Podpisano umowę na budowę pierwszego odcinka magistrali Rail Baltica w Estonii

Podpisano umowę na budowę pierwszego odcinka magistrali Rail Baltica w Estonii

07 stycznia 2024 | Źródło: Rail Baltic Estonia / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Budowa Rail Baltica w Estonii 5 stycznia 2024 r. osiągnęła nowy kamień milowy, kiedy podpisano umowę na budowę pierwszego odcinka estońskiej głównej międzynarodowej linii kolejowej ze wspólnymi wykonawcami AS TREV-2 Grupp i AllSpark OÜ.

 

Podpisanie umowy: Anvar Salomets, prezes zarządu Rail Baltic Estonia i Sven Pertens, dyrektor generalny TREV-2 Grupp Fot. Rail Baltica

 

"Dzisiejszy dzień bez wątpienia zapisze się w historii Rail Baltica jako jeden z najważniejszych, ponieważ dzięki dzisiejszym podpisom w końcu osiągnęliśmy punkt oznaczający rozpoczęcie budowy głównej linii kolejowej. Ponadto ogłosiliśmy już budowę pozostałej głównej linii w części kraju, w okręgu Harju" - powiedział Anvar Salomets, prezes zarządu Rail Baltic Estonia.

Według szefa Rail Baltic Estonia, w kontekście budowy głównej linii jest to dopiero początek dłuższej podróży. Jednak wraz z realizacją nadchodzących przetargów budowlanych ogłoszonych pod koniec ubiegłego roku, budowa może rozpocząć się na ponad jednej trzeciej szybkiej linii głównej Rail Baltica w Estonii.

Sven Pertens, dyrektor generalny TREV-2 Grupp, firmy odpowiedzialnej za budowę pierwszego odcinka linii głównej, podkreślił znaczenie Rail Baltica dla estońskich firm zajmujących się budową infrastruktury.

"Rail Baltic Estonia będzie głównym klientem w dziedzinie budowy estońskiej infrastruktury w nadchodzących latach, zastępując pozycję zajmowaną wcześniej przez Administrację Transportu. W ostatnich latach TREV-2 Grupp zbudowała już kilka obiektów Rail Baltica w okręgach Harju i Rapla. Jako dyrektor generalny firmy jestem bardzo zadowolony, że TREV-2 Grupp podpisuje pierwszy kontrakt na budowę głównej linii Rail Baltica w Estonii i wierzymy, że nie będzie to jedyny taki kontrakt" - powiedział Pertens.

Odcinek budowy, rozpoczynający się po wschodniej stronie stacji Ülemiste, ma długość 4,8 km i rozciąga się do skrzyżowania z Lagedi Road w Soodevahes w parafii Rae. Odcinek budowy obejmuje również częściową budowę nasypu dla placu kolejowego stacji Ülemiste oraz częściową budowę odcinka kolejowego przyszłej stacji załadunku samochodów.

Szerokość budowanego nasypu magistrali na tym odcinku wynosi od 14 do 20 metrów, a prace budowlane mają rozpocząć się wiosną tego roku. Wraz z nasypem kolejowym powstaną niezbędne odwodnienia, kanalizacja kablowa, systemy rekultywacji terenu, mury oporowe oraz przełożone zostaną różne sieci uzbrojenia terenu. Dodatkowo na tym odcinku nasypu kolejowego wybudowany zostanie przepust, który zapewni przejście małym zwierzętom.

Kwota kontraktu wynosi 34 176 386 euro, przy czym 85% środków pochodzi z unijnego instrumentu "Łącząc Europę". Oczekuje się, że prace budowlane rozpoczną się wiosną tego roku, a zakończenie budowy odcinka zaplanowano na połowę 2027 r., zgodnie z warunkami umowy.