Koleje Czeskie przejmą w tym roku 22 Vectrony, stopniowo zastępując lokomotywy serii 151

Koleje Czeskie przejmą w tym roku 22 Vectrony, stopniowo zastępując lokomotywy serii 151

05 lutego 2024 | Źródło: https://dopravacek.eu / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Spółka ČD odebrała pierwsze cztery lokomotywy Vectron na przełomie stycznia i lutego od firmy leasingowej RSL.

 

Fot. Dopravacek

W tym roku zostaną przejęte łącznie 22 lokomotywy. Pod koniec roku ČD będzie posiadać w swojej flocie 61 lokomotyw Siemensa. Od grudnia 2025 r. planowana jest dostawa 50 nowoczesnych interoperacyjnych lokomotyw Siemens Vectron do prędkości 230 km/h, które będą bezpośrednią własnością ČD.

Koleje Czeskie wdrażają Vectrony w pociągach Berliner z Pragi do Flensburga, Kilonii, Hamburga i Berlina, Canopus do Lipska, Metropolitan do Budapesztu, w pociągach Západní expres, Krušnohor i Slovácký expres z Pragi przez Pilzno do Chebu, z Chebu do Ústí nad Labem, z Ústí nad Labem do Pragi, z Pragi do Staré Město u Uh. Hradiště oraz w pociągu Báthory Budapeszt - Breclav - Bohumín - Warszawa. Lokomotywy jeżdżą już na czele niektórych pociągów Praga - Ostrawa - Żylina i Bohumin - Warszawa. Maksymalna prędkość obecnych Vectronów wynosi 200 km/h, a moc 6,4 MW. Mogą one kursować na liniach w Niemczech, Polsce, na Słowacji, Węgrzech i w Austrii. Są wyposażone w system sygnalizacji ETCS i łączność radiową GSM-R.

"Obecnie mamy Vectrony wdrożone w 34 dni robocze. Dziennie pokonują ponad 32 000 kilometrów. Jeżdżą z pociągami z Flensburga na granicy niemiecko-duńskiej do Budapesztu, do Warszawy i do Żyliny na Słowacji. W miarę pojawiania się kolejnych lokomotyw w ciągu roku, będziemy ich najpierw używać w całej Grupie ČD do różnych usług, w tym przewozów towarowych, a następnie stopniowo zaczniemy zastępować 46-letnie lokomotywy serii 151 na trasach z Pragi do Bohumina i Żyliny, a najpóźniej od grudniowej zmiany rozkładu jazdy zastąpimy również 380 lokomotyw na trasie do Budapesztu" - mówi Jiří Ješeta, członek zarządu ČD i zastępca ds. transportu pasażerskiego, o wdrożeniu lokomotyw Siemensa w tym roku.

Lokomotywy serii 151 mają zostać całkowicie wycofane z eksploatacji. Obecnie ČD posiada ich łącznie 12 i wykorzystuje je z zajezdni Bohumín w 9 dni roboczych. Seria 380 zostanie przeniesiona na inne linie bez wyłącznej obsługi z ETCS w rozkładzie jazdy 2025. Będą to głównie pociągi na liniach Praga - Czeskie Budziejowice - Linz. Fani kolei będą więc mieli ostatni pewny sezon, aby złapać lokomotywy klasy 151 na czele ekspresów w 3. korytarzu kolejowym, a także lokomotywy klasy 380 w 1. korytarzu kolejowym. W ramach modernizacji taboru ČD wiele starszych pojazdów zostanie wycofanych z eksploatacji.