Rozpoczęła się modernizacja praskiej stacji kolejowej Masaryk

Rozpoczęła się modernizacja praskiej stacji kolejowej Masaryk

14 stycznia 2024 | Źródło: Správy železnic / Kurier KOlejowy
PODZIEL SIĘ

W ciągu najbliższych trzech lat praska stacja Masaryk ożyje ruchem budowlanym. Służy transportowi kolejowemu od ponad 175 lat, a teraz przejdzie największą transformację w swojej historii. Jej tory zostaną przykryte wyjątkową platformą, która skróci dostęp do peronów z okolicznych dzielnic, a jednocześnie zaoferuje nową strefę odpoczynku w samym centrum metropolii. Nowoczesny wygląd stacji docenią zarówno osoby dojeżdżające do pracy z przedmieść, jak i ci, którzy wkrótce pojadą pociągiem na lotnisko. Prace zostały zainaugurowane 11 stycznia br. i zostaną zakończone w 2027 roku kosztem 3,4 miliarda koron, z czego znaczna część zostanie pokryta z funduszy UE.

 

Fot. Správy železnic

 

Pierwszy pociąg przyjechał na dzisiejszą stację kolejową Masaryk w 1845 roku. Dziś odgrywa ona ważną rolę zwłaszcza w praskim transporcie podmiejskim, a w dni powszednie przewija się przez nią do 30 000 pasażerów.

"Dworzec Masaryka znajduje się w samym środku dynamicznie rozwijającej się okolicy. Dzięki modernizacji połączy sąsiednie ulice i stanie się integralną częścią otaczającej zabudowy. Nie będzie już konieczne obchodzenie go w skomplikowany sposób" - powiedział minister transportu Republiki Czeskiej Martin Kupka.

"Modernizacja przewiduje, że stacja Masaryk stanie się punktem początkowym dla pociągów na lotnisko. W związku z tym zwiększymy nie tylko liczbę torów w peronach z siedmiu do dziewięciu, ale także tych, które będą wykorzystywane do zatrzymywania pociągów. Rekonstrukcja torów pod Witkowem umożliwi zwiększenie prędkości linii", powiedział Jiří Svoboda, dyrektor generalny zarządu kolei. Dodał, że wszystkie perony będą miały dostęp bez barier i umożliwią wygodne wsiadanie do pociągów.

 

Modernizacja stacji kolejowej Praha Masaryk. Wizualizacja: Správy železnic

 

Najbardziej uderzającym elementem architektonicznym będzie platforma nad całym torowiskiem. Umożliwi to nie tylko połączenie Florencji z ulicą Hybernská i Masarykovej z dworcem głównym, ale także dostęp do już wykończonych budynków w okolicy. Jednocześnie zaoferuje nową przestrzeń dla pasażerów oczekujących na pociągi.

Część platformy zostanie obsadzona zielenią, tworząc strefę relaksu w samym centrum metropolii. Do zasilania oświetlenia lub radia służą ogniwa fotowoltaiczne, które wbudowane są w dach peronu. Woda deszczowa zgromadzona w zbiornikach retencyjnych zostanie wykorzystana do nawadniania zieleni.

Wykonawcami budowy są STRABAG Rail i STRABAG. „Ten projekt jest dla nas wszystkich dużym wyzwaniem. Chcemy wykorzystać nie tylko nasze wieloletnie doświadczenie w zakresie budowy infrastruktury transportowej, ale także najnowocześniejszą technologię. Oczekujemy masowego zaangażowania w digitalizację, recykling i ponowne wykorzystanie odzyskanego materiału. Budowa będzie prowadzona w bardzo ciasnych warunkach i będzie wymagała szeregu działań mających na celu ochronę otaczających obiektów, ograniczenia ruchu, zapewnienie bezpieczeństwa i ograniczeń dla pasażerów. Jestem przekonany, że uzyskany efekt zadowoli wszystkich, którzy od kilkudziesięciu lat z niecierpliwością czekali na metamorfozę stacji Masaryka” - powiedział Jakub Svoboda, Prezes Zarządu i Dyrektor Generalny STRABAG Rail.

 

Modernizacja stacji kolejowej Praha Masaryk. Wizualizacja: Správy železnic
Modernizacja stacji kolejowej Praha Masaryk. Wizualizacja: Správy železnic

 

Prace będą prowadzone przy zachowaniu częściowej eksploatacji, pierwsze częściowe ograniczenia dla pasażerów nastąpią w czasie tegorocznych wakacji. Pociągi z Vysočan nie będą dojeżdżać do stacji Masaryka, lecz zostaną przekierowane na dworzec główny.

Realizacja budowy Modernizacja i ukończenie ŽST Prague Masarykovo nádraží jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Instrumentu Connecting Europe (CEF). Całkowita kwota kosztów kwalifikowanych projektu wynosi 2 998 450 568 koron. Poziom wsparcia UE sięga 83,99% kosztów kwalifikowanych, kwota dotacji wynosi zatem maksymalnie 103 758 023 euro, czyli około 2 518 398 632 koron. Dofinansowanie krajowe zapewnia Państwowy Fundusz Infrastruktury Transportowej.