych prac".

 

Rail Baltica - wizualizacja pociągu. Źródło: Rail Baltica

 

Każdy z uczestników joint venture może pochwalić się bogatym doświadczeniem i kwalifikacjami w zakresie budowy strategicznie ważnych projektów w Europie, dostosowując się do skali projektu i osiągając roczne obroty spełniające światowe standardy jakości. Biorąc pod uwagę znaczny zakres prac, przewidujemy szerokie zaangażowanie krajowych firm budowlanych.

"Rail Baltica to bez wątpienia najbardziej znaczący projekt budowlany w szerszym znaczeniu na nadchodzące lata - dla wykonawców, projektantów, inspektorów nadzoru i producentów materiałów. Rail Baltica stanie się kotwicą dla zrównoważonego rozwoju branży, mobilizując najlepszych ekspertów, sprzęt i technologie. Przyciągnięcie zagranicznych wykonawców stanowi okazję do wymiany kompetencji. Z jednej strony wnosi na Łotwę zachodnią wiedzę, a z drugiej oferuje łotewskim kolegom szansę zademonstrowania swojej zdolności do pracy nad złożonymi, rozległymi i innowacyjnymi projektami, pozycjonując ich do przyszłych międzynarodowych przedsięwzięć" - podkreśla Gints Miķelsons, prezes zarządu Łotewskiego Stowarzyszenia Wykonawców Budowlanych.

"Biorąc pod uwagę trwającą budowę konkretnych odcinków głównej linii kolejowej Rail Baltica na Litwie, niedawno podpisaną umowę na budowę głównej linii na Łotwie oraz ogłoszone przetargi budowlane w Estonii, planujemy, że w przyszłym roku, równolegle do trwającej już budowy niezbędnej infrastruktury, powstanie ponad 100 kilometrów głównej linii kolejowej. Idąc dalej, naszym głównym celem jest utrzymanie najwyższych standardów, zapewnienie kompleksowej funkcjonalności sieci kolejowej i jej płynnej interoperacyjności" - powiedziała Kitija Gruškevica, członek zarządu spółki joint venture Rail Baltica RB Rail AS.

Budowa głównej linii kolejowej obejmuje rozwój Rail Baltica poza granicami Rygi. Wykonawca będzie odpowiedzialny za zapewnienie infrastruktury głównej linii kolejowej Rail Baltica na odcinku około 230 km - budowę podtorza i nadtorza, w tym przygotowanie terenu, nasyp, most kolejowy, drogę, podziemne przejście drogowe, budowę konstrukcji transportowej, przeniesienie sieci inżynieryjnych oraz instalację torów i podsypki. Obecnie najbardziej technicznie przygotowanym i strategicznie ważnym odcinkiem, mającym na celu jak najszybsze ustanowienie połączenia z Europą, jest odcinek południowy w kierunku Litwy.

Kompleksowy międzynarodowy przetarg na budowę łotewskiego odcinka został ogłoszony w 2021 roku i był dwuetapowy. W pierwszym etapie sześciu kandydatów, konsorcja składające się z 17 firm budowlanych reprezentujących szeroki region z łącznie 8 krajów, ubiegało się o udział w budowie głównej linii Rail Baltica. Ostatecznego wyboru dokonano we wrześniu 2023 roku. Rail Baltica to infrastruktura o strategicznym znaczeniu i podwójnym zastosowaniu, w przypadku której wszystkie ryzyka są dokładnie oceniane. Zgodnie z prawem, Państwowa Służba Bezpieczeństwa oceniła wszystkich kandydatów.

Zamówienie jest zorganizowane zgodnie ze strategią budowy Rail Baltica i harmonogramem realizacji projektu, który wymaga znacznego tempa budowy. Zamówienie ma na celu przyciągnięcie doświadczonych firm zajmujących się budową kolei dużych prędkości, zapewniając kompetencje, międzynarodową konkurencję, eliminując ryzyko kartelu i umożliwiając Łotwie czerpanie korzyści z ekonomii skali zarówno pod względem warunków, jak i kosztów.

 

Koncepcja stacji na Rail Baltica. Źródło: Rail Baltica

 

Budimex, który ma 30% udziałów w zwycięskim konsorcjum, wybuduje obiekty inżynierii lądowej i torowisko dla około 230-kilometrowego odcinka nowej linii dużych prędkości Rail Baltica na Łotwie. Wartość kontraktu, który obejmuje 175 obiektów inżynieryjnych i 11 przejść dla zwierząt, szacuje się na 3,7 mld euro. Będzie on przedmiotem kilku wieloletnich zamówień: 85% tego projektu jest finansowane z europejskiego funduszu "Łącząc Europę", a 15% z Republiki Łotewskiej.

- Podpisanie tej umowy i udział Budimeksu w konsorcjum, realizującym jeden z największych unijny projektów kolejowych, to duży sukces polskiej branży budowlanej. Sukcesem naszego kraju – Polski - jest również to, że będzie generalnym wykonawcą największej inwestycji infrastrukturalnej na Łotwie o łącznej wartości przekraczającej 16 mld zł. Będzie to również linia dużych prędkości, która jest najwyższym standardem kolejowym w Europie. Nad tym kontraktem pracowaliśmy jako konsorcjum od ponad 2 lat, wspólnie z wiodącymi podmiotami z rynku Unii Europejskiej: Eiffage Genie Civil oraz Rizzani de Eccher - mówi Artur Popko, Prezes Zarządu Budimex SA. 

W ostatnim czasie Budimex znacząco przyspieszył ekspansję na rynki zagraniczne. Firma od wielu lat obecna jest m.in. w Niemczech. W ostatnim czasie Budimex jest ‎obecny na Słowacji, gdzie buduje jeden z najważniejszych i najbardziej ‎wyczekiwanych kontraktów autostradowych na tym terenie - skrzyżowanie D1 i D4. ‎ Co więcej, jeszcze w tym roku firma rozpocznie realizację pierwszego kontraktu w Czechach – suchego zbiornika retencyjnego Kutřín. Budimex złożył również najniższe oferty i zajmuje pierwsze miejsce w dwóch przetargach: na budowę odcinka autostrady D11 Trutnov do granicy z Polską oraz D35 z Džbánova do Litomyšla w Czechach.

- Rok 2023 był przełomowy dla naszej grupy i kończymy go w bardzo dobrych nastrojach. Mamy stabilny portfel zamówień, a projekt Rail Baltica to największy kontrakt w historii Budimeksu. Bardzo zależało nam na dywersyfikacji geograficznej dlatego tym bardziej cieszy nas ‎fakt, że obrane kierunki rozwoju w Grupie Budimex przynoszą już dziś tak znaczące ‎sukcesy - mówi Artur Popko, Prezes Budimeksu.

Rail Baltica powstaje w ramach Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) i jest jednym z najważniejszych zupełnie nowych projektów infrastruktury kolejowej w Europie. Celem budowy szlaku łączącego Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię i pośrednio Finlandię jest przyspieszenie integracji tych obszarów z Unią Europejską oraz zwiększenie wymiany handlowej między tymi krajami, umożliwiając tym samym stworzenie prawdziwego jednolitego rynku europejskiego. Ważnym elementem inwestycji jest również aspekt ekologiczny – budowa linii sprawi, że kolej stanie się alternatywą dla transportu drogowego, a tym samym znacząco ograniczy emisję CO2 do atmosfery. Prędkość projektowa bałtyckiego odcinka trasy łączącej Tallin, Parnawę, Rygę, Poniewież, Kowno, Wilno i Warszawę wynosi 249 km/h dla transportu pasażerskiego i 120 km/h dla pociągów towarowych.