Stadler i KiwiRail zacieśniają współpracę dzięki nowym kontraktom na lokomotywy

Stadler i KiwiRail zacieśniają współpracę dzięki nowym kontraktom na lokomotywy

27 lutego 2024 | Źródło: Stadler Rail / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Nowozelandzkie koleje państwowe KiwiRail i Stadler zacieśniły współpracę podpisując dwa kolejne kontrakty na dostawę 33 lokomotyw. Dzięki tym kontraktom Stadler jeszcze bardziej rozszerza swoją obecność w Nowej Zelandii. Pierwszy kontrakt obejmuje dostawę dziewięciu lokomotyw wyposażonych w system ETCS (Europejski System Sterowania Pociągiem) w celu zapewnienia płynności ruchu na Wyspie Północnej. Drugi kontrakt przewiduje dostawę 24 innowacyjnych hybrydowych lokomotyw manewrowych z napędem akumulatorowo-spalinowym, a także części zamiennych, narzędzi specjalnych i usług technicznych.

 

Fot. Stadler Rail

 

Stadler produkuje obecnie 57 lokomotyw wąskotorowych klasy DM zamówionych przez KiwiRail w 2021 r., które będą wykorzystywane głównie do transportu dalekobieżnego na Wyspie Południowej. W ramach nowej umowy obie firmy rozszerzyły swoje zaangażowanie o dodatkowe zamówienie na dziewięć lokomotyw klasy DM. Będą one wyposażone w technologię ETCS do użytku w sieci kolejowej na Wyspie Północnej.

Ponadto ostatnie dziesięć lokomotyw klasy DM z pierwszego zamówienia w 2021 r. również zostanie wyposażonych w ETCS, co zwiększy łączną liczbę lokomotyw klasy DM z ETCS na Wyspie Północnej do 19. ETCS umożliwia bezpieczną i płynną eksploatację lokomotyw DM w metrze w Auckland, które jest wyposażone w przytorowy system sterowania pociągiem ETCS poziomu 1. W wyniku tej inicjatywy lokomotywa klasy DM zostanie również wyposażona do bezpiecznej eksploatacji w obszarze metra w Wellington, gdy system sygnalizacji przytorowej zostanie zmodernizowany do ETCS.

W ramach drugiej umowy Stadler dostarczy 24 hybrydowe lokomotywy manewrowe wąskotorowe z centralną kabiną i maksymalnym naciskiem na oś wynoszącym 16 ton. Nowe lokomotywy manewrowe zostały specjalnie zaprojektowane do użytku we wszystkich obszarach manewrowych KiwiRail. Dzięki wbudowanemu modułowi akumulatorowemu lokomotywa jest eksploatowana głównie jako pojazd bezemisyjny, co znacząco przyczynia się do zmniejszenia śladu węglowego operacji manewrowych KiwiRail. Kompleksowa umowa obejmuje również części zamienne, specjalistyczne narzędzia i usługi techniczne. Lokomotywy manewrowe zostaną zaprojektowane do obsługi w obrębie stacji rozrządowej za pośrednictwem bezpiecznego i solidnego systemu zdalnego sterowania spoza kabiny maszynisty.

Iñigo Parra, wiceprezes hiszpańskiego oddziału Stadlera, jest dumny z kontynuacji współpracy: "Stadler jest światowym liderem w dziedzinie przyjaznych dla środowiska technologii napędowych i oferuje szeroką gamę rozwiązań dla naszych klientów. Jesteśmy bardzo dumni, że KiwiRail po raz kolejny wybrało Stadlera do odnowienia swojej floty lokomotyw i z niecierpliwością czekamy na wsparcie KiwiRail w drodze do bezemisyjnych operacji kolejowych".

Dyrektor ds. klientów i rozwoju w KiwiRail, Adele Wilson, powiedziała, że nowe lokomotywy są częścią inwestycji w tabor kolejowy o wartości 1,7 miliarda dolarów, która umożliwi KiwiRail świadczenie lepszych usług swoim klientom i dalszą poprawę dostępu nowozelandzkiego rynku przewozów towarowych do transportu niskoemisyjnego. Lokomotywy będą również wykorzystywane na trasach turystycznych, gdzie podróżni wymagają opcji niskoemisyjnych. "Nowe lokomotywy i lokomotywy manewrowe oznaczają krótszy czas konserwacji w zajezdniach i więcej czasu na linii, aby niezawodnie obsługiwać naszych klientów. Jesteśmy podekscytowani korzyściami płynącymi z najnowocześniejszych technologii, które przyniesie nasza długoterminowa współpraca ze Stadlerem, zwłaszcza w kontekście naszego celu, jakim jest dekarbonizacja".

Lokomotywy liniowe

Wysokiej jakości, oszczędne pod względem zużycia paliwa i mocniejsze lokomotywy liniowe Stadlera pomagają przenieść więcej ładunków z dróg na tory. Lokomotywy Co-Co są napędzane niskoemisyjnym silnikiem wysokoprężnym o mocy 3000 kW. Są one zgodne z najnowszą europejską normą emisji spalin (Stage V) i zapewniają nie tylko znaczną redukcję emisji zanieczyszczeń, ale także zoptymalizowane spalanie. Skutkuje to niższym zużyciem paliwa i mniejszą emisją gazów cieplarnianych. Lokomotywy zostały zaprojektowane z myślą o wykorzystaniu biopaliw HVO, które przyczyniają się do redukcji emisji CO2 o ponad 80% (obliczonej dla całego łańcucha wartości produktu).

Lokomotywy wąskotorowe i wąskokadłubowe są dostosowane do wymagań KiwiRail i wyposażone w wypróbowane i przetestowane komponenty i systemy. Dwie kabiny maszynisty oferują również optymalną widoczność i wyjątkowe środowisko pracy dla maszynistów, w tym ergonomiczne biurka. Dwa zewnętrzne chodniki łączą obie kabiny maszynisty i zapewniają bezpośredni dostęp do najważniejszych urządzeń w celach konserwacyjnych.

 

Lokomotywa manewrowa Stadlera dla KiwiRail. Fot. Stadler Rail

 

Hybrydowe lokomotywy manewrowe 

Lokomotywy manewrowe Bo-Bo łączą w sobie wysokie osiągi i wydajność napędu AC z elastycznością i przyjaznością dla środowiska napędu hybrydowego. Lokomotywy są przeznaczone zarówno do pracy w kabinie, jak i na zewnątrz, a system zdalnego sterowania zwiększa ich wszechstronność. Podobnie jak lokomotywy liniowe klasy DM, nowe lokomotywy manewrowe są również wyposażone w automatyczny system uruchamiania/zatrzymywania silnika (AESS) w celu zminimalizowania zużycia paliwa, hałasu i emisji, a także w system zdalnej diagnostyki i monitorowania stanu.

Lokomotywy te stanowią innowacyjne rozwiązanie dla zrównoważonych i wydajnych operacji manewrowych.