Renfe włącza do swojego obszaru przemysłowego zaawansowaną, kompleksową usługę produkcji addytywnej (druk 3D), aby dostarczać komponenty kolejowe, zaspokajając w ten sposób potrzeby produkcyjne części dla floty pociągów Renfe, niezależnie od tego, czy są to nowe produkcje, czy zamienniki tych elementów, które stały się przestarzałe lub mają jakieś uszkodzenia.
W całym procesie produkcyjnym Renfe polega na możliwościach technologicznych Aitiip, krajowego i europejskiego centrum referencyjnego w dziedzinie produkcji addytywnej.
W ten sposób firma zyskuje niezależność, jeśli chodzi o zaspokajanie potrzeb w zakresie produkcji i dostaw nieistotnych części zamiennych dla bezpieczeństwa swojej floty pociągów, ponieważ w niektórych przypadkach nie są one produkowane, wymagają długiego oczekiwania lub wiążą się z wysokimi kosztami ekonomicznymi. Produkowane mogą być nawet ulepszone części lub materiały narzędziowe, przyrządy i narzędzia przydatne w innych zadaniach produkcyjnych i konserwacyjnych.
Centrum pilotażowe druku 3D i inżynierii mieści się w obiektach Integralnej Bazy Utrzymania Ruchu w Madrycie, w Villaverde, a jego zespół składa się z inżynierów Renfe, którzy są ekspertami w dziedzinie inżynierii odwrotnej oraz pracowników Aitiip, ekspertów w dziedzinie druku 3D. Łącząc umiejętności i wiedzę, zespół jest odpowiedzialny za koordynację i rozwój prac wspierających wszystkie centra utrzymania Renfe w całej Hiszpanii.
Aitiip jest centrum technologicznym odpowiedzialnym za zarządzanie całym procesem produkcyjnym, tj. drukowanie tych części za pomocą najnowocześniejszych maszyn, do których zostało wyposażone centrum pilotażowe. Aitiip był zwycięskim oferentem w procesie przetargowym rozpoczętym w zeszłym roku przez firmę.
Umowa, która rozpoczęła się na początku 2023 roku, zobowiązuje oba podmioty do oferowania zwinnych, precyzyjnych i wydajnych usług, optymalizując łańcuch wartości od momentu wykrycia potrzeby do zakończenia produkcji. W ten sposób oferowana jest kompleksowa usługa inżynierii odwrotnej i druku 3D jako innowacyjne rozwiązanie w zakresie dostaw komponentów do konserwacji pociągów Renfe.
W czołówce druku 3D: kratki wentylacyjne lub pokrywy silnika.
Usługa ta obejmuje cały łańcuch wartości produktu, od wykrywania i analizy każdej potrzeby, po skanowanie geometrii części lub cyfrowe modelowanie 3D. Technika, która pozwala na przeprojektowanie (i ulepszenie) części do późniejszego drukowania z tworzyw sztucznych o wysokiej wydajności mechanicznej i certyfikowanych do użytku kolejowego w przepisach dotyczących ognia i dymu, a także materiałów takich jak aluminium lub stal - i do których zespoły technologiczne Aitiip są wykwalifikowane.
Zespoły Renfe i Aitiip pracują nad projektowaniem i produkcją wzmocnionych części i narzędzi do wykorzystania w różnych procesach produkcyjnych lub do prototypowania części do późniejszej produkcji przy użyciu tradycyjnych technologii. Wśród innych elementów, z powodzeniem wydrukowano już kilka serii części, takich jak kratki wentylacyjne do kabin kierowców lub osłony-regulatory pompy wtryskowej silnika wysokoprężnego w konwojach.
Wszystkie informacje zebrane z części stają się częścią cyfrowej inwentaryzacji 3D w ramach platformy AD2 firmy Addvance 3D, jednego ze zwycięskich start-upów 3. edycji TrenLab Call, otwartego programu innowacji Renfe. Narzędzie, które również zostało opracowane w ramach usługi i które sprzyja precyzyjnemu monitorowaniu danych każdej części (rodzaj materiału, wymiary, oznaczenia, koszt) w celu optymalizacji czasu produkcji w przypadku przyszłych potrzeb.
Aitiip zapewnia Renfe najbardziej zaawansowany sprzęt
Centrum Technologiczne Aitiip, ze swoim wysokowydajnym laboratorium produkcji addytywnej Aitiip 3D, oferuje Renfe swoje możliwości w celu wzmocnienia usług i reagowania na potrzeby, których nie można było zrealizować na miejscu, z pełną gamą materiałów i technologii druku 3D dostępnych w centrum. Aitiip jest liderem innowacji od ponad 20 lat, stając się pionierem i europejskim punktem odniesienia w zakresie przemysłowych technologii druku 3D i materiałów do opracowywania produktów i rozwiązań funkcjonalnych w szerokiej gamie materiałów z tworzyw sztucznych, metalicznych, kompozytowych i ceramicznych.