DSB prezentuje pociągi Talgo Intercity do obsługi tras międzynarodowych

DSB prezentuje pociągi Talgo Intercity do obsługi tras międzynarodowych

26 stycznia 2024 | Źródło: Talgo / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Duńskie Koleje Państwowe DSB zaprezentowały dziś pierwszą z jednostek Talgo 230, które w najbliższych miesiącach wejdą do floty dalekobieżnych pociągów międzymiastowych. Podczas wydarzenia prasowego, które odbyło się w Kopenhadze, firma ogłosiła oficjalne rozpoczęcie fazy testów dynamicznych pociągów, które mają połączyć stolicę Danii i Aarhus z Hamburgiem oraz potencjalnie innymi trasami międzynarodowymi i krajowymi.

 

 

Fot. Talgo

 

Przy prędkości projektowej 230 km/h i prędkości eksploatacyjnej 200 km/h, pociągi będą miały większą szerokość niż standardowe wagony w ruchu transgranicznym, co pozwoli na większą przestrzeń wewnętrzną i wyższy komfort pasażerów przy jednoczesnym zachowaniu pełnej interoperacyjności technicznej, aby obsługiwać nie tylko trasy krajowe, ale także usługi międzynarodowe.

Jako część platformy technologicznej Talgo 230, pociągi mają również możliwość zmniejszenia zużycia energii nawet o 30% w porównaniu ze standardem branżowym dzięki unikalnej technologii montażu taboru hiszpańskiej firmy i jej lekkim wagonom pasażerskim, a także mogą pochwalić się 95% odzyskiwalnością konstrukcji pociągu.

Podczas zbliżającego się procesu certyfikacji wszystkie systemy zostaną zatwierdzone, aby zapewnić rygorystyczne poziomy niezawodności wymagane przez DSB i zagwarantować pełną kompatybilność technologiczną pociągu z duńską infrastrukturą i istniejącymi lokomotywami innych firm.

W drugiej fazie do każdego pociągu zostanie dodany wagon kabinowy Talgo (styrevogn; końcowy wagon pasażerski z kabiną maszynisty, ale bez silników), aby umożliwić konfigurację push-pull, która zapewni szybki czas zawracania pociągu w miejscu docelowym każdej trasy, przy jednoczesnym zminimalizowaniu masy pociągu, a tym samym skróceniu czasu przyspieszania i hamowania.

Jest to dodatek do elastyczności operacyjnej, jaką już zapewniają formacje pociągów lokomotywa + wagony, a także w ramach realizacji projektu, w którym całkowity zakres mierzony w wagonach został zwiększony o 15%.

Jedna umowa ramowa, trzy zamówienia

W lutym 2020 r.  po otwartym procesie przetargowym DSB przyznało Talgo umowę ramową o wartości 500 mln euro, która obejmowała pierwsze wiążące zamówienie o wartości 134 mln euro na dostawę 8 kompletnych pociągów platformy technologicznej Talgo 230.

W kwietniu 2021 r., w świetle nowego popytu na międzynarodowe podróże kolejowe, DSB zdecydowało się zwiększyć wielkość floty poprzez drugie zamówienie na dodatkowe wagony, co zwiększyło pojemność pasażerską 8 początkowych pociągów o pełne 10%, do 492 miejsc każdy. Następnie w kwietniu 2023 r. spółka kolejowa złożyła trzecie zamówienie na 8 dodatkowych pociągów o wartości 184 mln euro.

O Talgo 230

Platforma Talgo 230 opiera się na tych samych fundamentach technologicznych, które sprawiły, że pociągi międzymiastowe hiszpańskiego producenta stały się międzynarodowym punktem odniesienia. Są to lekkie pojazdy wyposażone w niezależnie obracające się, samonaprowadzające się zespoły toczne, które są w stanie zmaksymalizować pojemność i które mogą montować systemy naturalnego przechylania i/lub automatycznej zmiany rozstawu kół. Są one również wysoce skalowalne: Nabyte jako pociągi konwencjonalne, mogą być łatwo i niedrogo zmodernizowane do prawdziwych pociągów bardzo dużych prędkości, osiągających komercyjne prędkości maksymalne 300 km/h - tak jak obecnie robi to Talgo dla hiszpańskiej spółki państwowej Renfe.

Platforma Talgo 230 została również wybrana przez niemieckiego operatora federalnego Deutsche Bahn (DB) w 2019 r. z umową ramową na produkcję do 100 pociągów, z dwoma blokami już zamówionymi w sumie 79 jednostek, z których pierwsze są już w trakcie certyfikacji w Niemczech. Oczekuje się, że DB będzie z nich korzystać zarówno w połączeniach krajowych, jak i na trasie Berlińskiej.

Założone w 1885 r. DSB jest jednym z najstarszych państwowych przedsiębiorstw kolejowych w Europie i obsługuje wszystkie pięć regionów Danii wzdłuż sieci kolejowej o długości 2600 km zarządzanej przez niezależnego państwowego zarządcę infrastruktury Banedanmark.

Dania ma jeden z najintensywniej wykorzystywanych systemów kolejowych w Unii Europejskiej, z 722 pasażerokilometrami na mieszkańca (w porównaniu do 348 pasażerokilometrów na mieszkańca Hiszpanii), a kolej znajduje się w czołówce ambitnych zobowiązań klimatycznych kraju, z planami ograniczenia emisji dwutlenku węgla o 70% w 2030 r. (przy całej UE dążącej do 55%) i osiągnięcia neutralności węglowej już w 2050 roku. To właśnie w ramach tego ścisłego zobowiązania DSB intensywnie inwestuje w rozbudowę i modernizację swojej floty taboru kolejowego o nowe, niezawodne i energooszczędne pociągi, takie jak zaprezentowany dziś Talgo 230.