Alstom z umową na projekt tramwajowy w Arabii Saudyjskiej o wartości ponad 500 milionów euro.

Alstom z umową na projekt tramwajowy w Arabii Saudyjskiej o wartości ponad 500 milionów euro.

07 stycznia 2024 | Źródło: Alstom / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Alstom podpisał kontrakt o wartości ponad 500 milionów euro z Królewską Komisją AlUla - miasta i oazy w północno-zachodniej Arabii Saudyjskiej, ok. 20 km od Mada’in Salih i 120 km na pd.-zach. od Tajmy, na pionierski tramwaj zasilany bateriami - najdłuższą na świecie linię bez sieci trakcyjnej.

 

Wizualizacja: Alstom

 

W pełni zintegrowany system tramwajowy Alstom będzie wyposażony w 20 najnowocześniejszych tramwajów akumulatorowych Citadis B. Linia 22,4 km obejmie bogactwo, historię i ekologiczną mobilność jak żadna inna, łącząc 17 strategicznie położonych stacji, oferując niezrównany dostęp do pięciu głównych historycznych dzielnic AlUla, w tym obiektów światowego dziedzictwa UNESCO, takich jak AlUla Old Town (Dystrykt 1), Dadan (Dystrykt 2), Jabal Ikmah (Dystrykt 3), Nabataean Horizon (Dystrykt 4) i Hegra Historical City (Dystrykt 5).

Ten ambitny projekt ma na celu zapewnienie unikalnych opcji transportu dla mieszkańców i turystów, dzięki innowacyjnym, dostosowanym do klimatu tramwajom.

"Ten projekt jest naprawdę wyjątkowy, ponieważ łączy w sobie zrównoważony rozwój, wrażenia pasażerów i zanurzenie w otoczeniu, w regionie pełnym historii i cudów. To znacznie więcej niż tramwaj i jesteśmy niezwykle zaszczyceni, że zostaliśmy wybrani przez Królewską Komisję Al-Ula. Projekt ten obejmuje wiele kluczowych elementów Wizji 2030, w tym nacisk Arabii Saudyjskiej na zarządzanie środowiskiem. Z niecierpliwością czekamy na zaprezentowanie go światu" - powiedział Mohamed Khalil, dyrektor zarządzający Alstom Arabia Saudyjska.

Alstom odgrywa kluczową rolę w tym projekcie, od kompleksowego projektu systemu po integrację, instalację, testowanie i uruchomienie tramwajów bez sieci trakcyjnej i zasilanych bateryjnie. Alstom dostarczy również zasilanie, sygnalizację, komunikację i wyposażenie zajezdni oraz zapewni pełną konserwację tramwajów przez 10 lat, wykorzystując HealthHub, narzędzie Alstom do konserwacji predykcyjnej i zarządzania flotą w celu zapewnienia najwyższej dostępności. Zespoły serwisowe będą również korzystać z objazdowego warsztatu do wszystkich rodzajów przeglądów, aby być bardziej elastycznym i zmniejszyć wydatki kapitałowe, a także zapewnią solidne programy szkoleniowe dla personelu tramwajowego, zapewniając wydajność operacyjną. Projekt będzie opierał się na globalnym doświadczeniu Alstom w zakresie zintegrowanych systemów kolejowych. Tramwaje będą produkowane we francuskich zakładach produkcyjnych Alstom, w tym w La Rochelle, zarówno w zakresie projektowania, jak i budowy.

 

Wizualizacja: Alstom

Projekt ten opiera się na pionierskim doświadczeniu Alstom w dziedzinie tramwajów w GCC. Firma dostarczyła tramwaj do Dubaju, pierwszy w pełni zintegrowany system tramwajowy na Bliskim Wschodzie i pierwszą na świecie linię w 100% wolną od sieci trakcyjnej, która została otwarta w listopadzie 2014 roku. Alstom zbudował również pierwszy tramwaj w Lusail Qatar, największy projekt systemu tramwajowego w regionie Zatoki Perskiej i pierwszy tramwaj bez sieci trakcyjnej w kraju, który przewoził pasażerów podczas Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej.

Alstom jest niezawodnym partnerem Arabii Saudyjskiej od ponad 70 lat. Firma wspierała budowę szybkiej linii kolejowej Haramain między Mekką a Medyną, a także dostarcza zintegrowany system metra dla linii 3, 4, 5 i 6 oraz obsługę i konserwację tych linii.

Alstom dostarczył również zautomatyzowany system transportu osób (APM) na międzynarodowe lotnisko King Abdulaziz w Jeddah, które obsługuje pasażerów od 2020 r., a od 2022 r. Alstom prowadzi jego konserwację i utrzymanie.