ARF zaprasza PESA Bydgoszcz do podpisania umowy na zakup 62 nowych regionalnych EZT

ARF zaprasza PESA Bydgoszcz do podpisania umowy na zakup 62 nowych regionalnych EZT

19 stycznia 2024 | Źródło: Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Rumuński Urząd ds. Reformy Kolei (ARF) poinformował dzisiaj (19 stycznia 2024 r.), że przedstawiciele Komisji Oceniających wysłali do polskiego dostawcy taboru PESA Bydgoszcz zaproszenie do podpisania w dniu 30.01.2024 r. o godz. 11:00 umowy na zakup 62 regionalnych elektrycznych zespołów trakcyjnych (RE-R) do regionalnych przewozów krótkodystansowych, które zostały podzielone na trzy części.

 

Wizualizacja: PESA Bydgoszcz

 

Finansowanie projektu zapewni Europejski Fundusz Modernizacji (EFM) 2021-2030, jeden z kluczowych instrumentów przyczyniających się do realizacji celów Europejskiego Zielonego Ładu poprzez wspieranie sprawiedliwego społecznie przejścia na neutralną klimatycznie gospodarkę.

Urząd ds. Reformy Kolei przypomina, że okres utrzymania i napraw zakupionych pojazdów wyniesie 15 lat, co jest niezbędne do efektywnej ich eksploatacji.
Umowy, które będą wkrótce podpisane w myśl prawa zamówień publicznych zawierają klauzulę rewizji, tj. możliwość przedłużenia okresu utrzymania o kolejne 15 lat, bez procedury przetargowej, poprzez zawarcie dodatkowego aktu.

Całkowita wartość projektu wynosi od 3 237 711 753 do 4 150 288 451 lei (od 650 do 834 mln euro) netto, podzielona na trzy części, a mianowicie:

  • Część 1 - 20 regionalnych elektrycznych zespołów trakcyjnych RE-R do pasażerskiego transportu kolejowego na trasach Bukareszt N - Ploiesti S - Adjud, Iasi - Pascani - Suceava, Bacau - Pascani, a szacunkowa wartość wynosi od 1 044 933 546 do 1 339 823 526 lei (w przybliżeniu: od 209 do 269 mln euro) netto;
  • Część 2 - 23 regionalne elektryczne zespoły trakcyjne RE-R do pasażerskiego transportu kolejowego na trasach Brașov - Gheorgheni, Arad - Timișoara - Caransebeș, Huedin - Cluj - Bistrița, o szacunkowej wartości od 1 208 571 156 do 1 554 592 210 lei (w przybliżeniu: od 242 do 313 mln euro) netto;
  • Część 3 - 19 regionalnych elektrycznych zespołów trakcyjnych RE-R do pasażerskiego transportu kolejowego na trasach Bukareszt N - Ploiesti V - Braszów, Bukareszt N - Roșiori, Bukareszt N - Bukareszt Obor/Fundulea, Konstanca - Fetești, o szacunkowej wartości od 984 207 051 do 1 255 872 715 lei (w przybliżeniu: od 197 do 252 mln euro) netto.

 

Wizualizacja: PESA Bydgoszcz

 

Okres obowiązywania umów dla przyznanych części wyniesie 221 - 222 miesięce, w zależności od przyznanej części.

 

Urząd ds. Reformy Kolei to wyspecjalizowana struktura podlegająca Ministerstwu Transportu i Infrastruktury – ma za przedmiot działania realizację reformy w sektorze kolejowym, zgodnie z Generalnym Planem Transportu, który zorientowany jest na kilka głównych kierunków, m.in. jak: restrukturyzacja sieci transportu kolejowego, udzielanie kontraktów na usługi publiczne przewoźnikom kolejowym, wprowadzenie wskaźników efektywności będących podstawą monitorowania legalnie zawartych umów o świadczenie usług publicznych, wprowadzenie programów usprawniających prowadzone działania w branży transportu kolejowego, a także zakup taboru, który zgodnie z prawem zostanie przekazany operatorom publicznego kolejowego transportu pasażerskiego.