Port w Barcelonie i Adif tworzą spółkę Train Port Barcelona

Port w Barcelonie i Adif tworzą spółkę Train Port Barcelona

24 stycznia 2024 | Źródło: Port of Barcelona / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Rada Ministrów Królestwa Hiszpani zezwoliła, z inicjatywy Ministerstwa Transportu i Zrównoważonej Mobilności oraz Ministerstwa Finansów i Funkcji Publicznych, na utworzenie państwowej spółki handlowej Train Port Barcelona, S.A., S.M.E., należącej w 50% do Portu Barcelona i Adif. Nowa spółka, której utworzenie stanowi ważny kamień milowy we współpracy między administracjami, będzie odpowiedzialna za rozwój i zarządzanie kolejowym węzłem logistycznym w obszarze metropolitalnym Barcelony.

 

Terminal Can Tunis w Barcelonie. Fot. Port of Barcelona

 

Ten węzeł logistyczny ma kluczowe znaczenie dla pobudzenia kolejowego transportu towarowego na osi śródziemnomorskiej i w jej obszarze wpływów, a także dla transportu międzynarodowego.

Zakres działań obejmuje kompleks kolejowy Can Tunis, terminal intermodalny i logistyczny La Llagosta, terminal intermodalny Port of Barcelona oraz w przyszłości terminal intermodalny kolejowo - drogowy.

Partnerzy będą pracować w sposób skoordynowany nad planowaniem i rozwojem tej infrastruktury, optymalizacją inwestycji i efektywnym zarządzaniem zasobami w celu osiągnięcia bardziej konkurencyjnych usług. Train Port Barcelona ma również aspiracje, aby stać się partnerem do rozmów z operatorami kolejowymi i terminalami portowymi, oferując wysokiej jakości usługi dla klienta końcowego.

Utworzenie Train Port Barcelona było rozważane w protokole współpracy mającym na celu promowanie budowy nowej południowej drogi i dostępu kolejowego do portu w Barcelonie, podpisanym w październiku 2020 r. przez Ministerstwo Robót Publicznych, Generalitat de Catalunya, Adif, Puertos del Estado i Port w Barcelonie.

Prezes portu w Barcelonie, Lluís Salvadó, oświadczył, że utworzenie tej spółki "jest bardzo ważnym krokiem, ponieważ przechodzimy od współpracy między instytucjami do współpracy i współodpowiedzialności w zarządzaniu portem kolejowym w celu osiągnięcia maksymalnej wydajności pod względem środowiska, łączności i kosztów". Salvadó, który podkreślił, że jest to "bezprecedensowa inicjatywa, która wprowadza innowacje w zarządzaniu infrastrukturą, typową dla historycznej wizji portu", chciał "podziękować Adif za chęć otwarcia tego projektu w Barcelonie, co pozwoli nam uczyć się od siebie nawzajem, rozwijać się i doskonalić jako organizacje oraz świadczyć lepsze usługi dla gospodarki kraju".

Działania w porcie kolejowym w Barcelonie

Spółka będzie zarządzać i obsługiwać Centrum Zarządzania Portem Kolejowym w Barcelonie (CGFB), w którym realizowane jest planowanie i koordynacja świadczenia usług pomiędzy stacją Can Tunis a terminalami kolejowymi Portu Barcelona. Przejmie także zarządzanie obsługą manewrową i eksploatacyjną pociągów.

Train Port Barcelona zbuduje i będzie obsługiwać przyszły terminal intermodalny Port of Barcelona przez okres 50 lat, na podstawie koncesji publicznej. Obiekty (13,8 ha) będą reprezentować inwestycję w wysokości 22 mln euro i będą wyposażone w czterotorowy plac, dwie suwnice bramowe i obszar składowania kontenerów.

Spółka będzie także obsługiwać terminal intermodalny i logistyczny La Llagosta w ramach umowy dzierżawy na okres 50 lat. Globalna transformacja terminalu, położonego 20 km od portu, przewiduje w pierwszej fazie inwestycję o wartości 25 milionów euro. Obiekt będzie wyposażony w czterotorową platformę, dwie suwnice bramowe oraz plac składowania kontenerów o powierzchni 14,5 ha.

Train Port Barcelona stanie się częścią udziałowców przyszłego terminalu kolejowo - drogowego, z mniejszościowym udziałem, który powstanie w starym kanale rzeki Llobregat.