Alstom dostarczy pierwsze pociągi wodorowe do włoskiego regionu Apulia i Lombardia

Alstom dostarczy pierwsze pociągi wodorowe do włoskiego regionu Apulia i Lombardia

27 grudnia 2023 | Źródło: Alstom
PODZIEL SIĘ

Alstom, globalny lider w dziedzinie inteligentnej i zrównoważonej mobilności, dostarczy Ferrovie del Sud Est, operatorowi transportu w regionie Apulii, dwa pociągi wodorowe Coradia Stream H, które zastąpią obecne pociągi spalinowe. Będą to pierwsze pociągi wodorowe w regionie.

 

Fot. Alstom

 

Ponadto Ferrovie Nord Milano podpisała drugie zamówienie na dwa pociągi Coradia Stream H, oprócz sześciu już zamówionych, w ramach istniejącej umowy ramowej, która pozwala na zakup łącznie 14 pociągów.

„Jesteśmy niezwykle dumni z dostarczenia pierwszych pociągów wodorowych w Apulii i rozwoju floty pociągów wodorowych w Lombardii. Niezrównana wiedza Alstom w zakresie pełnej gamy rozwiązań w zakresie ekologicznej trakcji pozwala nam w wyjątkowy sposób identyfikować najlepsze rozwiązania dla naszych klientów w zależności od ich konkretnych potrzeb. Dostarczając cztery pociągi wodorowe do Ferrovie del Sud Est i Ferrovie Nord Milano, wspieramy lokalne innowacje i redukcję emisji CO2. To nie tylko przekształci system transportu publicznego, ale także stworzy możliwości dla lokalnej gospodarki” – powiedział Michele Viale, dyrektor zarządzający Alstom we Włoszech oraz prezes i dyrektor generalny Alstom Ferroviaria.

Nowe pociągi Coradia Stream H bazują na jednopokładowym peronie pociągów regionalnych Coradia Stream firmy Alstom. Zaprojektowane specjalnie na rynek europejski, pociągi te są produkowane przez firmę Alstom we Włoszech. Wykorzystując ekologiczny wodór, Coradia Stream H podczas eksploatacji nie emituje bezpośredniej emisji CO2 i podobnie jak elektryczny wariant pociągu oferuje wyjątkowy komfort doceniany przez pasażerów. W pociągu zastosowano kilka dodatkowych innowacji w zakresie konwersji czystej energii, wydajnego systemu dostarczania i magazynowania energii w połączeniu z inteligentnym zarządzaniem energią. Alstom był pierwszym podmiotem kolejowym, który zainwestował w pociągi wodorowe jako alternatywę dla trakcji spalinowej na liniach niezelektryfikowanych.

Pociąg został zaprojektowany i wyprodukowany w zakładach Alstomu we Włoszech, obejmujących zakład w Savigliano zajmujący się rozwojem, certyfikacją, produkcją i testowaniem, zakład w Vado Ligure, w którym wyposaża się „wagon silnikowy”, w którym zainstalowana jest innowacyjna technologicznie część związana z wodorem, zakład w Sesto San Giovanni, w którym znajdują się komponenty, oraz zakład w Bolonii, w którym opracowywany jest system sygnalizacji.

Jak działa pociąg wodorowy

Główne źródło energii znajduje się w wagonie pośrednim, zwanym „wagonem napędowym”, w którym znajduje się rdzeń technologii wodorowej. Energia powstaje w wyniku połączenia wodoru zmagazynowanego w zbiornikach z tlenem z powietrza zewnętrznego, w wyniku czego powstaje energia bez emisji CO2 do atmosfery. Energia jest magazynowana w wysokowydajnych akumulatorach litowo-jonowych, które są wykorzystywane podczas przyspieszania w celu uzupełnienia ogniw wodorowych, optymalizując zużycie paliwa. Projekt w ramach programu IPCEI Hy2Tech finansowany jest ze środków Unii Europejskiej – NextGenerationEU. O ekologicznej trakcji przy zerowej bezpośredniej emisji dwutlenku węgla Alstom oferuje kompletny asortyment technologii trakcyjnych dla taboru kolejowego o zerowej bezpośredniej emisji dwutlenku węgla, od wodorowych ogniw paliwowych po akumulatory i pojazdy elektryczne. W 2016 r. Alstom wprowadził na rynek pierwszy i jedyny działający pasażerski pociąg wodorowy, a także opracował rozwiązania w zakresie trakcji akumulatorowej na wielu peronach kolejowych, aby obsługiwać krótsze linie niezelektryfikowane. Ponadto rozwiązania Alstom w zakresie ekologicznej trakcji oferują możliwość konwersji istniejących pociągów z silnikiem Diesla na trakcję o zerowej bezpośredniej emisji dwutlenku węgla.